خواص سرخارگل و شناخت فایده های دارویی و درمانی آن

خواص سرخارگل و شناخت فایده های دارویی و درمانی آن


منبع: آرگا

154

1400/2/7

09:04


سرخارگل یا همان اکیناسه یکی از انواع گیاهان دارویی و پرخاصیت می باشد که در اغلب تقاط از از آن استفاده می شود. گیاه سرخارگل خواص مفیدی برای درمان و پیشگیری از مشکلات سلامت دارد.

سرخارگل که با نام اکیناسه نیز شناخته می شود داری خواص مختلفی می باشد. این گیاه باعث تقویت بدن شده و به منظور درمان بیماری های تنفسی و برونشیت بسیار موثر می باشد. برای آشنایی بیشتر با خاصیت های سرخارگل در رابطه با درمان بیماری های مختلف در این مطلب همراه ما باشید.

خواص گیاه سرخارگل

سرخارگل یا اکیناسه نام گیاهی است پرقدرت که به آمریکای شمالی تعلق دارد. از این گیاه به شکلی گسترده برای درمان و همچنین پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می گردد و هر کدام از قسمت های گیاه مانند ریشه، برگ ها و گل های آن را می توان به منظور ساخت دارو استفاده نمود. در حال حاضر تحقیقات بسیاری بر روی مواد موجود در ریشه و دیگر قسمت های گیاه انجام شده است که نتایج آن نشان دهنده این است که ریشه این گیاه دارای غلظت بالایی از روغن های فرار می باشد. از گیاه اکیناسه یا سرخارگل بیشتر به منظور درمان عفونت های مختلفی مثل عفونت مثانه، ورم لوزه، مالاریا، عفونت های قارچی واژینال، قارچ پا و … استفاده می شود. علاوه بر این خواص بسیار دیگری برای سرخارگل وجود دارند که به بررسی آن ها می پردازیم.

خواص گیاه دارویی سرخارگل

گیاه شناسی سرخارگل

سرخارگل گیاهی است علفی و چند ساله که از تیره کاسنی ها می باشد. این گیاه دارای ارتفاع ۱ تا ۱/۵ متری در شرایط مناسب اقلیمی می باشد. برگ های قسمت پایینی ساقه تخم مرغی تا نیزه های شکل می باشند و ساقه از انشعابات زیادی برخوردار می باشد و دارای پرزهای زبر و خشن می باشد. سرخارگل اغلب دارای گل هایی به رنگ ارغوانی، صورتی، قرمز ارغوانی، زرد و نارنجی می باشند و دیسک مرکز آن ها یعنی گل های لوله دارای رنگ سبز تیره، قهوه ای تیره و سیاه می باشند. از معرف ترین گونه های سرخارگل، اکیناسه پورپورا می باشد که خیلی خوب در شرایط آب و هوایی شمال کشور قابل کاشت و پرورش می باشد.

خاصیت های گیاه دارویی و مفید سرخارگل

بهبود دهنده سیستم ایمنی

یکی از خواص سرخارگل بهبود دنده سیستم ایمنی بدن می باشد، سیستم ایمنی سالم در بدن نقش زیادی در حفاظت از بدن در مقابل بیماری ها و سرماخوردگی داشته است. نوشیدن چای سرخارگل باعث سریعتر شدن فرایند التیام شده و سیستم ایمنی را بهبود می دهد.

کاهش دهنده ریسک ابتلا به سرطان

گیاه سرخارگل به خاطر داشتن خواص دارویی مختلف و مواد فیتوکمیکال دارای توانایی مبارزه با تومورها می باشد. با مصرف گیاه سرخارگل همچنین می توان خطر ابتلا به سرطان مغز را کاهش داد.

سرخارگل و بررسی خاصیت های آن

تسکین دهنده درد

اکیناسه دارای خواص بسیاری برای سلامت بدن است، از این رو نباید تعجب کرد که از آن با عنوان  یک مسکن طبیعی قدرتمند یاد شود. با این توضیحات نوشیدن چای سرخارگل به منظور تسکین درد های ناشی از ناخوشی های مختلفی مثل سردرد، تب خال، سرخک، سوزاک، گلو درد، التهاب ورم لوزه، ورم معده، معده درد و دندان درد بسیار مفید می باشد.

کاهش دهنده التهاب

سرخارگل دارای خواص ضد التهابی می باشد، از این رو با التهاب ناشی از مواردی مانند مواد سمی، استرس و ضعف خواب مقابله می نماید. به منظور تسکین التهاب باید سرخارگل را به شکل منظم مصرف نمایید. نوشیدن چای سرخارگل برای اشخاصی که مجبور هستند با شرایط التهابی مزمن مانند روماتیسم مبارزه نمایند، توصیه می گردد.

سرخارگل و خاصیت های آن

ملین

گیاه سرخارگل مثل اغلب گیاهان دارویی می تواند باعث بهبود و تسکین بیماری های مختلف مربوط به دستگاه گوارش و معده شود. این گیاه دارای خواص ملینی و آرامی بخش می باشد از این رو می توان از آن برای درمان یبوست به شکل خانگی بهره برد، در صورتی که مشکل یبوست مزمن دارید با مصرف روزانه دو فنجان چای خارسرگل می توانید نتایج قابل ملاحظه ای ببینید. اما به خاطر داشته باشید که در طول روز نباید بیش از دو لیوان از این چای نوشیده شود. مصرف بیش از اندازه چای می تواند ضرراتی به دنبال داشته باشد.

بهبود دهنده سلامت روانی

گیاه سرخارگل علاوه بر خواص شگفت انگیز در سلامت جسم، دارای خاصیت هایی برای سلامت روان می باشد. مصرف گیاه سرخارگل برای درمان اختلال کم توجهی بیش فعالی توصیه شده است. اغلب کودکان و بزرگسالان مبتلا به این اختلال در بیشتر موارد دچار اختلالات عاطفی مانند افسردگی و اضطراب و ترس های اجتماعی می شوند. با مصرف ۲۰ میلی گرم از گیاه سرخارگل می توانید بهبودی قابل توجهی در این بیماران مشاهد کنید.

سرخارگل و خواص آن

مبارزه کننده با عفونت ها

گیاه اکساینه برای درمان عفونت ها بسیار عالی می باشد. با توجه به گفته موسسه ملی بهداشت، مصرف این گیاه به شکل دم نوش و یا خوردن یک گرم سرخارگل می تواند باعث شود تا خطر عفونت های قرچی به مقدار ۱۶ درصد کمتر شود. علاوه بر این برای درمان تب خال تناسلی، عفونت های جریان خون، مالاریا، بیماری های لثه، حصبه، سیفیلیس، عفونت های قارچی واژینال و عفونت های دستگاه ادراری مفید می باشد.

حذف ویروس ها و باکتری ها

ویروس ها و باکتری ها باعث بروز اغلب بیماری ها در بدن می باشند. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز سرخارگل مبارزه با انواع ویروس ها و باکتری ها می باشد. با استفاده منظم از گیاه اکیناسه می توان سیستم ایمنی بدن را با افزایش تولید گلبول های سفید پوست بیشتر کرد. همچنین گیاه سرخارگل توانایی جلوگیری از حمله ویروس ها و باکتری ها به سلول های سالم را داشته از این رو به منظور نابودی ویروس ها و باکتری ها، اکساینه باید به شکلی طبیعی و یا مکمل مصرف گردد.

معرفی خاصیت های سرخارگل

محافظت کننده از سلامت دهان

مصرف اکیناسه به منظور سلامت دهان مفید می باشد. با مصرف روزانه این گیاه می توانید خطر ورم لثه که ناشی از عفونت باکتریایی است را کمتر نمایید. همچنین نوشیدن چای اکیناسه یا استفاده از مکمل های غذایی این گیاه کمک می نماید تا دندان هایی سالم و قوی داشته باشید.

درمان کننده زخم ها

برای درمان زخم ها و جراحات می توانید از گیاه خارسرگل تا زمان ریکاوری در روند التیام زخم استفاده کرده و گیاه را بر روی زخم ببندید. مصرف این گیاه همچنین باعث از بین بردن باکتری ها شده و روند التیام زخم را سریعتر می کند.

معرفی خواص سرخارگل

درمان کننده آنفولانزا و سرماخوردگی

از دیگر خواص سرخارگل درمان آنفولانزا و سرماخوردگی می باشد که با کمک سرخارگل می توانید علائم آنفولانزا و سرماخوردگی مثل آبریزش بینی را کمتر نمود. با مشاهده علائم سرماخوردگی و آنفولانزا چای سرخارگل بنوشید تا بهتر شوید.

درمان کننده آلرژی

در صورتی که دچار آلرژی های فصلی هستید و آن ها را تجربه می نمایید. نوشیدن چای این گیاه می تواند برای حل مشکل کمک زیادی نماید. به عنوان مثال چای خارسرگل باعث بهبود علائم تب یونجه مثل آبریزش چشم، مشکلات تنفسی و آبریزش بینی می شود. اغلب داروهای تجویزی برای درمان آلرژی های فصلی می توانند در فرد ایجاد خواب آلودگی نمایند، اما چای اکیناسه اینگونه نیست از این رو گزینه بسیار عالی برای درمان می باشد.

تسکین دهنده گلو درد

همانطور که گفته شد گیاه خارسرگل دارای خواص ضد التهابی می باشد از این رو برای درمان خانگی گلو درد بسیار موثر می باشد. همچنین نوشیدن چای خارسرگل برای درمان بیماری های تنفسی مختلف مانند سینوزیت، آنفولانزا، سرماخوردگی، خروسک، سیاه سرفه و دیفتری مفید می باشد.

برخی از خاصیت های سرخارگل

تسکین دهنده سردرد و میگرن

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد مصرف این گیاه برای تسکین دردها موثر می باشد. مصرف مکمل های خارسرگل و یا مصرف چند فنجان چای اکیناسه کمک زیادی به بهبود درد میگرن و سردرد می کند. خارسرگل دارای آلکیل آمید می باشد که این آلکیل آمید باعث می شود تا فشار عصب مغزی کمتر شود. این گیاه به دلیل خواص آرامش بخشی که دارد باعث بهبود درد و ایجاد آرامش خواهد شد.

خاصیت های گیاه سرخارگل

درمان نیش حشرات

همانطور که گفته شد خارسرگل دارای خواص ضد التهابی می باشد. این خاصیت خارسرگل باعث شده تا درمان گیاهی موثری برای نیش سمی حشرات و مارها باشد و از این خاصیت شگفت انگیز آن استفاده های زیادی شده است.

تسکین دندان درد

درد دندان بسیار آزار دهنده و غیر قابل تحمل می باشد، از این رو همه به دنبال درمان فوری آن هستند. با مصرف چای اکیناسه و مکمل این گیاه می توانید درد دندان خود را به خوبی تسکین دهید.

انواع خاصیت های گیاه سرخارگل

درمان کننده هاری

شاید بدانید که هاری نوعی بیماری التهابی در مغز می باشد که به وسیله ویروس هاری به وجود می اید. طبق تحقیقات انجام شده داروهای گیاهی مختلفی وجود دارند که می توانند در درمان هاری موثر واقع شوند. با این وجود استفاده از مکمل ها و یا نوشیدن چای خارسرگل می تواند باعث از بین رفتن علائم هاری به شکل موثری شود.

مقابله با آکنه

آکنه نوعی از بیماری پوستی می باشد که بسیار معمولی بوده و بیشتر در نوجوانان و جوانان شاهد آن هستیم. اغلب افراد به منظور درمان آکنه و پیشگیری از آن از کرم های مخصوص اینکار استفاده می کنند که این کرم ها دارای عصاره آلی اکیناسه می باشند. از این رو گیاه اکیناسه می تواند در از بین بردن باکتری ها و تسکین تورم بافت های پوستی مفید باشد و باعث کاهش آکنه شود.

خاصیت هایی برای سرخارگل

رفع کننده تاول های پوستی

سرخارگل گیاهی است که می تواند مثل یک داروی ضد عفونی کننده موضعی عمل نماید. علاوه بر این رفع تاول های پوستی یکی از فایده های شگفت انگیز دیگر این گیاه می باشد. با توجه به این خاصیت از گیاه خارسرگل در پودر یا کرم های مختلف درمان جوش، جراحات کوچک، تاول ها و سوزش استفاده می شود. استفاده کردن از خارسرگل به شکل موضعی بر روی پوست می تواند سبب بهبود و بازسازی سلول ها گردد. این گیاه باعث افزایش سرعت بازیابی می شود. علاوه بر این سرخارگل برای کاهش قرمزی، التهاب و ناراحتی های پوستی مفید می باشد.

خواص گیاه سرخارگل

کاهش دهنده خطر ابتلا به وبا

وبا یک نوع بیماری مسری می باشد که با توجه به گزارش سازمان بهداشت اگر طی چند ساعت درمان نگردد باعث مرگ خواهد شد. با نوشیدن چای اکیناسه در طول روز می توانید خطر ابتلا به وبا را کاهش دهید. این گیاه خارسرگل دارای فواید بسیاری است که باید فراموش نشود. گیاه خارسرگل همچنین توانایی حفظ تعادل سیالات در بدن را دارا می باشد.

کاهش دهنده چین و چروک

سرخارگل دارای تانین می باشد. تانین موجود در این گیاه باعث کاهش چین و چروک شده و خطوط ظریف را از بین می برد. به منظور داشتن پوستی جوان و سالم باید عصاره اکیناسه را به پوست خود بمالید و یا از چای این گیاه میل نمایید.

بررسی خاصیت های سرخارگل

 درمان کننده شوره سر

شوره سر یکی از مشکلات پوستی است که بسیار آزار دهنده می باشد. خارسرگل دارای خواص شگفت انگیزی برای پوست و مو می باشد و به خاطر خاصیت ضد میکروبی که دارد برای درمان خانگی شوره سر موثر می باشد. استفاده از خارسرگل باعث تسکین خارش سر و رفع شوره می شود. برای حل این مشکل از چای اکیناسه به عنوان تمیز کننده طبیعی مو استفاده نمایید و یا از شامپوهای دارای این گیاه استفاده نمایید.

تسریع رشد موها

گیاه خارسرگل برای کنترل ریزش مو و کمک به رشد موها مفید می باشد. استفاده منظم از این گیاه باعث می شود تا موهایتان ضخیم تر شوند و رشد بهتری داشته باشند. وقتی با این چای گیاهی موهای و پوست سر خود را بشویید و ماساژ دهید، افزایش گردش خون بیشتر خواهد شد و کیسه های ترشحی مو تقویت می شوند.

انواع خواص سرخارگل

براق شدن موها

از دیگر خواص گیاه خارسرگل که بسیار در زیبایی تاثیر گذار است، براق کردن موها می باشد. با استفاده از روغن درخت چای و همچنین گیاه اکیناسه می توانید یک ماسک طبیعی و عالی برای موهای خود داشته باشید. همچنین می توانید روغن درخت چای را با چند قطره ژل آلوئه ورا مخلوط نمایید تا خاصیت مرطوب کنندگی به موهایتان را داشته باشد.. برای مبارزه با عفونت، شوره سر، ریزش موها و باکتریها از این گیاه استفاده نمایید.

مقدار و روش مصرف گیاه سرخارگل

بعد از آشنایی با خواص مختلف گیاه سرخارگل باید با روش مصرف و مقدار مصرف آن آشنا باشید تا ضرری به دنبال نداشته باشد. گیاه دارویی خارسرگل به شکل های دمکرده، تنتور، عصاره یا جوشانده ملایم استفاده می گردد.

به منظور تهیه دم نوش سرخارگل باید نصف قاشق چای خوری از این گیاه را با حدود ۱۵۰ میلی لیتر آب جوشیده دم کنید و بگذارید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.جالب است بدانید که در ایران بر خلاف سایر کشورها از ریشه این گیاه استفاده نمی شود و فقط سرخارگل به شکل برگ و گل و ساقه در بازار موجود می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو