طرز تهیه دسر شیر خرما

طرز تهیه دسر شیر خرما خوشمزه و مجلسی

شیر خرما به عنوان یک نوشیدنی از قدیم مورد توجه افراد زیادی بوده است. دسر شیر خرما با همان طعم شیر خرما را دارد که با استفاده از خامه و ژلاتین به صورت قالبی تهیه می شود. این دسر را می توان بعد از غذا یا به عنوان عصرانه سرو کرد. دسر شیر خرما به دلیل وجود آرد تفت داده شده و خرما و خامه، بسیار مفید و مقوی است و برای سلامت کودکان و نوجوانان در حال رشد، می تواند مفید باشد. برای مهمانی ها و جشن های تولد می توان این دسر را به صورت تک نفره در ظروف یا قالب های کوچک تهیه و سرو نمود، برای مشاهده طرز تهیه دسر شیر خرما در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم دسر شیر خرما
شیر۴ لیوان
خرما۱۰ عدد
گردو۴ عدد
گلاب۲ قاشق غذا خوری
آرد۲ قاشق غذا خوری
کره۲ قاشق غذا خوری
شکر۱۰ قاشق غذا خوری
شکلات تخته ایبه مقدار لازم
خامه صبحانه۱ بسته ۲۰۰ گرمی
وانیلنوک قاشق چای خوری
پودر ژلاتین۳ قاشق غذا خوری
پودر گل سرخبه مقدار لازم جهت تزیین

طرز تهیه دسر شیر خرما

مرحله اول

برای تهیه دسر شیر خرمای مجلسی در ابتدای کار، دو لیوان شیر را درون مخلوط کن می ریزیم. در ادامه خرما را پوست و هسته می گیریم و به شیر اضافه می کنیم. در ادامه گردو ها را هم پوست کنده و مغز آن را به شیر اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله گلاب نیز اضافه کرده و میکس می کنیم تا به طور کامل یکدست شود. یک تابه کوچک یا قابلمه بر می داریم. آرد و کره را درون آن می ریزیم و می گذاریم روی حرارت ملایم تا آرد تفت بخورد و خامی آن گرفته شود. کمی هم آرد رنگ بگیرد و طلایی شود.

مرحله سوم

سپس دو لیوان دیگر شیر را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا به خوبی با هم مخلوط شود. در ادامه شکر را هم اضافه کرده و هم می زنیم تا بجوشد. می توان در این مرحله در صورت تمایل، کمی شکلات تخته ای اضافه کرد.

مرحله چهارم

در این مرحله وقتی شکلات به طور کامل  ذوب شد و با شیر مخلوط شد، خامه را به آن اضافه می کنیم. به آرامی هم می زنیم تا خامه باز شود. سپس وانیل را اضافه کرده و زیر شعله را خاموش می کنیم و کنار می گذاریم تا حرارت آن بیفتد.

مرحله پنجم

در این مرحله یک کاسه مناسب بر می داریم، سپس پودر ژلاتین را به همراه ۵ قاشق غذاخوری آب سرد به کاسه اضافه می کنیم. در ادامه آب و پودر ژلاتین را به خوبی مخلوط می کنیم تا حالت اسفنجی پیدا کند، سپس آنرا کنار می گذاریم.

مرحله ششم

ابتدا مخلوط شیر و خرما را به مخلوط شیر و شکر اضافه کرده و هم می زنیم تا یکدست شود. سپس ژلاتین را به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. قالب مورد نظر را چرب می کنیم. سپس مایه را درون قالب می ریزیم و در یخچال به مدت ۸ ساعت استراحت می دهیم تا کامل ببندد.

مرحله هفتم

وقتی که مایه بست، قالب را از یخچال خارج کرده و کناره های دسر را با چاقو آزاد می کنیم. سپس قالب به مدت ۳ ثانیه درون آب گرم فرو می کنیم و درون ظرف مناسب بر می گردانیم. کیم پودر گل سرخ نیز برای تزیین روی دسر می ریزیم.