ارتفاعات ماسال کجاست؟

منبع: همگردی

149

1399/10/21

20:34


ارتفاعات ماسال کجاست؟

بهشت گم شده ایران در ارتفاع 44 کیلومتری از سطح دریا قرار گرفته است. این منطقه جاذبه های طبیعی زیادی دارد که مطمئنا هربار دیدن آن برای شما جذاب تر از بار قبل خواهد بود. منطقه مذکور در همسایگی شهرهای صومعه سرا، رضوان شهر، فومن، اردبیل و خلخال قرار دارد. این شهرستان در فاصله کمی از کوه های تالش واقع شده است و همین مساله باعث شده که گردشگران بتوانند با اندکی پیاده روی از مناظر شگفت انگیز این کوه ها نیز بازدید کنند. اگر از گشت وگذار در طبیعت شمال کشور لذت می برید، به شما پیشنهاد می کنیم که از ماسال و فیلبند دیدن کنید.

ماسال کجاست؟

این شهر بخشی از استان گیلان به حساب می آید و پس از رودبار دومین شهر مرتفع این استان نیز شناخته می شود. ماسال در دامنه سرچشمه رودخانه خالکایی یعنی کوه تالش واقع شده است. نام این شهر از کلماتی مانند مسال و مازال گرفته شده که در زبان گیلکی این کلمات به معنای کنار کوه هستند؛ البته طبق مستندات درگذشته به این شهر رودکنار نیز می گفتند. اهالی این منطقه بسیار مهمان نواز هستند که پیشینه آن ها به قوم تالش باز می گردد و با زبان این قوم نیز صحبت می کنند. به دلیل سرسبزی، عبور رودخانه و زیبایی هایی خیره کننده شهر نام برده شده به بهشت ایران شهرت پیدا کرده است. آبشارهای زیادی مانند یوز، خون، رامینه و تولی نسا بر زیبایی این منطقه افزوده و آن را به محیطی بکر برای گردشگران تبدیل کرده است.

بام ماسال

با خارج شدن از شهر پس از طی مسیری یک کیلومتری به یکی از زیباترین بخش های این منطقه خواهید رسید. در بام این شهر می توانید چشم اندازی زیبا مناطق اطراف را مشاهده کنید. در این ارتفاعات امکان تماشای جلگه ماسال، شهرستان صومعه سرا و بندر انزلی نیز وجود دارد. مناطق قابل مشاهده مانند نقاشی شما را به خود خیره می کند. کسانی که تجربه بازدید از این منطقه را دارند، آن را بسیار آرام و آرامشبخش می دانند.

مکان های ییلاق این منطقه

به جرات می توان گفت زیباترین مناطق ییلاقی ایران اطراف منطقه اولسبلنگاه قرار گرفته است. این منطقه در دامنه کوه بوده و در آن تعداد زیادی خانه چوبی، آلاچیق و کلبه برای اسکان گردشگران ساخته اند. اگر از اقامت در طبیعت لذت می برید، به شما پیشنهاد می کنیم که زمانی را برای اقامت در این منطقه اختصاص دهید و محو زیبایی مناظر طبیعی آن شوید. می توانید صبح زود از خواب بیدار شده و در هوای مه آلود اولسبلنگاه قدم بزنید. به طورحتم این کار یکی از به یادماندنی ترین خاطرات شما در طول سفر خواهد بود. به دلیل حفظ جلوه طبیعی، هیچ تیر برقی در این منطقه یافت نمی شود و جالب است بدانید که مردم محلی برق کلبه ها را با استفاده از ژنراتور تامین می کنند. چند سالی است که مناظر این منطقه زبانزد خاص و عام شده و افراد بسیاری به آن سفر می کنند.

نحوه سفر به دامنه کوه تالش

اگر از تهران قصد سفر به این منطقه را دارید، باید به جاده تهران رشت بروید؛ در این مسیر از شهرهای فومن، صومعه سرا عبور خواهید کرد. ناگفته نماند که این مسیر از میان یک جنگل زیبا می گذرد. به طورحتم زیبایی های مسیر رسیدن به این منطقه را در هیچ کجای ایران نمی توانید مشاهده کنید. شما در طول سفر می توانید صدای دلنشین پرندگان را بشنوید، از دیدن مناظر طبیعی لذت ببرید و از هیاهو های دنیا فارغ شوید. همچنین می توانید استراحتی کوتاه در میانه های مسیر داشته باشید و در طبیعت بکر این منطقه کمی استراحت کنید. اگر به کمپینگ و طبیعت گردی علاقه مند هستید، حتما بازدید از این منطقه را در برنامه خود قرار دهید.

نحوه سفر به دامنه کوه تالش

شرایط آب و هوایی

رطوبت هوای همه شهرهای شمال کشور به دلیل فاصله کم با دریا زیاد است. می توان گفت هوای این منطقه همیشه مه آلود بوده و به همین خاطر مقدار بارش باران در آن نیز زیاد است. اگر به این شهر سفر کردید و آب وهوای آن برای شما دلچسب بود، پیشنهاد می کنیم که به روستای فیلبند نیز سری بزنید؛ زیرا این دو منطقه شرایط آب وهوایی تقریبا یکسانی دارند.

بهترین زمان سفر

همان طورکه گفته شد شهرهای شمالی کشور با دریای خزر فاصله کمی دارند و همین موضوع باعث شده که مقدار رطوبت هوا در این مناطق افزایش یابد. اگر قصد سفر به شمال کشور را داری،د به شما پیشنهاد می کنیم بهار یا پاییز برای سفر آماده شوید؛ زیرا در این فصول شرایط جوی در معتدل ترین حالت ممکن قرار دارند و شما می توانید بدون مشکل از لحاظ شرایط آب وهوای به گشت وگذار در طبیعت بپردازید. در تابستان رطوبت هوا به طرز چشم گیری افزایش می یابد و در زمستان دمای هوا کاهش پیدا می کند که این موارد می تواند درطول سفر برای شما مشکل ساز باشد.

جاذبه های تاریخی

در این شهرستان علاوه بر جاذبه های طبیعی، مکان های تاریخی نیز وجود دارد که عموم می توانند از آن ها بازدید کنند. مزار سردار جنگل میرزا کوچک خان جنگلی، سنگ بست، وشمه سرا، تفنگ ساز، قلعه کول و... از جمله مکان های تاریخی این منطقه به حساب می آیند که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

گیلان یکی از استان های سرسبز و زیبای ایران است. این استان شهرستان های زیادی دارد که ما در این مطلب اطلاعات مربوط به یکی از آن ها برای شما شرح دادیم. اگر تجربه سفر به ماسال یا فیلبند را داشتید، نظرات خود را درباره این مکان ها با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو