طرز تهیه خورش گردو اسفناج

طرز تهیه خورش گردو اسفناج مازندرانی با گوشت دامغان خورشت فسنجان با اسفناج xvc jidi  o va  vn hstkh 

خورش گردو اسفناج یکی از انواع خورش های بسیار خوشمزه و مجلسی ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود. این خورش خوشمزه به صورت سنتی با گوشت گوسفندی تهیه می شود، اما اگر به هر دلیلی نخواهیم این خورش را با گوشت قرمز درست کنیمف می توانی از انواع گوشت های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بلدرچین استفاده کنیم. اگر به خورش هایی مانند فسنجان علاقمند هستید، این خورش هم می تواند مورد پسند شما قرار بگیرد. در تهیه این خورش خوشمزه می توانیم به سلیقه خود از رب انار ترش یا شیرینی استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت خورشتی۵۰۰ گرم
اسفناج۵۰۰ گرم
مغز گردو۳۰۰ گرم
پیاز۳ عدد متوسط
رب انار ترش۲ قاشق غذاخوری
شکر۱ قاشق غذاخوری
کاری و زردچوبهبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن مایعبه مقدار کافی

دستور پخت خورش گردو اسفناج

مرحله اول

برای تهیه خورش گردو اسفناج خوشمزه و مجلسی ابتدا ۲ عدد از پیازها را پوست می گیریم و می شوییم، سپس به چهار قسمت تقسیم می کنیم و داخل چرخ گوشت می ریزیم و به صورت چرخ شده تحویل می گیریم.

مرحله دوم

در این مرحله مغز گردوها را نیز داخل چرخ گوشت می ریزیم و چرخ شده تحویل می گیریم.سه مرتبه گردوها را چرخ می کنیم تا کاملا پوره شوند.داخل تابه ای روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله پیازها را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک و نرم شوند و گردوهای پودر شده را به همراه زردچوبه،فلفل سیاه،نمک و ادویه کاری را اضافه می کنیم و همگی مواد را تفت می دهیم و ۴ لیوان آب به پیاز می افزاییم.

مرحله چهارم

سپس اجازه می دهیم تا آب به جوش بیاید و بعد حرارت را کم می کنیم تا مواد به مدت ۳ ساعت بپزد. در ادامه گوشت را می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت مکعبی و درشت خرد می کنیم.۱ عدد پیاز را پوست می گیریم.

مرحله پنجم

سپس می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.قابلمه ای را روی حرارت قرار می دهیم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و پیازهای خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کمی نرم شوندو گوشت های خرد شده را اضافه می کنیم

مرحله ششم

حالا به صورت مداوم تفت می دهیم تا رنگ آن ها کاملا تغییر کند و زردچوبه ،فلفل سیاه و کاری را اضافه می کنیم و ۲ لیوان آب نیز بلافاصله روی گوشت ها می ریزیم و حرارت را کم می کنیم تا خوب گوشت ها به مرور زمان مغز پخت شود.

مرحله هفتم

سپس اسفناج ها را می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن ها خارج شود و روی تخته آشپزخانه خرد می کنیم. در ادامه داخل تابه ای می ریزیم و نصف لیوان آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا بپزد.

مرحله هشتم

برای اینکه آب اسفناج کاملا کشیده شود حدودا ۲۰ دقیقه زمان می برد بعد کمی روغن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا اسفناج کمی سرخ شود. در ادامه اسفناج تفت داده شده را به همراه گوشت پخته شده به قابلمه حاوی گردو اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله یک لیوان یخ را به همراه شکر، رب انار و مقداری نمک و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا مواد به مدت ۱ ساعت دیگر خوب بپزند و خورشت جابیافتد. در پایان خورش را داخل ظرف می کشیم و با پلو سرو می کنیم.