طریقه شستن صحیح خاکشیر در چند مرحله

منبع: آرگا

113

1399/12/2

19:06


خاکشیر از بهترین شربت ها برای رفع تشنگی می باشد که می تواند به جای آب مصرف شود. همچنین خاکشیر دارای دیگر خواص است که مصرف آن به همه ی سنین توصیه می شود. مهم ترین اصل در ساخت شربت این دانه طریقه شستن خاکشیر می باشد.

شربت خاکشیر از نوشیدنی های قدیمی و سنتی ایرانی ها می باشد، که بیشترین مصرف آن متعلق به فصول گرم سال مخصوصا تابستان است. خاکشیر به عنوان رفع تشنگی برای ایام روزه داری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت شسته نشدن درست، مشکلات بسیاری برای شما به وجود می آورد. در این مطلب طریقه شستن خاکشیر را به شما آموزش می دهیم.

آشنایی با خاکشیر

خاکشیر گیاهی ۱ یا ۲ ساله است که متعلق به گروه تیره شب بویان می باشد. این دانه در دشت و کوهستان ها با ساقه های بلند می روید. ظاهر این گیاه کرک دار است که تخم آن همان خاکشیر مورد استفاده عموم قرار می گیرد. این دانه ها ریز و کمی دراز هستند که معمولا به دو رنگ قرمز و قهوه ای یافت می شوند. ساقه های این گیاه در قسمت بالایی منشعب شده هستند که در نهایت گل های زرد و روشن رنگ پدید می آید. بخش خوراکی این گیاه همان دانه ها می باشد که در میوه های خورجین مانند و باریک قرار گرفته است. در ادامه طریقه شستن خاکشیر را خواهید خواند، با ما همراه باشید.

 

طریقه شستن خاکشیر

آشنایی با خاکشیر

برای اینکه در شستن خاکشیر به مشکل بر نخورید، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. خاکشیر دارای برگ و سنگ ریزه های کوچک است، پس بهتر است قبل از شستشو در آب خیسانده شود تا تمامی برگ و خاشاک به روی آب بیایند.
  2. برای خیساندن خاکشیر باید، تمامی خاکشیر ها را درون ظرفی بزرگ بریزیم و سپس آب را به آن اضافه کنیم.
  3. بعد از اضافه کردن آب به خاکشیر، خواهید دید که دانه های آن به یک دیگر می چسبند و گلوله گلوله می شوند. برای جلوگیری از این چسبندگی با چنگال آن را هم بزنید تا به مرور ته نشین شود.
  4. حالا آب ظرف را به آرامی درون سینک ظرفشویی خالی می کنیم.
  5. دو مرتبه ظرف دارای خاکشیر را پر از آب کنید و مدتی صبر کنید تا خاکشیر ته نشین شود.
  6. دو مرتبه آب خاکشیر را خالی کنید و این کار را تا وقتی که خاکشیر به کلی تمیز شود ادامه دهید.
  7. بعد از عوض کردن آب به دفعات، خاکشیر را به ظرفی دیگر انتقال دهید تا اگر سنگ ریزه ای وجود دارد درون همان ظرف باقی بماند.
  8. برای پاک سازی سنگ ریزه ها از خاکشیر، با استفاده از دو ظرف آب و خاکشیر را جابه جا کنید.
  9. این عمل را تا پاک سازی کامل خاکشیر از خاک و خاشاک ادامه دهید.
  10. آب شستشوی خاکشیر را دور نریزید و در آبیاری گلدان ها از آن استفاده کنید.

طریقه شستن خاکشیر به چه صورت است

طرز تهیه شربت خاکشیر

زمانی که از تمیز شدن خاکشیر ها اطمینان پیدا کردید می توانید به تهیه شربتی خوش طعم بپردازید. شربت خاکشیر به عنوان نوشیدنی خوشمزه در بسیاری از مهمانی های خودمانی می تواند به کمک شما بیاید.

مواد لازم جهت تهیه شربت خاکشیر:

  1. آب
  2. خاکشیر
  3. شکر
  4. گلاب
  5. یخ
  6. آلو بخارا

بعد از طی کردن مراحل شستن خاکشیر، آن را درون پارچ آب ریخته و شکر به مقدار لازم را به آن اضافه کنید. شربت را هم بزنید تا شکر به خوبی در آن حل شود، سپس طعم آن را بچشید تا از شیرینی به اندازه کافی آن مطمئن شوید. اگر شیرینی شربت به اندازه کافی بود، به آن مقداری گلاب به همراه یخ اضافه کنید. به شربت به طور دلخواه می توانید تعدای آلو بخارا و یا مقداری آب لیمو اضافه کنید. شربت خاکشیر شما آماده است، آن را درون یخچال قرار دهید و هر گاه که خواستید آن را نوش جان کنید.

طریقه شستن خاکشیر

خواص درمانی خاکشیر

  1. ضد عطش و تشنگی، موثر برای درمان گرما زدگی
  2. زیبایی پوست
  3. کنترل فشار خون
  4. درمان کبد چرب
  5. رفع گرفتگی صدا
  6. موثر برای چاق شدن بدن
  7. از بین برنده لک ای پوستی
  8. مناسب برای رفع بوی بد دهان
  9. رفع گرسنگی
  10. درمان یبوست
  11. بهبود اسهال

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو