با کاربرد لوله داربست؛ اسپیسر و خم‌کن میلگرد بیشتر آشنا شوید

با کاربرد لوله داربست؛ اسپیسر و خم‌کن میلگرد بیشتر آشنا شوید


منبع: برترین ها

139

1400/4/12

15:48


یکی از ابزاری که برای ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد؛ لوله داربست می‌باشد. در صنعت این لوله را به نام لوله ۵ معرفی کرده‌اند. استفاده از این محصول در سازه‌های صنعتی و صنایع بسیار زیاد می‌باشد.

یکی از ابزاری که برای ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد؛ لوله داربست می‌باشد. در صنعت این لوله را به نام لوله ۵ معرفی کرده‌اند. استفاده از این محصول در سازه‌های صنعتی و صنایع بسیار زیاد می‌باشد. رایج‌ترین سایز آن ۱/۱۲ اینچ می‌باشد. با توجه به این‌که در لوله‌های داربستی هیچ‌گونه سیالی عبور نمی‌کند؛ بنابراین هیچ‌نوع تست و آنالیزی بر روی این محصول انجام نمی‌گیرد. همین امر سبب شده است که تولید و ساخت آن؛ نسبت به سایر لوله‌ها راحت‌تر باشد.

جنس این لوله‌ها از گالوانیزه و فولاد می‌باشد که دارای دو مدل بدون درز و درزدار است. همان‌طور که ایمنی در لوله‌های بدون درز بالاتر می‌باشد؛ هزینه تولید این محصول نسبت به لوله درزدار بیشتر است. در واقع لوله‌های درزدار گزینه مناسبی برای ساخت و تولید لوله‌های داربستی هستند. در این محصول می‌توان از لوله‌های سبک و سنگین استفاده کرد.

با کاربرد لوله داربست؛ اسپیسر و خم‌کن میلگرد بیشتر آشنا شوید

ضخامت لوله داربست

ضخامتی که برای تولید لوله داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ۳؛ ۴؛ ۲ و ۲/۵ میلی‌متر است. پرکاربردترین نوع آن؛ لوله‌هایی با ضخامت ۲/۵ و ۲ میلی‌متر می‌باشد. طول لوله داربست که به لوله سیاه فلزی معروف است؛ شش متری یا سه متری می‌باشد.

به دلیل مقاومت بسیار بالای لوله آهنی که در برابر خوردگی و سایش دارد؛ تولید آن رو به افزایش می‎باشد. کیفیت و مرغوبیت این لوله‌ها در هنگام ساخت؛ باعث امنیت در سلامت افرادی می‌شود که با قرار گرفتن بر روی داربست‌ها مشغول به کار هستند. چنان‌چه این محصول دارای کیفیت استاندارد نباشد؛ احتمال سقوط داربست و افراد در محل پروژه بسیار زیاد است.

عوامل تاثیرگذار در قیمت لوله داربست

تعیین قیمت لوله داربست به عواملی همچون جنس لوله؛ وزن لوله که ارتباط مستقیمی با اندازه و ضخامت لوله دارد. سایز لوله که بر اساس اندازه قطر خارجی و اندازه قطر داخلی آن تعیین می‌گردد. ضخامت لوله که متداول‌ترین آن ضخامت ۲/۵ و ۲ میلی‌متر می‌باشد.

با کاربرد لوله داربست؛ اسپیسر و خم‌کن میلگرد بیشتر آشنا شوید


اسپیسر چیست؟

یکی از مشکلاتی که در بتن ریزی و اجرای فونداسیون وجود دارد؛ خوردگی میلگرد‌ها بر اثر تماس مستقیم با بتن می‌باشد. به همین منظور در زمان اجرای فونداسیون و بتن مسلح اسپیسر را در میان میلگرد و قالب بتن قرار می‌دهند. در واقع برای جلوگیری از ایجاد هرگونه خوردگی در میلگردها؛ اسپیسر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول قطعه کوچکی است که از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شود.

علت استفاده از اسپیسر‌ها

با توجه به این‌که مقاطع بتنی پرحجم و فونداسیون‌ها که از سازه‌های سنگین محسوب می‌شوند؛ دارای بافت میلگرد بسیار حجیمی هستند و میلگرد‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند از ضخامت بالایی برخوردارند؛ باعث وارد شدن فشار به آرماتور‌ها می‌شوند؛ بنابراین لازم است در هنگام کار اسپیسر مناسبی مورد استفاده قرار می‌گیرد که توان لازم جهت فشار وارد شده را داشته باشد.

با کاربرد لوله داربست؛ اسپیسر و خم‌کن میلگرد بیشتر آشنا شوید


اسپیسر و انواع آن

این محصول دارای سه نوع بتنی؛ فلزی و پلاستیکی می‌باشد. ایجاد فاصله و فضای مورد نظر میان بتن و میلگرد باید با دقت خاصی انجام شود تا از خوردگی میلگرد‌ها جلوگیری شود. در برخی از پروژه‌ها به تعداد زیادی اسپیسر نیاز می‌باشد. همین امر سبب تحمیل هزینه‌های زیاد به کارفرما می‌شود؛ بنابراین این محصول به سه نوع مختلف تولید و روانه بازار می‌شود.

  • اسپیسر‌های پلاستیکی

به طور کلی اسپیسر‌های پلاستیکی بیشترین میزان مصرف در ساخت پروژه‌های کوچک و بزرگ دارد. اگر چه این محصول از مصالح مقاوم ساخته و تولید می‌شود، اما نسبت به سایر اسپیسر‌ها از مقاومت کمتری برخوردار می‌باشد. همچنین در اثر تغییرات حرارتی دارای مقاومت کمی هستند. در واقع این نوع اسپیسر دارای ضریب انبساط و انقباض بیشتر از بتن می‌باشد. به همین دلیل وقتی بتن سرد یا گرم می‌شود؛ شاهد تغییر شکل و اندازه در اسپیسر‌های پلاستیکی می‌باشید. آن‌چه باعث شده است این نوع اسپیسر زیاد مورد استفاده قرار گیرد؛ مقرون به صرفه بودن آن می‌باشد. با توجه به وزن کم این نوع اسپیسر؛ کار با آن بسیار سریع و آسان می‌باشد.

با کاربرد لوله داربست؛ اسپیسر و خم‌کن میلگرد بیشتر آشنا شوید

  • اسپیسر بتنی

این محصول دارای مقاومت بالایی می‌باشد. به دلیل جنس آن که از بتن است؛ سازگاری زیادی با میلگرد و بتن دارد. ضریب انقباض و انبساط اسپیسر و بتن تقریبا مشابه یکدیگر است؛ بنابراین تغییرات حرارت و دما سبب تغییر شکل در این اسپیسر نمی‌گردد. هزینه ساخت و تولید این محصول به مراتب بیشتر از ساخت اسپیسر پلاستیکی است. همچنین به دلیل وزن بالای این محصول؛ استفاده از آن زمان و نیروی بیشتری لازم دارد.

  • اسپیسر‌های فلزی

برای ساخت این محصول از میلگرد‌ها استفاده می‌شود. اسپیسر‌های فلزی سازگاری بالاتری با بتن دارند و مقاومت فشاری بیشتری نسبت به نوع اسپیسر پلاستیکی دارند. برای ساخت این محصول نیاز به هزینه بالاتر؛ زمان و نیروی بیشتری می‌باشد. وزن این اسپیسر نسبت به دو نوع دیگر بالاتر می‌باشد. همین دلایل سبب می‌شود که در به کار بردن این محصول استقبال زیادی صورت نگیرد.

خم کن میلگرد

با توجه به این‌که میلگرد‌ها در برابر نیرو‌های مختلف فشاری و کششی نقش مهمی در مقاومت سازه دارند؛ بنابراین در آرماتور بندی میلگرد‌ها در اشکال گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. میلگرد‌ها با خم کردن به شکل مورد نظر تغییر شکل می‌دهند. در واقع خم کن میلگرد کمک می‌کند که این محصول با توجه به محلی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد؛ خم شود.

با کاربرد لوله داربست؛ اسپیسر و خم‌کن میلگرد بیشتر آشنا شوید


انواع میلگرد

میلگرد‌ها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام کارایی خاص خود را دارند. میلگرد سنجاقک؛ خرک؛ رکابی؛ ادکا؛ راستا؛ خاموت که همه آن‌ها به نوعی در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور مثال میلگرد راستا به شکل سیم می‌باشد که دارای یک شاخه با دو انتهای برجسته است.

میلگرد سنجاقک بسیار کوچک و باریک می‌باشد. این میلگرد برای افزایش مقاومت در برابر نیرو‌های برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد ادکا می‌تواند شکل‌های مختلفی به خود گیرد. به همین دلیل دارای کاربرد فراوان در سقف تیرچه بلوک می‌باشد. همچنین این محصول مانع از لیز خوردن تیرچه روی تیر می‌گردد.

اگر شما قصد خرید این محصولات را به طور غیر حضوری و اینترنتی دارید؛ می‌توانید با مراجعه به سایت مدرن سازان از انواع لوله داربست؛ مدل‌های اسپیسر و خم کن میلگرد اطلاع یابید. مدرن سازان با سال‌ها سابقه فعالیت و حضور متخصصین خبره در جهت پیشرفت تولید کلیه تجهیزات ساختمانی گام مهمی برداشته است. شما می‌توانید خرید محصولات با کیفیت و مرغوب را با اطمینان خاطر از مدرن سازان انجام دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو