ترفندهای مهم برای کاهش عرق در تابستان و روزهای گرم سال

ترفندهای مهم برای کاهش عرق در تابستان و روزهای گرم سال


منبع: آرگا

116

1400/2/5

09:05


عرق کردن امری طبیعی در بین همه افراد است که در این بین به کمبود اعتماد به نفس و بروز احساس خجالت در بین برخی از افراد منجر شده است. از این رو در ادامه این مطلب به معرفی روش های موثر برای کاهش عرق در تابستان پرداخته ایم.

عرق کردن از دیگر فرایند های طبیعی عملکرد های بدن است که در نهایت به تنظیم دمای بدن منجر می شود. برخی از افراد و متخصصان از عرق کردن به عنوان سیستمی طبیعی برای تهویه هوای بدن نام می برند که این امر در فصول گرم سال و زمانی هایی که عرق از سر و صورت بالا می رود، بسیار حائز اهمیت است. در برخی از افراد این عامل بسیار شدید و ناراحت کننده است که از این رو به دنبال روش هایی موثر برای کاهش عرق در تابستان هستند که در ادامه مطلب با معرفی روش های طبیعی و موثر به کمک شما آمده ایم.

قابل به ذکر است که عرق در تصفیه پوست و پاک کردن سموم از بدن نقش موثری را ایفا می کند که باید در نظر داشت علاوه بر احساسات ناخوشایندی که برای افراد در پی دارد می تواند به سلامتی نیز کمک بسیاری کند. همچنین نیازی نیست که از این امر طبیعی خجالت بکشید و احساساتی به مانند نا امنی و خجالت را داشته باشید، چرا که فرایندی بسیار طبیعی و همگانی به خصوص در فصول گرم سال به حساب می آید و تنها کار مفید آن است که سعی داشته باشید شدت آن را کمتر کنید.

علت عرق کردن چه می باشد؟

آشنایی با روش های کاهش عرق در تابستان

توجه داشته باید که با رعایت برخی اصول و گنجاندن برخی از مواد غذایی سالم می توانید نقش موثری در این رابطه قائل شوید. همچنین از برجای ماندن عرق بر روی لباس خود خجالت نکشید، چرا که این امر در فصول گرم سال بسیار طبیعی است و هر فردی می تواند آن را تجربه کند.

  • کاهش مصرف نوشیدنی های کافئین دار

قابل به ذکر است که کافئین در بروز استرس و اضطراب بسیار موثر است که از این رو با افزایش مقدار تعریق نیز همراه است. همچنین کافئین به خودی خود از عوامل تشدید تعریق به حساب می آید.

  • مصرف آب گوجه فرنگی

این نوشته از تجربیات فردی است که با کمک آب گوجه فرنگی توانسته تا مقدار تعریق خود را کنترل کند، چرا که ادعا داشته این معجون از قدرت خوبی برای کاهش عرق در تابستان برخوردار است. این میوه از خواص و ویتامین های بسیاری برخوردار است که در نهایت با مصرف یک لیوان از آب آن در طی روز می تواند تاثیرات شگفت انگیزی برایتان به همراه داشته باشد.

  • دوری از مصرف برخی مواد غذایی

مهم ترین گام در کنترل مقدار تعریق در بدن، توجه به مواد غذایی است که در طی روز مصرف می کنید. توجه داشته باشید که غذا های شیرین، تند، مواد شیمیایی و صنعتی در ظاهر شاید بسیار لذت بخش باشند اما در حقیقت تاثیرات منفی برای عملکرد های بدن تان در پی دارند. توجه داشته باشید که مصرف زیاد مواد شیمیایی می تواند تعریق را تشدید یابد و این امر در مصرف خوراکی های شیرین نیز صدق می کند. به این صورت که افراد چاق بیش از دیگر افراد این عارضه را تجربه می کنند.

تاثیر کاهش مصرف فست فود در زندگی

  • اجتناب از مصرف غذا های فست فود

توصیه داریم که دور هر گونه از غذا های فست فودی را خط بکشید و از مصرف غذا های آماده، فریز شده به مدت طولانی، آمده مصرف و دیگر گروه های وابسته بپرهیزید.

  • مصرف غذا های سالم

توجه داشته باشید با کمبود ویتامین B در بدن به مرور خواص مواد غذایی مورد مصرف جذب نخواهد شد و از این رو افزایش مقدار سموم در بدن به مراتب افزایش می یابد. در چنین شرایطی باید انتظار داشت که تعریق بدن افزایش یابد و شما را از این موضوع کلافه کند. در نهایت مواد غذایی سالم و دارای خواص متعدد را در برنامه های غذایی خود بی افزایید.

  • دانه های کامل

قابل به ذکر است که مصرف دانه های کامل غذایی که از ویتامین B و فیبر غنی هستند که در این رابطه می توان به کاهش عرق در تابستان نیز پرداخت.

  • میوه های تازه

قابل به ذکر است که با توجه به میل و ذائقه شخصی تان می توانید هر یک از میوه های سالم و تازه را در برنامه های غذایی خود بگنجانید و در نهایت از تاثیر شگفت انگیز آن ها به روی عملکرد های بدن برخوردار شوید. همچنین می توانید در طی روز سالادی خوشمزه از میوه را برای خود تهیه کنید و یا اسموتی های مخصوص تابستان را آماده و میل کنید. توجه داشته باشید که میوه های گفته شده در ادامه مطلب برای این فصل بسیار خوب و پر خواص به شمار می آیند.

  1. هلو
  2. هندوانه
  3. گیلاس
  4. پرتقال
  5. آلو
  6. سیب

تاثیر سبزیجات تازه در کاهش عرق در تابستان

  • سبزیجات تازه

اگر سالاد میوه چندان برایتان خوشایند نیست، می توانید از سبزیجات تازه و برگ سبز که سرشار از ویتامین B هستند، استفاده کنید.

  • پروتئین

توصیه بسیاری از کارشناسان غذایی مصرف پروتئین جاتی به مانند ماهی، تخم مرغ و گوشت قرمز است. در این رابطه گیاهخوارانی که میلی به برهم ریختن رژیم خود ندارند، می توانند از لوبیا، توفو و تخم مرغ که جایگزین های خوبی برای موارد اولیه هستند،؛ استفاده کنند.

همچنین علاوه بر کاهش عرق در تابستان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی ب مانند طاعون، خوب است که مصرف غذا های سرخ شدنی را در طی روز کنترل کنید.

  • یوگا

قابل به ذکر است که ورزش یوگا برای کنترل مقدار تعریق در بدن بسیار موثر است. همچنین می توانید با انجام مراقبه و تسکین اعصاب خود به خوبی از پس کنترل عرق کردن خود بر بیایید. همان طور که می دانید یوگا در تنظیم تنفس صحیح بسیار تاثیر گذار است و در زمان ناراحتی و غلبه استرس نیز می تواند به راحتی تنش و اضطراب را کنترل کند.

  • مصرف آب خنک در زمان تشنگی

همان طور که می دانید هیچ نوشیدنی بهتر از آب در فصول گرم سال نیست، همچنین از مزایای نوشیدن آب می توان به کاهش استرس و اضطراب نیز اشاره کرد که در ادامه نیز با تنظیم دمای بدن به کنترل غدد های عرق می پردازد. از این رو همواره با خود یک بطری آب داشته باشید تا در زمان تشنگی به سراغ آن بروید.

این توصیه در زمان پیاده روی های طولانی و مسافرت بسیار کارآمد است.

تاثیر طب سوزنی در کاهش عرق در تابستان

نکاتی که در کاهش تعریق تاثیر گذار است

  • طب سوزنی

طب سوزنی در باور برخی از افراد بسیار دردناک است که در پاسخ به این امر گفتنی است، که این طور نمی باشد. این امر به طور کلی برخی از اجزای بدن را مورد هدف قرار می دهد و با تعدیل انرژی در نهایت به کنترل هیپوتالاموس و کم شدن تعریق کمک می کند.

  • اجتناب از برخی مواد مخدر و مشروبات الکلی

این امر غیر قابل تغییر است و تثیر آن نیز ثابت شده است، چرا که مواد شیمیایی کنترل تعریق بدن را به مرور سخت تر می کنند. این عوامل در بروز اختلال گردش خون نقش موثری را ایفا می کنند که در نهایت از کاهش عرق در تابستان نیز جلوگیری نمی کند.

  • دوری از مصرف نوشیدنی های گرم

زمانی که شدت تعریق در بدن افزایش می یابد، مصرف نوشیدنی های گرم نیز به مراتب آسیب زا تر هستند. توصیه می شود که برای تنظیم دمای بدن در یک روز گرم تابستانی که کار های بسیاری را برای انجام دارید، از نوشیدنی های خنک به مانند لیموناد و یا شربت خاکشیر استفاده کنید.

تاثیر پوشیدن لباس مناسب در کاهش عرق در تابستان

  • عدم استفاده از لباس های نایلونی و پلی استر

طبیعی است که لباس های دارای لیاف طبیعی به مانند پنبه و پشم برای تنفس صحیح پوست تاثیر گذار تر می باشند. این لباس ها با توجه به فضای زیاد الیاف در تبخیر راحت آب و جریان آزاد هوا تاثیر گذار تر می باشند.

  • لباس زیر های با کیفیت بپوشید

لباس زیر های باکیفیت که از الیاف پنبه و کتان برخوردار هستند به کاهش و تبخیر تعریق کمک بسیاری می کنند.

  • ترکیب جوش شیرین و آب لیمو

از دیگر نکته های موثر برای کاهش عرق در تابستان ترکیب جوش شیرین و آب لیمو است که با تکه پنبه ای کوچک، می توان زیر بغل خود را شستشو داده و آن را از هرگونه آلودگی پاک نمود. این مخلوط خنک کننده در کنترل مقدار تعریق و بوی بد آن بسیار تاثیر گذار می باشد.

  • دوش آب سرد

برخی از افرار ترس بسیاری از دوش آب سرد دارند، در صورتی که فواید دوش آب سرد در طی روز های گرم تابستانی غیر قابل بیان است. این کار مواد معدنی بیش از حد بدن را خارج کرده و در پاک کردن سموم بدن تاثیر به سزایی قائل می باشد. سعی کنید در تابستان دوش آب گرم را فراموش کنید، چرا که دمای بدن را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد و در ازای تاثیر مثبت، آسیب زا می شود.

مزایای استفاده از آب در طی روز

  • مصرف آب کافی

تاثیرات نوشیدن آب کافی غیر قابل بیان است و برای زندگی سالم از عناصر مهم به شمار می آید. توصیه بسیاری از کارشناسان به این صورت است که در طی روز ۸ الی ۶ لیوان آب مصرف شود.

  • کاهش استرس

برای کاهش عرق در طی روز هم که شده استرس و اضطراب خود را کنترل نمایید، چرا که عصبانیت در ادامه به تحریک غده های ترشح عرق منجر می شود.

 نکات پایانی

گفتنی است که عرق انسان بوی چندان بدی ندارد و تنها در مناطق خاصی از بدن به ویژه کشاله ران و زیر بغل این بو تشدید پیدا می کند که این شرایط نیز به دلیل تجمع میکروب های خاص در مکان است. همچنین در این مناطق پوست چروک بدن به تجزیه عرق می پردازد که در نهایت به انتشار بوی بد و القای حس ناخوشایند به فرد می شود.

کاهش عرق در تابستان

  • آیا می توان عرق بدن را بی بو کرد؟

در صورت استفاده از دارو های آنتی باکتریال خوراکی و موضعی که توسط پزشک متخصص تجویز می شود، می توان میکروب های این نواحی را از بین برد که در نهایت به کاهش عرق در تابستان و رفع بوی بد آن می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو