طرز تهیه ایزگارا بالیک

طرز تهیه ایزگارا بالیک ماهی تنوری خوشمزه ترکیه ای

ایزگارا بالیک یک غذای سنتی ترکیه است که با ماهی کبابی تهیه می شود. ماهی های مورد استفاده عبارتند از ماهی کولی، ماهی سیم یا چوپرا، اردک ماهی، ماهی ماکرل یا پالاموت و ماهی رنگ آبی یا لوفر. این غذا با هر کدام از این ماهی ها می توان تهیه کرد. غذاهای دریایی علاوه بر طعم خوبی که دارند، خواص زیادی دارد. در این غذا، ماهی به صورت کبابی استفاده شده است که نسبت به ماهی های سرخ کرده رژیمی است و ضرر سرخ کردن و روغن را برای سلامتی ندارد.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی چوپرا، قزل یا کپور۲ عدد متوسط
آب لیمو ترش تازه۲ قاشق غذا خوری
پیاز حلقه شده۱ عدد
رنده پوست لیمو ترش۱ قاشق چای خوری
لیمو ترش حلقه شده۱ عدد برای زیر ماهی
رزماریچند برگ
سیر۴ حبه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
تخم گشنیز و پوره فلفلبه مقدار لازم
زردچوبه و پاپریکابه مقدار لازم
سبزیجات معطر خشکبه مقدار لازم

دستور پخت ایزگارا بالیک

مرحله اول

برای تهیه ماهی تنوری ترکیه ای ابتدا ماهی را پاک می کنیم و با آب سرد می شوییم. سپس درون یک ظرف قرار می دهیم. روی آن را با نمک فراوان و آب لیموی تازه و فلفل سیاه مزه دار می کنیم و درون یخچال به مدت ۱ ساعت استراحت می دهیم تا مزه ها به خورد ماهی برود.

مرحله دوم

تمام ادویه ها و سبزی های معطر را در یک کاسه با هم مخلوط می کنیم. روغن را به آن اضافه می کنیم تا خمیر نرمی بدست آید. سیر را خرد می کنیم و درون شکم ماهی می ریزیم. سپس از خمیر بدست آمده داخل شکم و روی ماهی را می مالیم.

مرحله سوم

سپس حسابی با دست ماساژ می دهیم. به صورت اریب روی پوست ماهی را برش می زنیم. تا هم به خوبی مزه دار شود و هم خوب بپزد. پیاز را شسته و حلقه حلقه می کنیم. سپس کف سینی سینی فر را با کمی روغن چرب کرده سپس پیاز ها را کف آن می چینیم.

مرحله چهارم

لیمو ترش را هم به صورت حلقه ای برش می زنیم و روی پیاز ها می چینیم. سپس ماهی را روی پیاز و لیمو قرار می دهیم. چند برگ رزماری هم روی ماهی می ریزیم و داخل فر می گذاریم تا با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱ ساعت بپزد.

مطالب پیشنهادی