طرز تهیه ماش پلو با مرغ

طرز تهیه ماش پلو با مرغ , دستور پخت ماش پلو با مرغ , ماش پلو با مرغ مجلسی

علاقمندان به غذاهای سنتی و خانگی امروز برایتان پیشنهادی ویژه داریم. ماش پلو با مرغ که به نام قاطی پلو نیز شناخته میشود، یکی از آن دسته غذاهای محبوب خانگی است که به همراه ترشی و سبزی های معطر یک ترکیب فوق العاده برای دورهمی های خانوادگیتان میباشد. این غذا ترکیبی از مواد اولیه سرشار از خاصیت و ویتامین بوده و به دلیل طعم لذیذش، محبوبیت زیادی میان خانواده های ایرانی دارد. پیشنهاد می کنیم اگر به فکر پختن یک غذای متفاوت و خونگی هستید و یا روز پرکاری را از سر گذرانده اید، این غذای خوشمزه را تهیه نموده و از طعم و عطر آن لذت ببرید. برای تهیه ماش پلو با مرغ لذیذ و ویژه همراه ما باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
ماش¾ پیمانه
سینه یا ران مرغ۱ عدد
هویج۲ عدد
کشمش۲ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
زعفران دم کرده۱ قاشق غذاخوری
کره۲۰ گرم
آبغوره۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه ماش پلو با مرغ

مرحله اول

برای تهیه ماش پلوی مجلسی با گوشت مرغ ابتدا میبایست، سه چهارم پیمانه ماش را در ظرفی به مدت ۱۰ دقیقه درون یک کاسه حاوی آب قرار دهیم تا به خوبی خیس نمایید. سپس قابلمه ای کوچک را روی گاز قرار داده و زیر آن را روشن کنید.

مرحله دوم

ماش ها را به همراه چند پیمانه آب در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا پخته شود. دقت داشته باشید که در انتهای پخته شدن ماش ها، بایستی بافت آن نرم شده و له نشود. مرغ را به صورت نواری برش زده و روی آن نمک، فلفل و زردچوبه بپاشید.

مرحله سوم

مقداری زعفران را که از قبل دم کرده اید را به همراه روغن زیتون روی مرغ ریخته و خوب آن را مزه دار کنید. دقت داشته باشید که به دلخواه میتوانید در این قسمت مرغ را در قابلمه ای آب پز نموده و سپس آن را ریش ریش نمایید.

مرحله چهارم

حالا میبایست تابه ای را روی گاز قرار داده و کف آن را چرب نمایید. سپس مرغ های نواری یا ریش ریش شده را درون تابه قرار داده و با مقداری کره، زعفران و آبغوره تفت دهید. دقت داشته باشید حرارت گاز بایستی بالا بوده و مدت زمان سرخ شدن کم باشد.

مرحله پنجم

به طوری که مرغ آبدار باقی بماند و خشک نشود.  مقداری هویج را خوب شسته و سپس آن را رنده نمایید. تابه ای کوچک را روی گاز قرار داده و کف آن را با روغن چرب کنید. سپس هویج ها را درون تابه ریخته و به همراه زعفران خوب تفت دهید.

مرحله ششم

در این مرحله، پیازهای خلالی شده و کشمش ها را نیز باید روی حرارت کاملا سرخ نمایید. سپس مواد را در محلی مناسب قرار دهید. دو پیمانه برنج را که از قبل در آب خیس نموده اید را در قابلمه ای بزرگ ریخته و به همراه مقداری نمک و آب آن را بپزید.

مرحله هفتم

پس از آبکش کردن، ماش پخته شده را (آب آن باید به طور کامل گرفته شده باشد) به برنج آبکش اضافه نمایید و خوب هم بزنید تا با هم یکدست شوند. دقت داشته باشید این کار را به آرامی و با دقت بالا انجام داده تا برنج و ماش له نشود.

مرحله هشتم

در این مرحله کف قابلمه برنج را با کمی روغن چرب نموده، سیب زمینی های اسلایس شده را با زعفران خوشرنگ نموده و سپس به ترتیب در کف قابلمه قرار دهید. حالا مخلوط ماش و برنج را کفگیر به کفگیر روی ته دیگ بریزید.

 

مرحله نهم

پس از اینکه برنج را در قابلمه ریختید، روی آن را با نصف استکان از ترکیب آب، زعفران و کره پوشانده و دم کنید. پس از ۳۰ الی ۴۰ دقیقه که برنج ها کاملا پخته شدند آن را در دیسی سرو نموده و روی آن را با مخلوط مرغ به همراه پیاز داغ و کشمش و هویج تزئین نمایید.

نکات پخت ماش پلو با مرغ

برای شفته نشدن ماش پلو، بایستی حتما آن را آبکش نمایید.

دقت داشته باشید که از آنجائیکه برداشت بعضی از حبوبات مانند عدس و ماش و .. از چند زمین کشاورزی مختلف میباشد، گاها پس از پخت بعضی از دانه ها نپخته باقی میمانند لذا بایستی برای پخت ماش توجهی به دانه های له شده نداشته باشید و تمام دانه ها را بپزید.

درصورت تمایل میتوانید تمامی مواد را (هویج، پیاز، کشمش و مرغ) را پیش از دم کردن برنج به صورت لایه لایه به آن افزوده و مواد را با یکدیگر بپزید.