اطلاعات دارویی قرص فلووکسامین و عوارض جانبی مصرف آن

اطلاعات دارویی قرص فلووکسامین و عوارض جانبی مصرف آن


منبع: آرگا

130

1399/12/17

11:17


قرص فلووکسامین از جمله داروهای ضد افسردگی می باشد که در درمان ترس و وسواس فکری نیز کاربرد دارد. گفته شده است که حالت تهوع و اسهال از عوارض مصرف این قرص می باشد.

قرص فلووکسامین در شمار داروهای ضد افسردگی محسوب می شود که توسط روان پزشکان تجویز می گردد. در جامعه پر تنش امروزی عده ای نا گزیر به مصرف داروهای این چنینی می باشند.

قرص فلووکسامین و موارد مصرف آن

این دارو یک قرص ضد افسردگی از خانواده مهار کننده های باز جذب سروتونین است که بیشتر جهت درمان اختلال وسواسی اجباری مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص اولین دارو مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا در درمان اختلال وسواسی جبری کودکان می باشد. از این قرص در درمان افسردگی، اختلال وسواس جبری، اختلال هراس، فوبیای اجتماعی و اختلال استرس پس از سانحه نیز استفاده می شود.

اشکال دارویی :

فلووکسامین به شکل قرص خوراکی ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرمی در دسترس عموم موجود می باشد.

توصیه های مصرفی در رابطه با مصرف قرص فلووکسامین

عوارض جانبی :

از عارضه های جانبی این قرص می توان به تهوع، سوء هاضمه، یبوست، اسهال، اضطراب، پریشانی، بی قراری، فراموشی، احساس لرزش و خشکی دهان اشاره کرد.

تداخلات دارویی :

داروی فلووکسامین، را به همراه دیگر داروهای ضد افسردگی، داروهای اعصاب، لیتیوم، تریپتوفان، دیلتیازم، بامازپین، کلوزاپین، متادون، پروپرانولول و دیازپام به طور همزمان مصرف نکنید.

قرص فلووکسامین چیست و چه عوارضی دارد؟

مقدار و نحوه مصرف :

چون این دارو بر روی دستگاه عصبی تاثیر می گذارد مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک انجام بگیرد. و میزان مصرفی این قرص نیز باید از سمت پزشک تعیین گردد.

گرچه ممکن است در چند هفته اول احساس بهبود در شما پدیدار نشود اما مصرف دارو را قطع نکنید و بر طبق دستور پزشک به طور منظم دارو را مصرف نمایید.

اگر این دارو را یک عدد روزانه برای شما تجویز کرده اند، شما می توانید در هر ساعتی که راحت تر هستید این قرص را بخورید اما باید برای تمام روزها یک ساعت مشخص معین کنید و هر روز در همان ساعت دارو را مصرف کنید. اما به طور معمول مصرف این دارو برای بیماران در هنگام عصر مناسب تر می باشد.

اگر یک وعده مصرف دارو را فراموش کردید به محض یادآوری دارو را استفاده کنید مگر اینکه زمان مصرف وعده بعدی فرا رسیده باشد.

از قطع یک باره و سر خود دارو بپرهیزید زیرا عوارضی همچون تشنج را می تواند برای فرد بیمار به همراه داشته باشد. این دارو باید به تدریج و تحت نظر پزشک قطع شود.

تداخلات دارویی قرص فلووکسامین

توصیه های مصرفی:

شاید در آغاز مصرف دارو افکار ناراحت کننده شما بیش از پیش شود، اما جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا این افکار به خاطر شروع دارو و اثر بخشی آن می باشد و رفته رفته برطرف می شود.

در زمان مصرف این دارو از مصرف الکل بپرهیزید زیرا عوارض جانبی این دارو را تشدید می کند.

اشخاصی که مبتلا به دیابت هستند در مصرف این دارو باید بدانند که کنترل سطح قند خون روزانه از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مصرف این دارو سطح قند خون را تغییر می دهد.

مصرف داروهای تضعیف کننده اعصاب و کاربامازپین با این قرص نیازمند بررسی و تنظیم دوز مناسب از سمت پزشک می باشد.

اگر بعد از مصرف این دارو احساس خواب آلودگی، خستگی و ضعف نمودید از انجام کارهایی همچون رانندگی که نیازمند هوشیاری و دقت فراوان است، اجتناب نمایید.

اگر بعد از مصرف این دارو دچار اختلال در خواب، تعرق بیش از اندازه، کاهش اشتها، تغییر وزن ناگهانی، درد، احساس گز گز در انگشتان، مشکلات جنسی، زنگ زدن گوش، ضربان نامنظم، آبریزش و خارش بینی که ادامه دار باشد، گشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید و این علایم را با او در میان بگذارید.

اگر قصد باردار شدن دارید، باردار هستید و یا به کودک خود شیر می دهید، قبل از شروع مصرف این قرص این موارد را به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد مصرف قرص فلووکسامین

مکانیسم اثر دارو

این قرص با مهار اختصاصی باز جذب سروتونین، انتقال سروتونرژیک را افزایش داده، اما تاثیری بر فعالیت های نورآدرنرژیک و دوپامینرژیک ندارد، ضمن اینکه فلو وکسامین موجب مهار آنزیم سیتوکروم (۲D6 . 2C9 . 3A4 . 1A2) P450  خواهد شد.

مصرف در دوران بارداری

گاهی مواقع و در صورت ناچار با تشخیص پزشک ممکن است برای درمان افسردگی و بهبود اختلال وسواس دوران بارداری ناچار به استفاده از این دارو شوید، اما لازم است بدانید که فلووکسامین می تواند به جنین داخل شکم آسیب برساند، ضمن اینکه نوزادانی که مادرانشان در سه ماه آخر بارداری از این دارو مصرف کرده اند، برخی علائم ترک همچون تنفس، مشکلات تغذیه، تشنج، سفتی عضلات یا گریه مداوم در آنها دیده شود که در این صورت باید فورا پزشک را در جریان قرار دهید.

داروی فلووکسامین

هشدار های مصرف فلووکسامین

  • بیمارانی که مبتلا به نارسایی های کبدی بوده و یا سابقه حمله عصبی دارند، باید در مصرف این دارو احتیاط کنند.
  • این نوع بیماران تمایل زیادی به خودکشی دارند، از این رو به منظور جلوگیری از خودکشی و نیز پیشگیری از مسمومیت با قرص فلووکسامین باید کمترین مقدار ممکن دارو را در اختیار آنها قرار دهید.

توصیه های دارویی این قرص

  • اگر فلووکسامین را به همراه داروهای آنتاگونیست های گیرنده بتا (پروپرانولول و متوپرولول)، تئوفیلین، کاربامازپین، متادون و دیلتیازم، کلوزاپین مصرف می کنید، لازم است مقدار مصرف این ترکیبات را کاهش دهید.
  • برای افراد سیگاری، همچنین بیماران با سابقه جنون یا با سابقه سوءاستفاده دارویی, تعیین مقدار مصرف این دارو باید با احتیاط انجام گیرد.
  • در بیمارانی که دچار اختلالات کبدی هستند نیز مصرف این دارو باید کاهش داده شود.
  • اگر مصرف این دارو برای کودکان با تجویز طولانی مدت همراه باشد، لازم است تا پارامتر های رشد کنترل شود.
  • برای مصرف کننده های دارو های منوآمین اکسیداز و فلووکسامین حتما باید فاصله زمانی حداقل چهارده روز در نظر گرفته شود.
  • به هنگام قطع مصرف این قرص باید به تدریج قطع شود و هر ۵ تا ۷ روز لازم است، یکبار مقدار مصرف را به میزان ۵۰ میلی گرم کاهش دهید.

قرصهای فلووکسامین

در هنگام مصرف قرص فلووکسامین حتما قبل از استفاده از دارو به اطلاعات دارویی ذکر شده در این مقاله که در بخش سلامت مجله آرگا درج شده است، دقت نمایید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو