مصرف این ویتامین را در پاندمی کووید۱۹ جدی تر بگیریم!

71

1400/4/13

15:56


مطالعات مقطعی انجام شده در این راستا در کشورهای مختلف، نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین سطح سرمی ویتامین D و شدت بیماری COVID-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن است که این ارتباط احتمالا به دلیل اثرات ویتامین D در پاسخ ایمنی به این عفونت است.

مصرف این ویتامین را در پاندمی کووید۱۹ جدی تر بگیریم!

به گزارش بهداشت نیوز، در پاندمی کرونا، نقش ویتامین D بر ابتلا به COVID-۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن همواره مورد بحث بوده است. مطالعات مقطعی انجام شده در این راستا در کشورهای مختلف، نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین سطح سرمی ویتامین D و شدت بیماری COVID-۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن است که این ارتباط احتمالا به دلیل اثرات ویتامین D در پاسخ ایمنی به این عفونت است.

نتایج مطالعات مقطعی انجام شده گویای آن است که کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا که بالاترین میزان کمبود ویتامین D را دارند، بالاترین نرخ ابتلا و مرگ و میر ناشی از COVID را داشته اند و در مقابل کشورهای شمالی اروپا که به واسطه غنی سازی غذاها سطح سرمی ویتامین D بالاتری داشتند، نرخ ابتلای کمتری را هم گزارش کرده اند.

با وجود اینکه هنوز مطالعات کار آزمایی بالینی قوی در خصوص اثر ویتامین D بر پیامدهای بالینی COVID-۱۹ وجود ندارد، در مطالعات مقطعی ارتباط بین ویتامین D و شدت بیماری به وضوح بیان شده است. بنابراین در ابتدا لازم است سطح سرمی ویتامین D را اندازه گیری کنیم تا در صورت کمبود، مطابق با پروتکل های درمانی کمبود این ویتامین، مکمل ها را دریافت کنیم.

اگر کمبود ویتامین D نداریم و یا امکان بررسی آزمایشگاهی سطح سرمی این ویتامین را نداریم، لازم است از پروتکل های پیشگیری از کمبود که در ادامه به آن اشاره می شود، به صورت منظم استفاده کنیم:

دوز مصرفی مناسب ویتامین D در سنین مختلف

· میزان نیاز به ویتامین D در مادران باردار: روزانه یک قرص ۱۰۰۰ واحدی

· میزان نیاز به ویتامین Dدر کودکان شیرخوار زیر دو سال: روزانه دوز ۴۰۰ واحدی (تامین از طریق مصرف قطره A-D)

· میزان نیاز به ویتامین D در کودکان ۲-۸ سال: هر دو ماه یک بار یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی

· میزان نیاز به ویتامین D در کودکان و نوجوانان ۸-۱۸ سال: هر ماه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی به مدت ۹ ماه

· میزان نیاز به ویتامین D در افراد ۱۹-۵۹ سال: هر ماه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی

· میزان نیاز به ویتامین D در افراد بالای ۶۰ سال: علاوه بر مصرف ماهیانه یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی، مکمل کلسیم هم زیر نظر پزشک توصیه می شود./

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو