گل آلاله نماد چیست ؟

منبع: دلگرم

95

1400/3/5

11:40


گل آلاله نماد چیست ؟

گل آلاله نشانه چیست ؟

وقتی نام آلاله می‌ آید، احتمالا به یاد خاطرات قدیمی و تعداد زیادی گلبرگ نازک زرد رنگ می‌ افتید که در دست‌های باد آشفته شده‌اند. البته که این تصویر کاملا درست است؛ اما گل آلاله رنگ‌ های متفاوتی دارد، مثل سفید، صورتی و قرمز آتشین.

در طبیعت معجزه‌ ها و عجایب مختلفی وجود دارد که بدون شک یکی از آن عجایب، گل آلاله است. آلاله زیبا به نظر ترکیبی از صدها گلبرگ رز است که در کنار هم یکی از زیباترین گل‌ها را شکل داده‌اند.

آلاله‌ها رنگ‌های مختلفی دارند و در هوای سرد زمستان هم دوام می‌آورند، متعلق به مدیترانه هستند و به همین دلیل به نور زیادی برای رشد نیاز دارند.

آلاله گیاهی است دائمی با ریشه های متورم و ژوخه مانند که در قسمت بالای خود دارای چندین جوانه فلس دار پوشیده از کرک، است. ساقه های این گیاه خشن، ساده و یا منشعب بوده و ارتفاع آنها ۲۵ – ۲۰ سانتی متر است.

برگ ها به ویژه، در قاعده گیاه زیاد بوده و کم و بیش بریده بریده و دندانه دار هستند (ویژگی منحصر به فرد گیاهان علفی تیره آلاله سانان). گل ها به رنگ های مختلف کم پر یا پرپر هستند. این گیاه برای تزیین حاشیه ها، تپه ها و نیز به عنوان گل بریدنی استفاده می شود.

گل آلاله نماد چیست

نماد گل آلاله

تاریخچه گل آلاله

گل آلاله در منطقه شرقی مدیترانه یافت می شود. نام رانونکولوس از کلمه رانا می‌ آید که در زبان لاتین به معنای قورباغه است و اشاره به باتلاق و رطوبتی دارد که این گل در آن‌ها می روید.

گفته می‌شود که در گذشته، آلاله‌ها در ابتدا در بین رودخانه‌ای رشد کردند که پر از قورباغه بوده و چون در فصل بهار تعداد آن‌ها مثل تعداد قورباغه‌های کوچک زیاد می‌شده، نام آن‌ها را قورباغه کوچک گذاشتند.

واضح است که آلاله ایرانی متعلق به کشور ماست. پس اگر می‌خواهید یک آلاله داشته باشید، کافیست آن را در گلدان و یا باغچه خود بکارید و خیالتان از بابت شرایط آب و هوایی راحت باشد!

این گل، جزو گل های سردسیری محسوب می شود و اگر دما بالای شانزده درجه برود، شکوفا نمی‌شود.

نماد و معنی گل آلاله

آلاله در اکثر نقاط جهان معنی یکسانی دارد و در فرهنگ‌های مختلف بیانگر موضوعات مختلفی نیست. این گل بیانگر جذاب و فریبنده بودن است. با هدیه دادن آن به دیگران، به آن‌ها می‌گویید که آن‌ها برای شما جذاب، دلربا و اسرارآمیز هستند!

همچنین رنگ زرد آن را به نیت شروع دوباره و دوستی هدیه می دهند. هدیه دادن این گل به معنی نیت خوب داشتن هم تلقی می شود. برای آگاه کردن مخاطب از نیت خوبتان می توانید از یک دسته گل آلاله به عنوان هدیه استفاده کنید.

گل آلاله نشانه چیست

معنی گل آلاله

گل آلاله در افسانه‌ های ایرانی !

در افسانه‌ های ایرانی هم سخنی از این گل زیبا هست! داستان این‌گونه است که در زمان‌های قدیم، یک شاهزاده ایرانی (که همیشه لباس سبز و طلایی می‌پوشیده است)، مدام از صبح تا شب! برای همسر زیبای خود آواز می‌خوانده است. از اینجا به بعد دو روایت موجود است؛

روایت اول می‌گوید یک روز همسر او از آواز شاهزاده خسته شده و او را به یک گل آلاله تبدیل کرده است!

اما روایت دوم می‌گوید وقتی همسر این شاهزاده از آواز او خسته شد، یک گل آلاله به صورت او پرتاب کرد و در همان لحظه، شاهزاده به دلیل شکست عشقی خود در اثر حمله قلبی سکته کرد و مرد!

مصارف گل آلاله

گل آلاله بیشتر از یک هفته دوام آورده و انتخاب مناسبی برای دسته گل عروس و باکس‌های گل است. حتی وقتی که گلبرگ های این گیاه می ریزند، بازهم تماشای این گیاه جذاب است.

آلاله مصارف پزشکی متفاوتی دارد. از آن برای کاهش آثار آرتروز، سردردهای عصبی، تاول و مشکلات پوستی استفاده می‌شود. قبل از مصرف آلاله باید نکات زیر را به‌خاطر داشته باشید :

  • آلاله تازه بسیار آزاردهنده و نامطلوب است و مصرف آن باعث ایجاد عوارض خطرناکی می‌شود.
  • باید آلاله را خشک کنید و سپس استفاده کنید.
  • برای مصارف پزشکی، بخشی از ساقه که به خاک نزدیک‌ است مناسب‌تر است.

همچنین بخوانید:

55 عکس زیبا از گل آلاله که چشم هایتان را خیره می کند

معنی رنگ های مختلف گل ارکیده : گل ارکیده نماد چیست ؟

گل آفتابگردان نماد چیست ؟

گل زنبق نماد چیست ؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو