حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت گفت: حادثه ای که در سوم خرداد ۱۳۶۱ بوجود آمد، پیروزی نهایی در برابر یک توطئه جهانی علیه ایران، انقلاب اسلامی و انسجام ملی بود. رزمندگان، در برابر این توطئه توانستند آن عملیات بزرگ را انجام دهند.

روحانی گفت: تکلیف جنگ تحمیلی در سوم خرداد معلوم شد. البته ما فراز و نشیب‌های زیادی در جنگ داشتیم. البته جنگ با عملیات مرصاد پایان پیدا کرد اما همه دنیا در سوم خرداد فهمیدند که توطئه علیه ملت ایران به نتیجه نخواهد رسید.

وی افزود: در سال ۶۸ و پس از ارتحال امام، کسی باور نمی‌کرد که مجلس خبرگان رهبری قادر باشد تا قبل از غروب، بتواند یک مساله پیچیده مذهبی و سیاسی را حل کند و با رأی قاطع پرچم را به رهبر انقلاب بدهد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

*{ با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری}: رئیس‌جمهور، رئیس یک حوزه انتخابیه یا رئیس یک جناح نیست بلکه نماینده کل ملت ایران است. مردم باید با آزادی و آگاهی کامل باید پای صندوق آراء بیایند و ملاک هم تشخیص ملت است.

* انتخابات، ضامن مشروعیت نظام است. ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است. اگر تصمیمات نظام پشتوانه مردمی نداشته باشد، مشروعیت ندارد.

* انتخابات بسیار مهم نماد آزادی و آگاهی مردم است و مردم باید با آزادی و آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند و ملاک تشخیص مردم است.

* ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رای دادند. چرا این ۹۸ درصد دارد آب می رود و کم می شود؟

*خدا نکند مردم حس کنند که بدون آنها می‌خواهیم تصمیم بگیریم

*رییس‌جمهور باید مردم ایران را در مذاکرات خارجی نمایندگی کند.

*اگر خدایی ناکرده در یک انتخابات حضور کمرنگ باشد و برای مردم مسایل روشنی نباشد آن وقت مصلحت ملی و امنیت و حیثیت نظام در جهان چگونه خواهد بود؟

*امام راحل همیشه توصیه می‌کردند که میزان رای ملت است و مردم ما را به اینجا رساندند

* مشارکت حداکثری لوازم دارد و باید به لوازم آن متعهد باشیم. من به وزیر کشور نامه نوشتم که عین مُر قانون عمل کنید. اگر وزارت کشور اینکار را نمی‌کرد بلوا و دعوا داشتیم.

* الحمدالله وزارت کشور به قانون عمل کرد و مردم آمدند ثبت‌نام کردند. در جلسه ستاد مقابله با کرونا مصوب شد در روز انتخابات رای گیری ۳ ساعت اضافه شود. تصمیماتی که در ستاد و تبلیغات گرفتیم برای این بود که وارد موج چهارم نشویم. آنچه به عهده دولت بوده انجام داده و انجام داد. برای ما مهم نیست چه کسی رئیس جمهور می‌شود. 

* تایید صلاحیت‌ها بر عهده دولت نیست بر عهده یک نهاد دیگر است. یک نهاد مستقل است و خودش تصمیم می‌گیرد. تصمیمی که از سوی شورای نگهبان در عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و صریح‌تر شب تایید شد دلمان می‌خواست شورا زمان فرصت بیشتری می‌گذاشت تا افراد دیگری باشند. دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد.

*من به رهبر انقلاب نامه‌ای نوشتم و ایشان هم هر طور مصلحت بدانند عمل می‌کنند. این مساله برای ما مهم است. ممکن است ما گله و شکایت داشته باشیم اما هر طور فکر می‌کنم صندوق آرا را نمی‌توان رها کرد. جای صندوق ارا چه می‌خواهید بگذارید.

خبر تکمیل می‌شود ...