با نحوه درمان کیسه زیر چشم آشنا شوید

با نحوه درمان کیسه زیر چشم آشنا شوید


منبع: آرگا

75

1399/10/19

20:09


کیسه زیر چشم در واقع همان تورم و پف زیر چشم است که با گذشت سن و بنا به دلایل مختلفی مثل دیر خوابیدن و مصرف نمک ایجاد می شوند و در اغلب موارد بدون ضرر بوده و نشان دهنده بیماری خاصی نمی باشند.

یک نوع از کیسه های زیر چشم به دلیل چربی اضافی می باشد که تورم توده چربی زیر حدقه چشم نامیده می شود که به منظور درمان باید از جراحی استفاده شود و نوع دیگر به شکل ورم شناخته می گردد که می تواند بدون مراجعه به پزشک آن را برطرف نمود.

بررسی کیسه زیر چشم

کیسه های زیر چشم در واقع همان تورم خفیف یا پف زیر چشم می باشند که با افزایش سن کاملا معمول هستند، با بیشتر شدن سن بافت های اطراف چشم به ویژه بعضی از عضلات پشتیبانی کننده پلک ها ضعیف می شوند و چربی طبیعی اطراف پلک ها که به چشم کمک می کند ممکن است به سمت پلک های پایین حرکت نماید و باعث ایجاد پف در زیر چشم ها شود. بعلاوه امکان دارد مایعات در فضای زیر چشم ها جمع شوند و باعث تورم بیشتر زیر چشم ها شوند.

بهبود کیسه و پف زیر چشم ها چشم

در اغلب موارد وجود این کیسه ها نگران کننده نیستند و به ندرت نشان از بیماری جدی دارند که می توان با انجام روش های خانگی و استفاده از برخی از ماسک ها برطرف شوند و در موارد خیلی نادر برای درمان نیاز به جراحی وجود دارد، در ادامه به بررسی بیشتر کیسه زیر چشم می پردازیم.

کیسه های چشم

با از بین رفتن توده ی عضلانی پوست، کم کم پوست دچار کشیدگی می شود و در زیر کاسه چشم چربی جمع می گردد، با جمع شدن چربی ها کیسه زیر چشم ایجاد می شود. رترو اربیتال ها یا همان کیسه های چربی که چشم را محاصره نموده اند تا از چشم در برابر ضربه و کبود شدن محافظت نمایند. این کیسه ها در پلک پایینی قرار گرفته اند، افتادگی ابروها باعث بروز کیسه های چشم در پلک بالایی می شود.

نحوه درمان کیسه و پف پایین چشم

علائم و نشانه ها

کیسه های پایین چشم می توانند علائم مختلفی داشته باشند:

  • تورم خفیف
  • شل شدن پوست
  • وجود حلقه های تیره اطراف چشم

کیسه و چربی پایین چشم

دلایل ایجاد

با توجه به گفته ی پزشکان، کیسه های چشم مانند مانند هلال ماه می باشند، که بنا به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شوند. مواردی مانند آلرژی، چاقی و بالا رفتن سن و برخی دلایل پزشکی ممکن است باعث بروز این مشکل در چشم ها شوند. با بیشتر شدن سن ساختارهای بافتی و عضلات پشتیبانی کننده پلک ضعیف می گردد، پوست شروع به آویزان شدن می کند و چربی هایی که به شکل معمول در اطراف چشم به طور دایره وار محدود بودند می توانند در زیر چشم ها حرکت نمایند، بعلاوه در فضای زیر چشم می تواند مایع جمع شود و باعث ورم و پف در این قسمت شود، عوامل مختلفی سبب به وجود آمدن یا بدتر شدن این مشکل می شوند، این عوامل عبارتند از:

  • جمع شدن مایعات، به خصوص زمان بیدار شدن از خواب یا بعد از مصرف یک وعده غذایی پر نمک
  • کم خوابی
  • آلرژی
  • سیگار کشیدن
  • وراثت، وجود این کیسه ها در افراد با سابقه خانوادگی بیشتر امکان دارد.
  • تیروئید

کیسه های زیر چشم چیست؟

زمان مراجعه به پزشک

در بیشتر موارد وجود این کیسه ها بی ضرر هستند و فقط در ظاهر باعث نازیبایی خواهند شد، از این رو خیلی نیاز به مراجعه به پزشک وجود ندارد. در صورتی که تورم شدید شود و به همراه آن درد، خارش یا قرمزی وجود داشته باشد باید به پزشک مراجعه شود. با مراجعه به پزشک دلائل احتمالی که می تواند در ایجاد تورم تاثیر گذار باشد مانند عفونت، آلرژی و تیروئید بررسی می شود و ممکن است پزشک برای درمان فرد را به جراح پلاستیک یا جراح چشم ارجاع دهد.

رفع کیسه زیر چشم

روش های درمانی پزشکی

در اغلب موارد از روش های کاهش دهنده چین و چروک پوست برای بهتر شدن ورم زیر چشم استفاده می شود. مواردی مانند استفاده از لیزر، لایه برداری شیمیایی و پاکسازی می توانند باعث بهبود رنگ پوست و سفت شدن پوست و جوانسازی ظاهری در این کیسه ها شوند.

جراحی پلک

با توجه به اینکه چه موضوعی باعث بروز پف زیر چشم شده است می توان از روش جراحی پلک یا همان بلفاروپلاستی برای درمان استفاده نمود. در حین جراحی پلک، جراح از راه برش در چین طبیعی پلک فوقانی یا قسمت داخلی پلک تحتانی، چربی های اضافه را بر خواهد داشت و بعد با بخیه های ریز محل را به هم وصل می نماید. این روش تقریبا یک جراحی سرپایی و بدون مشکل است. با انجام روش بلافاروپلاستی علاوه بر بهبود این کیسه ها، می تواند موارد زیر را نیز بهبود بخشید:

  • بهبود پلک های بالایی شل شده یا پف کرده
  • بهبود پوست اضافه بالایی که باعث مختل شدن بینایی شده است.
  • بهبود پلک های پایینی شل شده که باعث به نظر رسیدن ناحیه ای زیر عنبیه می گردد.
  • برداشتن پوست اضافه پلک های پایینی

کیسه و پف پایین چشم

تغییر شیوه زندگی و روش های درمان خانگی

نکات و موارد زیر می توانند برای کاهش و یا از بین بردن کیسه های پایین چشم کمک کننده باشند:

  • استفاده از کمپرس سرد:

از یک دستمال تمیز استفاده کنید و آن را با آب خنک مرطوب نمایید، بنشینید و در حالی که نشسته اید، با انجام فشار ملایم، دستمال مرطوب را به مدت چند دقیقه روی پوست اطراف چشم و زیر آن قرار دهید و سپس بردارید.

  • مصرف مایعات قبل خواب و نمک را از رژیم غذایی کاهش دهید:

مصرف مایعات قبل از خواب و مصرف نمک زیاد باعث می گردد تا مایعات بیشتری در زیر پوست جمع شوند، با کاهش این موارد احتباس مایعات را کاهش دهید.

کیسه پایین چشم و درمان آن

  • نکشیدن سیگار:

مصرف سیگار می تواند مشکل کیسه های ایجاد شده را در چشم بیشتر نماید، پس سیگار را کنار بگذارید تا چشمانتان زیباتر شوند.

  • خواب کافی:

میزان مناسب خواب در بزرگسالان بین ۷ تا ۹ ساعت می باشد، خوابیدن به اندازه می تواند در کاهش پف زیر چشم ها موثر باشد.

  • در زمان خوابیدن سرتان را بالاتر قرار دهید:

بهتر است در زمان خوابیدن سر خود را در مکانی بالاتر از بدن قرار دهید، برای اینکار از بالشت اضافه استفاده نمایید و یا مقداری سر تشک را بالاتر ببرید، این موضوع باعث می شود تا در زمان خواب مایعات اطراف چشم جمع نشوند و همچنین حلقه های تیره ناشی از احتباس مایعات در پلک های پایین کم کم نابود شده و از بین روند.

کیسه های زیر چشم

  • کاهش علائم آلرژی:

برای بهبود مشکل خود از مواد حساسیت زا دوری نمایید، داروهای ضد حساسیت بدون نسخه را امتحان نمایید، اگر از رنگ مو، صابون، مواد آرایشی یا دیگر مواد حساسیت زا استفاده می کنید باید درباره روش های پیشگیری از پزشک کمک بگیرید.

  • استفاده از مواد آرایشی:

برای بهبود موقت پف زیر چشم می توانید از لوازم آرایشی استفاده کنید، اما همان طور که گفته شد این روش کاملا موقتی بوده و دائمی نیست.

  • تغییر مواد آرایشی:

در برخی موارد صابون ها و عطرها و مواد آرایشی ممکن است به دلیل وجود مواد شیمیایی باعث بروز پف و چربی اضافه زیر چشم ها شوند، مواد آرایشی خود را تعویض نمایید.

بررسی کیسه زیر چشم

ماسک های طبیعی برای رفع کیسه چشم

علاوه بر روش های ارائه شده در بالا و روش های پزشکی برای رهایی از پف و کیسه زیر چشمان خود می توانید از انواع ماسک خانگی استفاده نمایید، در ادامه با این ماسک ها و روش تهیه آنها آشنا می شویم:

استفاده از ماسک خیار:

ماسک خیار یک روش عالی برای درمان و بهبود پف زیر چشم و شلی پلک می باشد، برای تهیه ماسک خیار به یک تکه خیار، یک تکه سیب و یک قاشق چای خوری روغن بادام نیاز داریم، قبل از ساختن ماسک خیار و سیب را به مدت ۵ تا ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا سرد و خنک شود، سپس سیب و خیار را با مخلوط کن خرد کنید و روغن بادام را با آن مخلوط نمایید تا خمیری شکل شود، خمیر حاصل شده را روی محل مورد نظر بمالید و بگذارید تا به مدت ۲۰ دقیقه باقی بماند بعد از گذشت مدت مورد نظر ماسک را با آب گرم بشویید، این ماسک اثرات ضد التهابی روی پوست را بهبود می دهد و عالی عمل می کند.

استفاده از ماسک هویج:

برای رفع کیسه ها و پف پایین چشم هایتان می توانید از ماسک هویج استفاده کنید، برای تهیه این ماسک به نصف هویج، ۲ قاشق غذاخوری روغن گیاهی و نصف یک خیار تازه نیاز داریم، هویج را کاملا خرد کنید و سپس روغن گیاهی را به آن اضافه نمایید و بگذارید تا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند و در این فاصله خیار را به شکل حلقه حلقه ببرید، خمیری را که تهیه کرده بودید بر روی محل مورد نظر بمالید و بعد آن را با حلقه های خیار پوشش دهید، بگذارید تا ۱۰ دقیقه روی پوست بماند بعد آن را با دستمال مرطوب پاک نمایید.

کیسه و پف پایین چشم چیست؟

استفاده از ماسک خیار و سیب زمینی:

سیب زمینی و خیار از انواع سبزیجاتی هستند که به منظور کاهش پف و چربی زیری لکه ها بسیار مفید هستند از این رو استفاده از این ماسک نتیجه بخش خواهد بود. برای تهیه ماسک به نصف خیار و یک عدد سیب زمینی متوسط نیاز دارید، سیب زمینی و خیار را با هم ترکیب نمایید تا خمیری شکل شوند و سپس به عنوان ماسک بر روی پف زیر چشم خود قرار دهید. ماسک را بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه از روی محل مورد نظر با آب فراوان شست و شو دهید.

استفاده از ماسک چای بابونه

بابونه دارای خواص ضد التهابی می باشد از این رو به منظور کاهش پف زیر چشم ها و بهبود کیسه زیر چشم بسیار مفید است. برای تهیه این چای به یک عدد چای کیسه ای بابونه، نصف فنجان آب و ۲ قاشق چای خوری ماست نیاز دارید، چای بابونه را آماده کنید و بعد ماسک را به آن اضافه نمایید تا ترکیبی کرمی رنگ شود و بعد آن را زیر چشم بمالید و با گذشت مدت زمان مناسب آن را پاک کرده و بشویید.

استفاده از ماسک گوجه:

همانطور که می دانیم گوجه فرنگی دارای خواص شفاف کنندگی پوست است، پس از این خاصیت استفاده کنید و ماسک گوجه فرنگی را تهیه نمایید. برای درست کردن این ماست سک قاشق آب گوجه فرنگی و یک قاشق آب لیمو را با هم مخلوط نمایید و آن را به پف های دور چشم بمالید، بعد از ۱۰ دقیقه ماسک را بشویید، روزی دو مرتبه می توانید این ماسک را استفاده کنید.

ماسک برای کیسه زیر چشم

استفاده از ماسک تخم مرغ و گلیسیرین:

برای تهیه ماسک تخم مرغ و گلیسیرین و بهره مندی از خواص آن به یک سفیده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین نیاز داریم. سفیده تخم مرغ را به خوبی بزنید تا کاملا سفید شود و سپس گلیسیرین را به آن اضافه کرده و به آرامی مخلوط نمایید. ماسک را به مدت ۵ تا ۸ دقیقه بر روی محل مورد نظر قرار دهید.

ماسک عنبه هندی و شیر:

ماسک مد نظر به منظور از بین بردن پف زیر چشم ها و کیسه زیر چشم مفید است. برای پوست های چرب از شیر کم چرب استفاده نمایید و برای پوست های خشک از شیر معمولی، ۱و ۱/۲ پیمانه عنبه هندی یا همان پاپایا را نصف پیمانه شیر در مخلوط کن ریخته و کاملا با هم مخلوط نمایید تا به شکل خمیر شود. سپس خمیر به دست آمده را بر روی محل مورد نظر خود بمالید و بگذارید تا ماسک به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست بماند، در آخر ماسک را با آب ولرم بشویید می توانید از این ماست در طول هفته یک مرتبه استفاده نمایید.

ماسک برگ نعنا:

استفاده از ماسک نعنا می توان پف چشم را کاملا محو شود و کیسه های چربی را برطرف کند. برای تهیه ماسک به ۲۰ عدد برگ نعناع تازه نیاز داریم، برگ ها را به خوبی بکوبید و بعد به مدت ۱۵ دقیقه بر روی محل مورد نظر قرار دهید و سپس به خوبی شست و شو دهید.

رفع کیسه پایین چشم

چند نکته برای پیشگیری از پف زیر چشم

در ادامه با چند نکته برای پیشگیری از پف و کیسه پایین چشم آشنا می شویم:

  • داشتن رژیم غذایی سرشار از پروتئین و زده تخم مرغ و مرکبات
  • پرهیز از مصرف نمک و اسیدهای چرب
  • در برخی موارد با دهان باز بخوابید تا گردش خون بهبود یابد
  • نوشیدن مایعات به اندازه کافی و مرطوب نگه داشتن پوست و دوری از مصرف الکل

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو