فراموشکاری آقایان چه دلایلی دارد؟ چطور کاهش می یابد؟

فراموشکاری آقایان چه دلایلی دارد؟ چطور کاهش می یابد؟


منبع: آرگا

6

1402/4/27

23:40


جالب است بدانید بالا بودن میزان فراموشکاری آقایان نسبت به خانم ها در تحقیقات علمی به اثبات رسیده است. این بدان معناست که آقایان در یادآوری بسیاری از چیزها دچار مشکل می شوند. حال این سؤال مطرح می شود که علت فراموشکاری آقایان چیست و چه چیزی این تفاوت را به وجود می آورد؟ در این مقاله قصد داریم به علل فراموشکاری آقایان و راه های رفع این مشکل بپردازیم. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که همسر، پدر یا مردان اطرافتان تاریخ های مهم زندگی مانند سالگرد ازدواج، سالروز تولد، و حتی خریدهای کوچک روزانه را فراموش کرده باشند. مطالعات مختلف نشان می دهد مردان بدون توجه به سن شان از زنان فراموشکاتر هستند. به صورت کلی عوامل مختلفی در این فراموشکاری آقایان دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به فشار کاری، استرس، عوارض جانبی داروها و … اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی دلایل فراموشکاری آقایان و راه های کاهش آن خواهیم پرداخت.

از فراموشکاری آقایان چه می دانید؟

این موضوع که آقایان در مقایسه با خانم ها فراموشکارتر هستند یک حقیقت علمی است. تحقیقی در دانشگاه نروژ بر روی ۳۰ هزار زن و مرد بالاتر از ۳۰ سال صورت گرفت. در این آزمایش ۹ سوال از افراد مورد آزمایش پرسیده شد، شامل این که آیا حافظه آن ها از جوانی تا به این سن تغییر کرده است یا خیر؟ آیا آن ها در یادآوری و به خاطر سپردن تاریخ و رویدادهای مهم زندگی دچار مشکل هستند یا خیر؟ نتایج این آزمایش مشخص کرد که تقریبا نیمی از افراد مشکل حافظه دارند و از این تعداد ۱/۶ درصد متعلق به خانم ها و ۱/۹ درصد مربوط به آقایان است. مردان از ۹ سوال، ۸ مورد را تأیید کرده بودند و بیشترین میزان مشکل را داشتند.

به صورت کلی دانشمندان به این نتیجه رسیدند که افزایش سن منجر به افزایش مشکلات حافظه و فراموشکاری خواهد شد. با این حال در هر گروه سنی مردان نسبت به زنان فراموشکارتر هستند و موضوعی که در این تحقیق همه را شگفت زده کرد این بود که مردان جوان تر به اندازه مردان مسن فراموشکار هستند.

روش های کاهش فراموشکاری مردان

اصلی ترین دلایل فراموشکاری آقایان چیست؟

نقش اجتماعی که امروزه زنان بر عهده دارند و علاوه بر مسئولیت های شغلی، وظایف دیگری مانند خریدها، محبت به فرزندان، کارهای روزمره خانه و … را نیز برای آن ها تعریف کرده است. سبب شده که زنان در مهارت های حافظه ای و در برنامه ریزی، بهتر از مردان عمل کنند.

در حقیقت توانایی خانم ها در به خاطر سپردن رویدادها و موضوعات قابل چشم پوشی نیست. به عنوان مثال خیلی کم پیش می آید که خانم ها مایحتاج روزانه خانه را فراموش کنند. موردی که در میان مردان بسیار رواج دارد. هم چنین تفاوت در ساختار مغزی و تفاوت های جنسی در زنان و مردان که ناشی از تفاوت هورمونی آن ها است، می توانند از عوامل تشدیدکننده این مسئله باشند. به صورت کلی از مهم ترین دلایل فراموشکاری آقایان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فکرهای آزارهنده

این موضوع کاملا صحت دارد که کار کردن در شرایطی که فرد نگران است، تقریبا امری محال به نظر می رسد. ممکن است برای آقایان در محل کار مشکلی به وجود آمده باشد که فکر آن ها را درگیر کند. از این رو نمی توانند نسبت به مسائل دیگر توجه داشته باشند و در نتیجه دچار فراموشکاری می شوند.

انجام کارهای خسته کننده

یکی از مهم ترین علل کاهش تمرکز و فراموشکاری به کار و شغل خسته کننده مربوط می شود. ممکن است آقایان به شغل خود علاقه ای نداشته باشند و همین موضوع باعث حواس پرتی آن ها شود.

انواع علل فراموشکاری مردان

انجام همزمان چندین کار

هر زمان که انسان بخواهد مرکز توجه و تمرکز خود را تغییر دهد و به موضوع دیگری توجه کند، زمان از دست خواهد رفت. بنابراین اگر بخواهد به شکل همزمان چند کار را انجام دهد، نسبت به زمانی که آن ها را به ترتیب انجام می دهد، زمان بیشتری از او گرفته خواهد شد. بنابراین بهترین راه برای سامان دادن به چندین کار این است که آن ها را تفکیک شده انجام دهید تا تمرکز و توجه شما افزایش یافته و منجر به فراموشکاری نشود.

افسردگی

افسردگی بیماری مزمنی است که فقط به معنای غمگین بودن نیست. بلکه با علائم دیگری مانند کاهش تمرکز، حس ناامیدی، افزایش فراموشکاری و بی تفاوتی همراه است. از همین رو به خاطر مسئولیت هایی که بر عهده آقایان هست، ممکن است آن ها دچار این قبیل احساسات شوند.

خستگی

آقایان به دلیل داشتن کار در بیرون از منزل، بعد از رسیدن به خانه، تنها به دنبال مکانی برای استراحت هستند تا بتوانند انرژی از دست رفته خود را به دست آورند. به همین خاطر ممکن است خیلی موارد مهم را فراموش کنند.

گرسنه بودن

همان طور که می دانید بدن انسان نمی تواند بدون غذا زنده بماند. مغز نیز بدون انرژی قادر به تمرکز کردن نخواهد بود. آقایان به دلیل کار بیرون از خانه این گرسنگی را بیشتر تجربه می کنند و این موضوع، دلیلی برای فراموش کاری و کاهش تمرکز آن ها محسوب می شود.

دلایل فراموشکاری آقایان

استرس

استرس یکی از عوامل بالقوه عدم تمرکز محسوب می شود. این مشکل می تواند با عوارض جدی جسمی و روحی از جمله فراموشکاری همراه باشد.

مصرف داروهای خاص

مصرف بسیاری از داروها می تواند به کاهش تمرکز و افزایش فراموشکاری منجر شود. از مهم ترین این داروها می توان به آنتی هیستامین، قرص ضد افسردگی و … اشاره کرد. در حقیقت اگر مردان داروی خاصی مصرف می کنند، باید انتظار عوارض آن را نیز داشته باشند. چرا که ممکن است این حواس پرتی از عوارض دارو باشد.

کم توجهی

محققان معتقدند مهم ترین دلیل فراموش کاری کم توجهی است. البته این مسئله هیچ ارتباطی با مغز ندارد. برای این که بتوانیم مطالب را به خاطر بیاوریم، ابتدا باید به خوبی آن ها را گردآوری کنیم.

کمبود خواب

یکی از مهم ترین عوارض کم خوابی، کاهش تمرکز و تأثیر منفی بر حافظه کوتاه مدت است. نه تنها آقایان بلکه هیچ کسی نباید به بهانه کار یا تفریح، خود را از داشتن خواب کافی (بین ۷ تا ۹ ساعت) محروم کند.

روش های رفع فراموشکاری آقایان

راه های کاهش فراموشکاری در آقایان

  1. فعالیت های روزمره و زمان انجام آن ها را سازمان ‌دهی کنید.
  2. کارهای مهم، قرارها و رویدادهای مهم را بر روی تقویم علامت بزنید.
  3. زمانی را به تمدد اعصاب و برگشت آرامش خود اختصاص دهید. کارهایی که باید در آن روز یا زمان به خصوص انجام دهید را یادداشت کنید.
  4. عواملی که باعث تشدید حواس ‌پرتی شما می شوند را شناسایی کنید.
  5. برای‌ خودتان یادآور تنظیم کنید. این کار را می توان به روش های گوناگونی انجام داد.
  6. درباره‌ اوضاع فراموشکاری خود با پزشک صحبت کنید. اگر با تمام تلاشی که می کنید، نمی توانید حواس خود را جمع کنید و فراموشکاری تان همچنان ادامه دارد مشورت با پزشک را فراموش نکنید. ممکن است پزشک برای شما داروهای افزایش حافظه تجویز کند یا آزمایشاتی که علت اصلی این فراموشکاری را مشخص نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو