راه های افزایش انرژی روزانه در بعد از ظهرهای بهاری

منبع: زیبامون

126

1400/1/25

16:10


برای اینکه بتونید در طول روز و به ویژه در بعد از ظهرهای بهاری انرژی بالایی داشته باشید حتما از این روشها برای افزایش انرژی خود استفاده کنید.

راه های افزایش انرژی روزانه در بعد از ظهرهای بهاری

تصور کنید بعد از یک صبح پر انرژی و پر کار وقت ناهار رسیده و از اینکه تونستید کارهای مربوط به قبل از ناهار رو به خوبی مدیریت کنید و انجام بدید ، حس رضایت خیلی خوبی از خودتون دارید. تا اینکه بعد از صرف ناهار و حوالی ساعت 3 بعد از ظهر ، انرژی شما تقریبا از بین میره و احساس خواب آلودگی پیدا می کنید و این احساس رو دارید که باید کامپیوتر رو خاموش کنید و یک چرت طولانی داشته باشید!

اما اگه شرایط چرت زدن رو نداشته باشید ممکنه به نوشیدن یک فنجان بزرگ قهوه فکر کنید. اگرچه نوشیدن قهوه میتونه به شما کمک کنه تا روز کاری رو هر طور که هست به پایان برسونید اما باعث ایجاد بی خوابی شبانه میشه و ممکنه نتونید استراحت خوبی در طول شب داشته باشید!

برای اینکه بتونید تا پایان روز انرژی خوبی داشته باشید و بتونید انرژی بدن رو در روزهای بهاری بالا نگه دارید بتون پیشنهاد می کنیم از راه و روش هایی که در این بخش از زیبامون دات کام آماده کردیم استفاده کنید و از این طریق انرژی بدن برای بعد از ظهرهای بهاری رو افزایش بدید و کارهای روزمره رو با انرژی بالا و کاملا شاداب و سرحال به پایان برسونید!

البته لازمه بدونید که هیچ راه حل واقعی و کارامدی برای جلوگیری از خستگی بعد از ظهر و به ویژه بعد از ظهرهای بهاری وجود نداره و این احساس جز چرخه خواب طبیعی بدن محسوب میشه! اما استفاده از نکات زیر با پشتوانه علمی به شما کمک می کنند تا بتونید بقیه روز رو بدون احساس ناخوشایند بگذرونید.

 

1. چیزی را برای خندین پیدا کنید

اگه به یک استراحت سریع نیاز دارید که احساس انرژی و انگیزه بیشتری داشته باشید، بهترین کار این هست که چیزی برای خندیدن پیدا کنید. این موضوع میتونه یک ویدئو کوتاه خنده دار در تیک تاک یا یوتیوب باشه یا کلیپ بامزه از صحنه های خنده دار و یا نوشته های طنز!

طبق مطالعه ای که در این زمینه انجام شده به این نتیجه رسیدند که خندیدن میتونه ضربان قلب و انرژی بدن رو افزیش بده ، تاثیر خوبی در کاهش استرس داره ، فشار خون رو کم میکنه و باعث بهبود روحیه میشه و ترشح اندروفین در بدن رو بیشتر میکنه و تاثیر مشابهی مثل ورزش کردن بر روی بدن داره. بنابراین هر وقت احساس خستگی داشتید یک وقفه کوتاه برای خندیدن ایجاد کنید.

 

خندیدن

 

2. قدم بزنید

وقتی احساس کردید چشم هاتون خسته شده بهتره لپ تاپ رو خاموش کنید و به قدم زدن برید! لازم نیست این قدم زدن خیلی طولانی باشه. 10 تا 15 دقیقه قدم زدن کافی هست تا انرژی خوبی برای شما ایجاد بشه و جالبه بدونید این انرژی ناشی از قدم بیشتر از نوشیدن یک فنجان قهوه خواهد بود.

 

قدم زدن

 

3. صبحانه کامل و سالم بخورید و ناهار کمی میل کنید

به عنوان یک اقدام پیشگیرانه تر ، صبحانه ای رو انتخاب کنید که دارای پروتئین زیاد و کربوهیدرات کم باشه و سپس برای ناهار هم مقدار خیلی کمی غذا در نظر بگیرید. زیرا یک صبحانه کامل و سالم انرژی رو به آرومی در طول صبح وارد بدن میکنه و از کسل شدن بعد از صرف غذا جلوگیری میکنه.

همچنین صبحانه ای که سرشار از کربوهیدارت هست (مثل پنکیک) می تونه منجر به افزایش قند خون شده و بعدا باعث از بین رفتن انرژی در طول روز (مانند ساعت 3 بعد از ظهر) میشه.

علاوه بر این خوردن ناهار به مقدار زیاد هم میتونه باعث تولید سروتونین در بدن بشه و احساس خستگی در شما ایجاد می کنه. بنابراین برای حفظ انرژی در طول روز و به ویژه بعد از ناهار بهتره مقدار ناهار رو کم کرده و از مواد غذایی انرژی زا مثل آجیل ، تخم مرغ یا لوبیا استفاده کنید.

 

صبحانه کامل

 

حتما بخوانید: سلامتی و شادابی بیشتر با تغذیه سالم و انرژی زا

 

4. آدامس بجوید

ممکنه این راه حل کمی عجیب به نظر برسه ، اما جویدن آدامس میتونه انرژی شما رو افزایش بده. طبق مطالعات انجام شده بر روی چگونگی تأثیر آدامس روی خلق و خوی فرد به این نتیجه رسیدند که آدامس جویدن میتونه باعث افزایش هوشیاری و توجه مداوم بشه. اما باید آدامس رو خیلی آرام و طبیعی بجوید تا باعث افزایش سطح انرژی شما در طول روز بشه.

برای اینکه تاثیر این روش رو متوجه بشید حتما برای یکبار امتحان کنید! حداقل تاثیری که میتونه داشته باشه این هست که دهان و نفس شما رو خوشبو میکنه.

 

جویدن ادامس

 

5. از رایحه و بوی مرکبات استفاده کنید

برای اینکه با خواب آلودگی بعد از ظهر بهاری مقابله کنید بهتره یک ظرف پر از لیمو و پرتقال روی میز کار خود داشته باشید و هر چند لحظه یک بار ، بوی مرکبات رو با نفس عمیق استشمام کنید. رایحه مرکبات میتونه باعث بهبود روحیه و خلق و خوی شما بشه و احساس ارامش و انرژی خوبی رو برای ادامه روز براتون به وجود میاره.

شما میتونید از رایحه روغن پرتقال هم استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام شده این رایحه میتونه استرس و اضطراب رو تا حد ممکن کاهش بده و عملکرد شناختی و خلق و خوی رو تقویت کنه.

 

پرتقال

 

6. در طول روز به طور مرتب استراحت کوتاه داشته باشید

وقتی در طول روز کارهای زیادی برای انجام دادن دارید حتما با خودتون این طور فکر میکنید که اول کارها رو باید انجام بدید و بعد استراحت کنید! اگرچه ممکنه این نوع برنامه ریزی خیلی عالی به نظر برسه اما خیلی کارا نیست!

بهترین روش برای افزایش انرژی در طول روز این هست که 90 دقیقه کار کنید و یک استراحت کوتاه داشته باشید. این استراحت کوتاه میتونه انرژی شما رو برای ادامه کارها شارژ کنه و از نظر جسمی و روحی بسیار مفید خواهد بود. بنابراین در طول روز و بین کار ، حتما استراحت های کوتاه داشته باشید و بعد خودتون متوجه خواهید شد که کسلی بعد از ظهر به طور چشمگیری کمتر شده است!

 

استراحت کوتاه

 

7. چرت بزنید!

گاهی اوقات تنها کاری که میتونید برای از بین بردن خستگی بعد از ظهر انجام بدید این هست که چند دقیقه چرت بزنید. اگرچه ممکنه این راه حل برای مواقعی که در دفتر کار هستید امکان پذیر نباشه اما اگه در خانه هستید و یا در محل کار اجازه استراحت کردن دارید حتما از این فرصت برای چرت زدن استفاده کنید. البته باید بدونید که این استراحت و چرت زدن نباید بیشتر از 10 تا 20 دقیقه طول بکشه. این چرت کوتاه میتونه خلق و خوی شما رو بهتر کنه ، خواب آلودگی رو از بین میبره و تاثیر خوبی در بهبود هوشیاری و عملکرد شناختی شما خواهد داشت. 

اما لازمه بدونید چرت زدن طولانی تر از 30 دقیقه باعث ایجاد کسالت میشن و به طور کل انرژی شما رو از بین میبره.

 

چرت زدن

 

8. در طول روز آب بنوشید

احتمالا شما هم میدونید ننوشیدن آب بعد از ناهار همه چیز رو بدتر میکنه و باعث میشه تا احساس خواب آلودگی و کم انرژی بودن داشته باشید. لازمه بدونید کاهش 1.5 درصدی حجم آب طبیعی بدن می تونه منجر به خستگی و عدم توانایی در تمرکز بشه و این موضوع در خانم ها بیشتر نمایان میشه. بنابراین برای افزایش انرژی در طول روز و کاهش خواب آلودگی و کسل بودن در بعد از ظهر ها حتما آب بنوشید.

 

نوشیدن آب

 

حتما بخوانید: دمنوش‌ های انرژی‌ زا و خواص آن‌ ها

 

9. از میز کار خود فاصله بگیرید

اگه قادر به بیرون رفتن نیستید ، حداقل چند دقیقه به خودتون فرصت بدید و از میز کار خود فاصله بگیرید.کنار پنجره بایستید ، از پله ها بالا و پایین بروید و یا به اتاق دیگه برید. موضوع مهم در این رابطه این هست که حتما باید بایستید و حرکت کنید. حتی یک قدم زدن ساده در دفتر کار هم میتونه احساس خواب آلودگی شما در بعد از ظهر های بهاری رو به شدت کاهش بده.

بهترین پیشنهاد این هست که به جای صرف ناهار در جلوی کامپیوتر و روی میز کار ، حتما به آشپرخانه برید و یا غذای خودتون رو در فضای باز میل کنید. با این کار ساده احساس آرامش بیشتری خواهید داشت و روحیه شما نیز برای ادامه کار تا پایان روز بهتر خواهد شد.

 

نشستن کنار پنجره

 

10. برای چند دقیقه مدیتیشن کنید

مدیتیشن مرتب میتونه تاثیر خیلی زیادی بر روی بهبود روحیه و خلقو خوی شما داشته باشه. این تمرینات ذهنی کوتاه مدت میتونن نشانه های التهاب رو کم کنن و استرسی رو که منجر به خستگی میشه رو تا حد امکان کاهش دهند. تمرین Headspace یکی از بهترین تمرینات مدیتیشن هست که فقط 5 دقیقه طول میکشه و به همراه نفس عمیق حس و حال خیلی خوبی رو برای شما به وجود میاره.

 

مدیتیشن

 

11. روغن نعنا بو کنید

روغن نعنا هم میتونه اثری مشابه با رایحه مرکبات بر روی بدن داشته باشه و در صورتی که نیاز به افزایش انرژی سریع دارید به شما کمک خواهد کرد. بهترین کار این هست که یک ظرف کوچک از روغن نعنا همراه خودتون داشته باشید و در صورت نیاز بو کنید و یا مقداری از این روغن رو بر روی شقیقه خود ماساژ بدید. روغن نعنا دارای رایحه ای عالی هست و خیلی سریع احساس سر زندگی و شادابی رو به وجود میاره. 

 

روغن نعنا

 

سخن آخر

احساس خستگی و خواب آلودگی در بعد از ظهرهای بهاری امری کاملا طبیعی هست و همه افراد با این موضوع مواجه میشن. شما میتونید به جای نوشیدن قهوه برای افزایش انرژی خودتون راه حل هایی که در بالا معرفی کردیم رو امتحان کنید و مطمئن باشید با استفاده از این روش های ساده میتونید انرژی مورد نیاز روزانه خودتون رو تقویت کنید و با روحیه و انرژی بیشتری به ادامه فعالیت های خود بپردازید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو