چگونگی پرورش گل فیلندرون و نکاتی برای رشد بهتر آن

چگونگی پرورش گل فیلندرون و نکاتی برای رشد بهتر آن


منبع: آرگا

149

1399/11/17

00:02


توجه داشته باشید که گیاه فیلندرون در واقع از دسته گیاهان بومی مناطق آمریکای جنوبی است که در این مطلب سعی داریم شما را با اصول و روش های پرورش گل فیلندرون و حتی مراقبت های آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گل فیلندرون از دسته گیاهان محبوب و زیبایی است که می توان در محیط خانه به راحتی پرورش داد زیرا در خانه تنها تا ارتفاع ۹۰ سانتی متر رشد خواهد کرد. توجه داشته باشید که این گیاه زیبا دارای بیش از ۴۰۰ گونه مختلف می باشد که از گونه های مشهور آن می توان به برگ انجیری و اسکاندیس اشاره نمود.

چگونگی پرورش گل فیلندرون

بهتر است بدانید که گیاه فیلندرون که بدان گیاه گوش گرگی هم گفته می شود در واقع متعلق به خانواده آراسه ها و بومی جنگل های گرمسیری آمریکا می باشد که دارای بیش از ۲۷۵ گونه گیاهان همیشه نواحی آمریکای جنوبی است و اغلب گونه های آن به صورت بالارونده و واریته هایی به شکل بوته ای رشد می کنند. توجه داشته باشید که گل فیلندرون در هر گره ای تولید ریشه هوایی می کند و به همین خاطر می توان به راحتی آن را پرورش داد و به دلیل برگ های زیبایی که دارد به عنوان گیاه آپارتمانی از آن استفاده نمود. زیستگاه اصلی این گیاه را می توان جنگل های استوایی دانست که در موطن خود می تواند تا ۱۸ متر از درختان بالا برود و در این حالت با ریشه هایی هوایی که دارد قادر خواهد بود بدون ریشه های زمینی به زندگی ادامه دهد. فیلندرون دارای برگ هایی سبز رنگ و براق است که طول آن ها در محیط های مرطوب بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر خواهد بود. اگر منزلتان شمالی است و به عبارتی نورگیری بسیار بیشتری نسبت به آفتاب گیری دارد قطعا گیاه فیلندرون برای شما انتخاب خوبی خواهد بود زیرا این گیاه با تابش مستقیم آفتاب به تدریج ضعیف شده و واکنش نشان خواهد داد. توجه داشته باشید که دو گروه فیلندرون وجود دارد که اغلب آن را بالارونده و غیر بالارونده می نامند و گروه اول گیاهانی هستند که اگر برایشان قیم مناسبی نصب گردد با شرایط اتاق معمولی نیز به خوبی سازگار می شوند. در واقع فیلندرون اسکاندنس کوچک ترین نوع این گیاه و در عین حال آسان ترین آن ها برای نگهداری در فضای خانه می باشد. بهتر است بدانید که یکی از خصوصیات بسیاری از فیلندرون ها تولید ریشه های هوایی است زیرا این ریشه ها وظایف مهمی بر عهده دارند و به همین خاطر بایستی آن ها را درون کمپوست یا خزه فرو نمایید تا برای برگ های بالایی آب تامین کنند. معمولا فیلندرون هایی که در محیط آپارتمان نگهداری می شوند به ندرت گل خواهند داد و در مقابل اغلب گروه های غیر بالارونده می توانند به صورت گیاهانی بسیار بزرگ همراه با برگ هایی درشت و دارای بریدگی های عمیق دربیایند.

چگونگی پرورش گیاه فیلندرون

دستورالعمل کاشت و تکثیر فیلندرون:

توجه داشته باشید که پرورش و تکثیر گل فیلندرون معمولا از طریق روش هایی مانند کاشت بذر، قلمه زنی و همچنین خوابانیدن هوایی صورت می گیرد که در ادامه سعی داریم به بیان مراحل آن ها به صورت کاملا مجزا بپردازیم:

کاشت بذر:

تکثیر گیاه از طریق بذر را می توان پروسه ای طولانی مدت و طاقت فرسا دانست. برای کاشت در ابتدا بایستی بذرهایی با کیفیت و قدرت جوانه زنی بالا را از فروشگاه های آنلاین معتبر تهیه نمایید.

سپس بذور را به عمق یک سانتی متر در بستری سبک که حداقل دارای ۵۰ درصد پیت ماس باشد بکارید. به این نکته دقت داشته باشید که بذور فیلندرون پیش از کاشت نیازی به خیس شدن ندارند.

حال بایستی گلدان حاوی بذور را در محیطی پر نور همراه با بازه دمایی ۲۰ تا ۲۳ درجه سانتی گراد قرار دهید.

بهتر است بدانید که بذور پس از گذشت مدت زمان ۲ الی ۸ هفته بسته به نوع بذر جوانه خواهند زد و شما می توانید پس از اینکه گیاهچه ها به رشد و مقاومت کافی رسیدند آن ها را به یک گلدان مجزا انتقال دهید.

چگونگی کاشت بذر فیلندرون

قلمه زنی:

توصیه می شود که در ابتدا از گیاه مادر که سالم و عاری از بیماری است قلمه ای به طول ۵ تا ۷ سانتی متر انتخاب کنید و سپس آن را از قسمت زیرین گره ساقه برش دهید.

سپس لازم است تا قلمه های به دست آمده را درون آب بخیسانید و در معرض نور متوسط خورشید قرار دهید.

توجه داشته باشید که باید پس از ریشه دار شدن قلمه ها را به گلدانی دارای زهکشی ایده آل انتقال دهید. از آنجایی که خاک مناسب برای بستر قلمه های فیلندرون خاک مخصوص ارکیده است می توانید خاک مخصوص آن را از فروشگاه های معتبر گل و گیاه تهیه نمایید.

قلمه زنی گیاه فیلندرون

خوابانیدن هوایی:

معمولا روش خوابانیدن هوایی در ساقه و شاخه های یکساله در فصل بهار و یا در شاخه های فصل جاری در اواخر تابستان صورت می گیرد. برای انجام این روش تکثیر بایستی شاخه ای سالم، افقی، قوی و متعلق به رشد سال پیش را انتخاب نمایید و برگ های آن را به گونه ای قطع کنید که فاصله ای ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر تمیز و بدون برگ حاصل گردد.

وسط شاخه خراشی زاویه دار به طور ۴ سانتی متر و به عمق ۵ میلی متر به طرف خارج از شاخه ایجاد و با پودر هورمون ریشه زایی آغشته نمایید.

سپس قطعه کوچکی از خزه مرطوب را در محل شکاف قرار دهید و با پشت چاقو آن را به داخل شکاف هدایت نمایید تا محل زخم با خزه ارتباط پیدا کند.

کیسه ای پلاستیکی که دو طرف آن باز باشد را تهیه و وارد شاخه نمایید تا در محل مورد نظر قرار بگیرد. سمت پایین کیسه بایستی به صورت استوانه ای باشد و شاخه آن در مرکز قرار بگیرد. توصیه می شود آنقدر خزه در داخل کیسه قرار دهید تا تنها حدود ۵ سانتی متر از کیسه خالی باقی بماند و سپس سر کیسه را محکم با استفاده از نوار ببندید.

از این طریق محل خراش که رطوبت آن فراهم شده با تحریک هورمون شروع به ریشه زدن خواهد کرد و بهتر است بدانید که توسعه ریشه حدود یک فصل طول خواهد کشید. می توانید پس از ریشه دار شدن محل شاخه را به ملایمت از مادر جدا و درون بستر اصلی کشت نمایید.

روش های پرورش فیلندرون

شرایط مورد نیاز برای پرورش گیاه فیلندرون:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند به خوبی رشد کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل فیلندرون پرداخته ایم:

آبیاری:

به طور کلی تنها زمانی باید اقدام به آبیاری گیاه فیلندرون کنید که سطح بستر کاملا خشک شده باشد زیرا غرقابی نمودن گیاه باعث پوسیدگی ریشه و در نتیجه از بین رفتن آن خواهد شد. توجه داشته باشید که وجود برگ هایی پژمرده در گیاه می توانند نشان دهنده کمبود آبیاری و یا آبیاری بیش از حد باشد. همچنین اگر برگ های گیاهتان قهوه ای رنگ شدند علل آن می تواند کمبود آبیاری باشد.

آبیاری منظم بستر فیلندرون

نور و دما:

این گیاه زیبا اغلب برای رشد نیاز به نور متوسط دارد و اگر فاصله بین برگ و ساقه در نوع گونه بیشتر از حالت طبیعی باشد قطعا نور دریافتی گیاه کم خواهد بود. بهتر است گلدان حاوی گیاه را هر چند وقت یک مرتبه بچرخانید تا نور کافی را دریافت نماید. فیلندرون برای رشد نیاز به دمایی در حدود ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد دارد که بایستی آن را از سرمازدگی حفظ کنید.

خاک و کوددهی:

برای بستر گیاه فیلندرون اغلب بهتر است از خاک هایی با ترکیب خاک برگ و خاک باغچه همراه با زهکشی ایده آل استفاده نمایید. همچنین می توانید پیت ماس یا کوکوپیت را جایگزین نمایید. توصیه می شود که حتما کف گلدان دارای سوراخ هایی برای عبور آب اضافی باشد. معمولا در زمان رشد گیاه فیلندرون توصیه می شود از کودهای آهن و NPK مانند سه بیست استفاده نمایید به گونه ای که هر ماه یک مرتبه تغذیه برای گیاه کافی خواهد بود.

شرایط مورد نیاز برای گیاه فیلندرون

آفات و بیماری ها:

توجه داشته باشید که اغلب بیماری های قارچی در اثر آبیاری و رطوبت بالا می توانند این گیاه را دچار پوسیدگی نمایند. همچنین شته ها و شپشک آردآلود نیز از آفت های اصلی این گیاه محسوب می شوند که برای از بین بردن حشرات آن می توان از سموم حشره کش مانند دیازینون استفاده کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو