خواص روغن ماهی و مزیت های دارویی و درمانی آن

خواص روغن ماهی و مزیت های دارویی و درمانی آن


منبع: آرگا

151

1399/10/22

10:27


خواص روغن ماهی و مزیت های دارویی و درمانی آن بسیار است و این ماده که از کبد ماهی به وجود می آید برای درمان بسیاری از بیماری ها به ما کمک می کند برای آشنایی با انواع خواص و مزایای روغن ماهی تا پایان مطلب ما را همراهی نمایید.

مصرف مرتب ماهی به ویژه ماهی کم چرب بسیار مفید است ماهی به دلیل داشتن اُمگا ۳ برای سلامت قلب مفید است، خواص روغن ماهی در بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی، سکته، سقط جنین و ذخیره سازی چربی ها به ما کمک می کند.

از خواص روغن ماهی چه می دانید؟

خواص روغن ماهی

در مقالات گذشته خواص انواع روغن های مختلف از جمله خواص روغن زیتون، خواص روغن سیاه دانه، خواص روغن کنجد و… را مورد بررسی قرار دادیم در این مطلب به بررسی فواید روغن ماهی می پردازیم. روغن ماهی نه تنها دارای اسید های چرب ضروری برای بدن مهم و مفید است برای حفظ سلامت قلب هم بسیار به فرد کمک می کند، از دیگر خواص روغن ماهی به بهبود مشکلات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی مفید است، روغن ماهی منبع غنی و سرشار اُمگا ۳ است این روغن به صورت کیسه های ژله ای عرضه می شود و از کبد ماهی تهیه می شود، منبع غنی از ویتامین A و D نیز می باشد.

روغن ماهی و خواص آن

شما برای آب کردن چربی های جمع شده در قسمت تحتانی شکم نیاز به مکمل دارید، این مکمل ها به تعادل هورمون ها که باعث ذخیره سازی چربی ها می شود کمک می کند.

نتیجه محققان نشان می دهد خوردن کپسول ماهی (۳۰۰ ملی گرم روغن ماهی خالص) مانع از ذخیره سازی چربی ها می گردد.

خواص روغن ماهی

۲۰ فواید مصرف روغن ماهی

  • کاهش تری گلیسرید بالا
  • پیشگیری از سفت شدن عروق و ضربان غیر عادی قلب
  • ضد التهاب
  • تنظیم کلسترول خون
  • بهبود عملکرد ایمنی بدن
  • کمک به فشار خون بالا و چاقی
  • کمک به نوزادان زود رس از طریق رشد جبرانی
  • خطر بروز سندروم خشکی چشم را کاهش میدهد
  • کمک به درمان افسردگی

  • کمک به درمان شیزوفرنی و بیش فعالیت
  • برای درمان عارضه آرتریت، التهاب مفصلی نیز مفید است
  • مقابله با بیماری آسم
  • روغن ماهی با کاهش سطح تری گلیسرید خون حتی در درمان ایدز هم مفید و موثر است
  • مصرف مداوم روغن ماهی به بهبود سلامت ناخن ها هم کمک می کند
  • بهبود اختلالات گوارشی، سندروم کوتاهی روده از دیگر خواص روغن ماهی محسوب می شود
  • تقویت حافظه و قدرت تمرکز
  • پیشگیری از دیابت نوع دوم
  • روغن ماهی حتی برای درمان آکنه هم مفید است

روغن ماهی

خواص دارویی روغن ماهی و مزیت های درمانی آن

ماهی اساسا برای بدن بسیار مفید است زیرا دارای پروتئین است و نیز از مواد غذایی است که از چرب بسیار کمی برخوردار است.

خوردن ماهی بهترین روش کاهش وزن یا حداقل تناسب اندام است.

این روغن معمولا از پوست ماهی های چرب مثل: تونا، شاه ماهی، آنچوی و ماهی خال مخالی گرفته می شود اما بیشتر اوقات از کبد ماهی به دست می آید اگر جگر ماهی وجود داشته باشد.

سازمان سلامت جهانی یا WHO مصرف ۱ الی ۲ بار ماهی را در هفته توصیه می کند، به این دلیل که اسید های چرب اُمگا ۳ در ماهی بسیاری از نیاز های سلامتی بدن را تامین کرده و برای مقابله در برابر بسیاری از بیماری ها مفید هستند.

اُمگا۳ های اصلی موجود در این روغن اسید ایکوزاپنتانوئیک ( EPA ) و دوکوزاهکسیانوئیک ( DHA ) هستند در حالی که امگا ۳ موجود در برخی گیاهان اسید آلفا لینولنیک است.

روغن ماهی می تواند برای سلامت قلب بسیار مفید باشد بیماری های قلبی یکی از بیشمار ترین دلایل مرگ و میر به حساب می آید.

روغن ماهی

همچنین مصرف روغن ماهی در کاهش چاقی و اندازه دور کمر مفید است. بیماری چاقی ، یک بدن با میزان BMI بیشتر از ۳۰ تعریف شده است . در جهان حدودا ۳۹٪ افراد بالغ اضافه وزن دارند که ۱۳٪ از آنها چاق هستند . این اعداد در برخی کشورها مانند آمریکا بیشتر است.

برخی تحقیقات ثابت کرده است که مکمل روغن ماهی در کنار ورزش می تواند به کاهش وزن کمک کند.

خواص ماهی

فواید دیگر روغن ماهی بر سلامت بدن

روغن ماهی علاوه بر فوایدی که در بالا به آن اشاره شد از فواید دیگری نیز بهره مند هستند و نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کنند، در ادامه مطلب شما را با برخی دیگر از فواید آن آشنا خواهیم کرد.

پیشگیری از سرطان :

استفاده از روغن ماهی کمک زیادی به پیشگیری از سه نوع سرطان از جمله : روده بزرگ، پروستات و سینه می کند و در حقیقت می توان گفت که امگا ۳ سبب جلوگیری از تبدیل سلول های سالم به سرطانی می شود و از رشد غیر عادی سلولی پیشگیری می کند.

بررسی خواص روغن ماهی

خاصیت روغن ماهی بر روی پوست :

روغن ماهی نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند و سبب درمان مشکلات پوستی از جمله : خارش، قرمزی پوست، پسوریازیس، جوش، ضایعات پوستی و… می کند، همچنین استفاده از این روغن سبب افزایش نرمی و لطافت پوست در آن دسته از افرادی که دارای پوست خشک هستند می شود و باعث جلوگیری از پیری زودرس خواهد شد.

درمان آلزایمر :

همانطور که می دانید با افزایش سن ممکن است فرد دچار آلزایمر شود که با مصرف روغن ماهی می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد، استفاده از رژیم غذایی سرشار از ماهی، میوه و سبزیجات و روغن های امگا ۳ سبب کاهش خطر زوال عقل و آلزایمر می شوند.

فواید بی نظیر روغن ماهی

رشد سالم جنین :

استفاده از امگا ۳ در دوران بارداری امکان دارد کمک زیادی به تقویت حرکتی و شناختی جنین کند، طبق تحقیقات انجام شده استفاده از امگا ۳ در سه ماه آخر حاملگی امکان دارد سبب بهبود رشد حرکتی، حسی و شناختی در جنین شود.

بررسی مضرات روغن ماهی :

مصرف بیش از حد روغن ماهی به خصوص مکمل ها و کپسول های دارای روغن ماهی با عوارض جانبی همراه خواهد شد از این رو، حتما در حد اعتدال از آن استفاده کنید و همچنین افرادی که از بیماری غلظت خون رنج می برند باید از دارو هایی رقیق کننده خون به همراه کپسول روغن ماهی مصرف کنند.

بررسی مضرات روغن ماهی

امروز ما با فواید روغن ماهی آشنا شدیم که بسیار مفید و ارزنده بود. امیدواریم با قرار دادن این روغن در برنامه غذایی بتوانید سلامت خود و اعضای خانواده تان را بیش از پیش تضمین نمایید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص انواع روغن می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو