هر آنچه که باید از خواص فلفل سیاه بدانیم

منبع: آسان طب

130

1398/2/27

20:55


اگر چه پرمصرف‌ترین ادویه در دنیا نمک است، اما فلفل سیاه دارای بیشترین آمار تجارت را دارد. بر خلاف باور عموم فلفل سیاه نوعی میوه است که از گیاه Piperaceae به دست می آید. 400 سال پیش فلفل سیاه به حدی گران و کمیاب بود که یک کیلو از آن را با نیم کیلو طلا مبادله می‌کردند، همان طور که می دانید مهمترین خاستگاه این ادویه خوشمزه، هندوستان است. میزان درآمد این کشور از فلفل سیاه از درآمد نفتی امارات متحده بیشتر است. اما خواص فلفل سیاه تنها در آشپزی و مصارف خوراکی خلاصه نمی‌شود. ما در این مقاله شما را با خواص پزشکی این ادویه محبوب آشنا می کنیم.

خواص فلفل سیاه

آشنایی با خواص فلفل سیاه

در ادامه به بررسی 5 خاصیت مهم فلفل سیاه می‌پردازیم:

  1. پیشگیری از سرطان
  2. کمک به هضم غذا
  3. کمک به دیابت
  4. کاهش وزن 
  5. کاهش فشار خون بالا

1. پیشگیری از سرطان

زردچوبه به دلیل داشتن خواص درمانی فوق العاده در بین مردم بسیار محبوب است اما دانشمندان فهمیده اند برای اینکه از این ماده بهتر بهره ببرید بهتر است آن را با خواص فلفل سیاه ترکیب کنید. چرا؟ چونکه پایپرین موجود در فلفل سیاه کمک می کند تا خواص زردچوبه بهتر جذب شوند. مطالعات اخیر اطلاعاتی را در مورد اثرات مثبت ادویه جات مختلف مانند فلفل سیاه و زردچوبه به اشتراک می گذارد و این که چگونه آنها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کنند. فلفل سیاه حاوی ترکیبات زیست شناختی مشابه کپسایسین به نام پایپرین است. این ترکیب باعث ایجاد آپوپتوزیس می شود که می تواند تومور را دور نگه دارد. تحقیقات بیشتری در زمینه نمایش غذاهای فلفلی به عنوان مواد ضد سرطانی در دانشگاه دولوحشی در هالیفاکس، نوا اسکوشیا انجام شده است. این یافته نشان داد که پایپرین “رشد سلولهای سرطانی را مهار می کند، گرچه مکانیزم عمل به خوبی درک نمی شود”.

2. کمک به هضم غذا

فلفل سیاه برای انتشار اسید هیدروکلریک پیامی به معده ارسال می کند. این اسید باعث بهبود فرایند هضم می شود. خواص فلفل سیاه می تواند به از بین بردن سوزش سر دل، جوش و حتی گاز کمک کند. اسید معده جزء اسید هیدروکلریک از آب معدنی است که در معده تشکیل می شود تا غذا را برای هضم و جذب روده آماده کند. این اسید به راحتی توده های غذایی که در معده انباشته شدند را، می شورد و در نتیجه هضم راحت تر صورت می گیرد.  اعتقاد بر این است که پاپیرین موجود در فلفل سیاه می تواند به تولید اسید معده کمک کند.

3. کمک به دیابت

تمامی فراورده های فلفل سیاه به خودی خود اثرات آنتی اکسیدان و ضد باکتریایی را به اثبات رسانده اند، یکی دیگر از راه هایی که این چاشنی فوق العاده باعث سلامت دستگاه گوارش می شود. این آنتی اکسیدان های مفید می توانند به تثبیت قند خون کمک کنند. تنظیم هیپرگلیسمی یکی از خواص فلفل سیاه و عصاره آنها است که در نهایت به کاهش آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. تحقیقات اخیر منتشر شده در مجموعه آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا اثر پاپیرین بر چاقی و دیابت را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند که این ماده می تواند منجر به تنظیم مقادیر متابولیک عضله استراحت شود که به نوبه خود قادر است چاقی و دیابت را کاهش دهد.

خواص فلفل سیاه

4. کاهش وزن

بسیاری از محققان بر این باورند که فلفل سیاه قادر به سوختن چربی به علت پاپیرین موجود در آنها است. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در مجله فارماکولوژی هند که بر روی موش های صحرایی انجام شد، تغذیه آنها با رژیم های غذایی با چربی بالا برای ایجاد اختلال در ناشی از چاقی بررسی کرد. به مدت 3 هفته به موش ها پاپیرین داده شد. آنچه که محققان دریافتند این بود که «مکمل پیپرین با HFD باعث کاهش وزن بدن، تری گلیسیرید، کلسترول تام، LDL، VLDL و توده چربی شد، اما سطح HDL نیز بدون تغییر در مصرف غذا افزایش یافت.» به این ترتیب آنها نتیجه گرفتند که پاپیرین می تواند به کاهش چربی  منجر شود که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

5. کاهش فشار خون بالا

از آنجایی که فلفل سیاه تقریبا بدون نمک است، به توصیه آسان طب استفاده از آن به جای نمک ممکن است به کاهش مصرف کلی این ماده کمک کند و در نتیجه فشار خون بالا را کاهش دهد. نمک کمتر باعث کاهش احتباس مایع و نفخ ناخوشایند می شود. اضافه کردن ادویه جات مانند فلفل سیاه و حتی زنجبیل، سیر گشنیز و برگ خمیر به مواد غذایی به جای نمک می تواند فشار خون شما را کنترل کند بدون این که احساس گرسنگی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو