طرز تهیه دیلایت زعفرانی

طرز تهیه دیلایت زعفرانی شیرینی عید نوروز خوشمزه

دیلایت زعفرانی، یکی از شیرینی هایی است که برای شب عید مورد استفاده قرار می گیرد. این شیرینی را می توان با ساده ترین مواد تهیه نمود. این شیرینی یکی از شیرینی های ساده و خوشمزه محسوب می شود که نیاز به فر و پخت و پز ندارد. این شیرینی با استفاده از پودر بیسکوییت بدست می آید که به دلیل وجود شکلات در این شیرینی؛ بافت جالبی به آن می دهد و یک ترکیبی بین شیرینی و شکلات بوجود می آورد.

مواد لازم دیلایت زعفرانی
پودر بیسکوییت وانیلی۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
شیر عسلوالفجر۱۵۰ گرم
پودر هل۱ قاشق سوپ خوری سر پر
شکلات سفید آب شده۳۵ گرم
خلال پسته۳ قاشق سوپ خوری
زعفران غلیظ دم کرده۹۰ گرم
خلال پسته جهت تزیینبه مقدار لازم

دستور پخت دیلایت زعفرانی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی دیلایت زعفرانی در ابتدای کار یک کاسه متوسط بر می داریم. شیر عسلی و زعفران را به آن می افزاییم و با لیسک مخلوط می کنیم تا یکدست شود. سپس خلال پسته را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا یکدست شود.

مرحله دوم

بیسکوییت را با استفاده از دستگاه آسیاب یا غذا ساز له و پودر می کنیم. سپس پودر بیسکوییت را به مایه شیر عسلی کم کم اضافه می کنیم و مرتب مخلوط می کنیم تا مواد خمیری مانند شود. برای این مواد اول ۲۰۰ گرم بیسکوییت را اضافه می کنیم.

مرحله سوم

اگر کم بود مابقی را کم کم اضافه می کنیم تا خمیر شود. برای بهتر شدن شیرینی می توان پودر بیسکوییت را از الک رد کرد تا اگر تکه های بیسکوییت درشت باقی مانده بود، داخل شیرینی نشود. شکلات سفید را درون یک کاسه یا قابلمه کوچک می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس روی بخار کتری قرار می دهیم تا کم کم آب شود. سپس شکلات آب شده را به مواد خمیری اضافه می کنیم. مواد را به خوبی هم می زنیم تا یکدست شود. سپس پودر هل را اضافه می کنیم. سپس با دست ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شود.

مرحله پنجم

در نهایت خمیر بسیار نرم و لطیفی بدست می آید که به دست نمی چسبد. در این مرحله، قالب سیلیکونی نیم کره نیاز داریم. این قالب با قطر ۴ سانتی متر انتخاب می شود. کف نیم کره ها را چند خلال پسته قرار می دهیم.

مرحله ششم

سپس از مواد خمیری توپ های کوچک با دست بر می داریم و توی دست گرد می کنیم. سپس درون قالب فشرده می کنیم. اضافات خمیر را می گیریم. قالب را به مدت ۵ ساعت درون فریزر قرار می دهیم. بعد از ۵ ساعت قالب را از فر خارج کنیم.

مرحله هفتم

سپس شیرینی ها به راحتی از قالب جدا می شود. اگر از شیر عسل ایرانی استفاده شود نیاز به بیسکوییت بیشتری است. رنگ شیرینی بستگی به مقدار زعفران دارد. همچنین برای پودر بیسکوییت از هر بیسکوییت ساده و بدون کرمی می توان استفاده کرد.

مطالب پیشنهادی