خواص برگ اکالیپتوس و تاثیرات شفابخش این گیاه در درمان عارضه ها

خواص برگ اکالیپتوس و تاثیرات شفابخش این گیاه در درمان عارضه ها


منبع: آرگا

220

1400/1/17

20:02


برگ اکالیپتوس چه به شکل خشک شده و چه به صورت عصاره یا روغن دارای خواص زیادی برای سلامت بدن می باشد، از جمله باعث بهبود علائم سرماخوردگی شده و گرفتگی بینی را برطرف می سازد و بسیار آرامش دهنده است.

اکالیپتوس یکی از درختان همیشه سبز می باشد که به خاطر خواص دارویی و درمانی که داد بسیار پر کاربرد می باشد. گیاه اکالیپتوس بومی استرالیا بوده ولی در حال حاضر در اغلب نقاط جهان رشد می کند. درخت اکالیپتوس دارای پوست حاوی شیره، ساقه های بلند و برگ هایی گرد می باشد که خواص آن ناشی از قسمت های مختلف گیاه می باشد.

خواص مختلف گیاه و برگ اکالیپتوس

اکالیپتوس یک گیاه همواره سبز است که به خاطر خواص دارویی خود بسیار مورد توجه قرار دارد، این گیاه بومی استرالیا می باشد ولی در حال حاضر در اغلب نقاط جهان پرورش داده و رشد می کند. گیاه اکالیپتوس دارایی ساقه های بلند و برگ های درازی می باشد که اگر به شکل خالی مصرف گردد هضم آن سخت می شود. با این وجود می توانید از برگ اکالیپتوس چای تهیه کرده و با خیال آسوده برای حل مشکلات سلامت خود بنوشید. علاوه بر آن برگ اکالیپتوس را می توانید به شکل موضعی و یا عصاره استنشاقی نیز استفاده نمایید. همان طور که گفتیم گیاه اکالیپتوس و برگ آن دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن می باشد که در این مطلب به معرفی آن ها می پردازیم.

خاصیت های مفید برگ اکالیپتوس

برگ اکالیپتوس منبع غنی از آنتی اکسیدان هاست

درست است که نمی توان برگ های تازه اکالیپتوس را به شکل خام مصرف کنیم ولی با خشک کردن آن و استفاده در چای می توانید خواص بسیاری به بدن برسانید. البته نباید اسانس روغنی اوکالیپتوس را با برگ های این گیاه اشتباه گرفته شود. مصرف خوراکی عصاره اوکالیپتوس می تواند برای بدن خطرناک باشد و سمی باشد. به همین خاطر هیچوقت اسانس گیاه را به چای خود اضافه ننمایید. برگ های اکالیپتوس منبع بسیار عالی از آنتی اکسیدان ها  به ویژه فلاونوئیدها می باشند. این آنتی اکسیدان از بدن در مقابل استرس اکسیداتیو و آسیب رادیکال های آزاد حفاظت می نماید. فلاونوئید های اصلی که در اکالیپتوس وجود دارند عبارتند از:

کاتچین ها، ایزورامنتین، لوتولین، کائمپرفرول، فلورئین، کوئرستین

رژیم های غذایی سرشار از این دسته ترکیبات می تواند بدن را در مقابل بعضی سرطان ها، بیماری های قلبی و زوال عقل محافظت نماید. به عنوان نمون در یک مطالعه انجام شده بر روی ۳۸۱۸۰ مرد و ۶۰۲۸۹ زن که رژیم غذایی سرشار از فلاونوئید ها داشته اند مشخص شد که ۱۸ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی که با مرگ همراه است کاهش یافته بود. همانطور که گفتیم چای اکالیپتوس منبع سرشار از آنتی اکسیدان ها بوده و به شکل کلی برای بزرگسالان مفید و بی خطر می باشد. با این وجود کودکان در معرض خطر مسمومیت با اکالیپتوس قرار داشته اند. از این رو قبل از دادن این چای به کودکان با متخصص اطفال مشورت نمایید.

خواص برگ و روغن اکالیپتوس

خاصیت ضد میکروبی اکالیپتوس

اوکالیپتوس و همچنین روغن آن دارای خواص مختلفی می باشد، به شکلی که در گذشته برای ضد عفونی کردن بیمارستان ها در انگلستان از روغن اکالیپتوس استفاده می شده است. در حال حاضر محققین تحقیقات جدیدی را بر روی استفاده از اکالیپتوس با عنوان ماده ای ضد عفونی کننده آغاز کرده اند.

خاصیت های مفیدی برای برگ اکالیپتوس

تسکین علائم سرماخوردگی با اکالیپتوس

برگ های اکالیپتوس دارای خواص بسیاری هستند، از اکالیپتوس برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود، عصاره ای که از برگ های این گیاه تهیه می شود ماده اصلی به منظور درمان سرماخوردگی و ضد سرفه محسوب می شود. برگ های گیاه اکالیپتوس می توانند باعث کاهش خلط شوند و برونش و برونشیول ریه ها را گسترش دهند، این گیاه مانند یک ضد التهاب طبیعی عمل می کند. ماده اصلی در برگ های اکالیپتوس که باعث این خاصیت در آن شده اکالیپتول نامیده می شود که به سینوسول نیز شناخته می شود. اکالیپتول ماده ای است ترکیبی که در عصاره اکالیپتوس نیز وجود دارد، بعضی از تحقیقات مشخص کرده اند که اکالیپتول با کاهش التهاب و به وجود آوردن خلط باعث کاهش علائم سرماخوردگی مثل سرفه، احتقان بینی و سردرد و تسکین آن ها می شود.

بعضی خواص برگ اکالیپتوس

علاوه بر موارد بالا اکالیپتول می تواند در بهبود علائم آسم نیز کمک کننده باشد. در یک مطالعه که بر روی ۳۲ نفر مبتلا به آسم برونشال انجام شده بود به یک گروه روزانه ۶۰۰ میلی گرم اکالیپتول و به یک گروه دارونما داده شد، افرادی که برای حل مشکل از علائم آسم استفاده کرده بودند در مقایسه با افرادی که دارونما خورده بودند، ۳۶ درصد کمتر به دارو نیاز داشتند.

استنشاق اسانس اکالیپتوس از راه بینی می تواند باعث درمان برخی از علائم سرماخوردگی شود. بعلاوه اغلب داروهای ضد احتقان موضعی نیز این عصاره وجود دارد. با این حال مصرف خوراکی عصاره اکالیپتوس ممکن است سمی باشد، از این رو باید از مصرف خوراکی این عصاره پیشگیری شود.

آشنایی با خاصیت های برگ اکالیپتوس

برطرف کننده خشکی پوست

استفاده از برگ های اکالیپتوس می تواند با افزایش محتوای سرامید، خشکی پوست را بهتر کند. سرامیدها نوعی اسید چرب در پوست می باشد که وظیفه حفظ رطوبت در پوست را بر عهده دارد. اشخاصی که مشکلات خشکی پوست، شوره سر و یا اختلالات پوستی مثل درماتیت و پسوریازیس دارند، اغلب سطح سرامید چوستشان کم می باشد.

عصاره موضعی برگ اکالیپتوس به منظور افزایش تولید سرامید در پوست، افزایش توانایی پوست در نگهداری آب و حفاظت از پوست مفید می باشد. این ماده دارای ترکیبی به اسم macrocarpal A می باشد که ظاهرا تولید سرامیک را تحریک می نماید.

خاصیت ها و ویژگی های برگ اکالیپتوس

کاهش درد با برگ اکالیپتوس

یکی دیگر از خواص برگ اکالیپتوس کاهش درد می باشد. استنشاق اسانس اکالیپتوس می تواند باعث کاهش درد نیز شود. اکالیپتوس دارای بسیاری از ترکیبات ضد التهابی مثل سینول و لیمونن می باشد که می توانند با عنوان تسکین دهنده درد در بدن عمل نمایند. در یک مطالعه که بر روی ۵۲ نفز انجام شده بود، طی ۳ روز از استنشاق ترکیب روغن اکالیپتوس و روغن بادام استفاده شد نتیجه این بود که روغن بادام به همراه اکالیپتوس در مقایسه با روغن بادام خالص درد و فشار خون را بیشتر کاهش داد.

با این وجود در یک مطالعه دیگر که بر روی ۱۲۳ فرد مبتلا به سرطان انجام شده بود مشخص شد که بعد از استنشاق روغن اکالیپتوس برای ۳ دقیقه قبل از درمان های پزشکی، بهبودی در درد درک شده به وسیله بیماران دیده نشد.

خاصیت های مختلف برگ اکالیپتوس

اکالیپتوس می تواند باعث آرامش شود

اکالیپتوس می تواند باعث کاهش علائم استرس شود، روغن اکالیپتوس و عصاره برگ های اکالیپتوس به دلیل دارا بودن اکالپتول می توانند خواص ضد اضطرابی برای بدن بعد از استنشاق داشته باشند. استنشاق روغن اکالیپتوس برای ۳۰ دقیقه به کاهش فشار خون در بیمارانی که عمل زانو انجام داده بودند کمک مرد. این موضوع نشان داد که برگ اکالیپتوس دارای اثرات آرامش بخش می باشد.

دانشمندان بر این عقیده هستند که اکالیپتوس باعث کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک در بدن شده و فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک را بیشتر می کند از این رو به ایجاد آرامش کمک می کند.

برخی خاصیت های برگ اکالیپتوس

سلامت دندان ها با اکالیپتوس

همانطور چندین بار اشاره شد برگ اکالیپتوس دارای عصاره اکالیپتول می باشد که می تواند باعث بهبود سلامت دندان ها شود، برگ های اکالیپتوس دارای مقدار بالایی اتانول و ماکرومارپال C می باشند. این ترکیبات در اکالیپتوس با باکتری هایی که باعث ایجاد پوسیدگی دندان و بیماری های لثه می شوند، مبارزه می نمایند.در یک مطالعه که روی ۹۷ نفر صورت گرفته بود مشخص شد که اشخاصی که از آدامس های دارای عصاره اکالیپتوس در ۵ روز به مدت حداقل ۵ دقیقه جویده بودند، کاهش قابل توجهی در ایجاد پلاک، خونریزی لثه و التهاب لثه در آن ها دیده شد. از این رو معمولا در دهان شویه های صنعتی عصاره اکالیپتوس وجود دارد.

بررسی خواص برگ اکالیپتوس

دفع کننده حشرات

علاوه بر خواص مختلف اکالیپتوس در سلامت بدن، برگ ها و روغن اکالیپتوس می توانند خواص دفع کنندگی حشرات را داشته باشند. این خاصیت اکالیپتوس به دلیل اکالیپتول موجود در برگ ها می باشد. با توجه به تحقیقات انجام شده در این مورد اگر این روغن به شکل موضعی بر روی پوست استفاده شود می تواند تا ۸ ساعت بعد باعث جلوگیری از نیش پشه و دیگر حشرات گزنده شود. هر چه مقدار اکالیپتول در عصاره یا روغن بیشتر باشد، اثر بخشی طولانی تری خواهد داشت.

در واقع مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های مختلف، روغن اکالیپتوس_لیمو را که از درخت پیوند زده شده لیمو و اکالیپتوس گرفته شده بود را با عنوان یک دفع کننده حشرات تایید نموده اند.

علاوه بر این استفاده از روغن اکالیپتوس می تواند برای از بین بردن شپش سر نیز موثر باشد. این خاصیت اکالیپتوس تا حدی است که نسبت به دیگر روغن ها دو برابر بهتر عمل می کند، البته در این مورد نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

خاصیت های برگ اکالیپتوس

روش استفاده از برگ اکالیپتوس

برگ های اکالیپتوس را می توان به چند روش استفاده نمود. این روش ها عبارتند از:

  • تهیه چای: با استفاده از برگ های خشک شده گیاه اکالیپتوس می توان چای درست کرد و یا از چای کیسه ای اکالیپتوس موجود در بازار استفاده نمود.
  • آرماتراپی: می توانید از بخور اکالیپتوس با استفاده از روغن یا برگ های خشک شده آن استفاده کنید. روغن را به مخزن بخور یا یک کاسه داغ اضافه کرده و بخور دهید. همچنین می توانید برگ های خشک شده را در آب در حال جوش ریخته و از بخور آن استفاده کنید.
  • استحمام: می توانید چند برگ اکالیپتوس را درون وان پر شده از آب گرم بریزید و با آب آن حمام نمایید.
  • استفاده موضعی: می توانید چند قطره روغن اکالیپتوس را به یک قاشق روغن حامل مثل روغن نارگیل اضافه نمایید و آن را روی قفسه سینه بمالید تا احتقان بینی و ریه ها کمتر شود.

انواع خواص برگ اکالیپتوس

اقدامات احتیاطی در زمان استفاده از اکالیپتوس

همانطور که گفته شد برگ اکالیپتوس بدون خطر کلی می باشد ولی مصرف خوراکی روغن آن می تواند باعث بروز مسمومیت شود و عوارضی را به دنبال داشته باشدد. این مسمومیت در کودکان بیشتر است و آن ها بیشتر در معرض خطر هستند. تا به حال مشکلاتی مثل تشنج، مشکل تنفسی، کاهش سطح هوشیاری و حتی مرگ بعد از مصرف این عصاره به شکل خوراکی گزارش شده است.

همچنین در مورد زنان باردار و شیرده شواهدی برای بی خطر یا خطرناک بودن روغن اکالیپتوس وجود ندارد، از این رو توصیه می کنیم که زنان باردار و شیرده از آن استفاده نکنند.

انواع خاصیت برگ اکالیپتوس

برخی از افراد در زمان استفاده از روغن اکالیپتوس روی پوست، درماتیت تماسی را تجربه می نمایند. می توانید برای کاهش این عوارض از روغن های حامل مانند روغن نارگیل یا روغن جوجوبا استفاده نمایید. قبل از مصرف اکالیپتوس کمی از آن را روی پوست آرنج خود بمالید و چک کنید که حساسیت نداشته باشید.

روغن اوکالیپتوس می تواند با برخی از داروهای خاص مثل داروهای دیابت، کلسترول بالا، ریفلاکس معده و اختلالات روانی تداخل داشته باشد پس قبل از مصرف با پزشک یا داور ساز مشورت نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو