دانستنی های سیاره زهره (ناهید) و خصوصیات متفاوت این سیاره زیبا

دانستنی های سیاره زهره (ناهید) و خصوصیات متفاوت این سیاره زیبا


منبع: آرگا

186

1400/4/24

11:02


علاقه مندان به نجوم از کسانی هستند که به شناخت سیارات منظومه شمسی بسیار توجه نشان می دهند و از کاوشگری در آسمان لذت می برند. در این مطلب می خواهیم سیاره زهره را به شما دوستان علاقه مند به طور کامل معرفی کنیم. 

سیاره زهره دارای اسامی متعددی است. آن را با نام ناهید نیز می شناسند. در فرهنگ یونان به آن ونوس می گویند. ونوس نام خدای رومی عشق و زیبایی است. نام خدای آفرودیته بر آن گذاشته شده است. در زبان فارسی به آن بیلفت یا بیدخت نیز گفته می شود. واژه بیدخت در فرهنگ کهن به معنای«دخترخدا» بوده و به شکل بَغدخت تلفظ می شده است، در ادامه مطلب شما عزیزان را با این سیاره بیشتر آشنا خواهیم کرد بنابراین تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با سیاره زهره

سیارات را بر اساس فاصله با خورشید تقسیم بندی می کنند. زهره دومین سیاره منظومه شمسی است و از نظر مکانی بین زمین و عطارد قرار گرفته است. سیاره مریخ، سیاره مشتری و سیاره زحل به ترتیب فاصله بیشتری تا خورشید دارند. سیاره ناهید از کوچک ترین سیاره های کهکشان می باشد. سیاره ناهید بعد از ماه دومین جرم آسمانی درخشنده است. ونوس پرحرارت ترین سیاره در خورشید است. سیاره ناهید بدون ماه است و از بسیاری خصوصیات مانند گرانش، ترکیبات ساختاری، جرم و اندازه شبیه به زمین است و به همین علت به آن خواهر زمین می گویند. یکی از دلایل این نام گذاری را باید در چند میلیون سال پیش جست و جو کرد. زمانی که نقاط مشترک بین دو سیاره زمین و ناهید بیشتر بود.

شرایط حیات در سیاره زهره

این قدمت نشان از وجود حیات در سیاره ناهید در آن زمان داشته است. با نزدیک شدن ناهید به خورشید کم کم امکان حیات در آن نابود شده است. قطر ناهید ۱۲,۱۰۴ و قطر زمین معادل ۱۲,۷۵۶ کیلومتر است. چگالی ناهید ۹۵ درصد چگالی زمین و جرم آن نیز معادل ۸۱ درصد جرم زمین می باشد. این سیاره از نظر شکل ظاهری در مقایسه با سایر سیارات کروی تر می باشد. پدیده مسطح شدن قطب ها یا تورفتگی و تورم در نواحی استوایی در این سیاره به دلیل حرکت آهسته به دور مدارش کمتر اتفاق می افتد. جو ضخیم و غلیظ سیاره ناهید امکان رصد آن را با مشکل مواجه می سازد.

سیاره زهره

سیاره ناهید دارای کوهواره، «ناهید لرزه» و آتشفشان های فعال می باشد. در گروه سیاره های زمین سان و فشرده طبقه بندی می شود. ناهید در مداری به فاصله ۱۰۸ میلیون کیلومتر از خورشید به دور آن می گردد. در نزدیک ترین شکل ممکن به زمین در ۴۲ و در دورترین وضعیت در ۲۵۷ کیلومتری قرار خواهد گرفت.

همه چیز درباره سیاره ونوس

زمان لازم برای تکمیل گردش به دور خورشید معادل ۲۲۵ روز زمینی می باشد. در ابرهای فوقانی ناهید اسید سولفوریک وجود دارد و جو آن از دی اکسید کربن متشکل است. این مسئله بزرگ ترین تفاوت بین ناهید و زمین است. سیاره ناهید دارای مغناطیس درونی نیست و دمای سطحی آن به دلیل وجود مقدار زیاد دی اکسید کربن در جو بالاست و معادل ۴۸۰ درجه سانتی گراد است.

دی اکسید کربن موجود در جو زهره، موجب ایجاد خاصیت گلخانه ای شده و انرژی بازتابیده شده از سطح را به دام می اندازد و مانع از خروج آن می گردد. در نتیجه گرمای سطح ناهید به شدت افزایش می یابد. این حرارت در حدی است که قادر به ذوب کردن فلز سرب می باشد. به همین دلیل پیدایش حیاتی مانند زمین در آن غیر ممکن است.

سال ۱۹۶۰ از طریق رادار، سیگنال هایی به سمت ناهید ارسال شد و پس از بازگشت سیگنال های فرستاده شده(این سیگنال ها از ابرها عبور کرده و به سطح ناهید برخورد و برگشتند) اطلاعاتی درباره ناهید جمع آوری شد. از جمله این که سیاره ناهید دارای چرخشی در جهت وارونه است. چرخش آن از شرق به غرب است و به همین علت خورشید در آن از مغرب طلوع و در مشرق غروب می کند.

سیاره ناهید

خصوصیات سیاره زهره

  • آتشفشان های ناهیدی بسیار بیشتر از سایر سیارات و بیش از ۱۶۰۰ آتشفشان می باشد. ضمن اینکه تعدادی آتشفشان کوچک و غیر قابل رویت نیز دارد. بیشتر این آتشفشان ها خاموش هستند.
  • ناهید روزهای بسیار طولانی دارد. به گونه ای که طول روز آن برابر با ۲۴۳ روز زمین می باشد و سال ونوسی برابر با ۲۲۴.۷ روز زمینی به طول می انجامد.
  • این سیاره به دلیل شبیه بودن به زمین به عنوان خواهر خوانده زمین شناخته می شود.
  • سرعت وزش باد در ابرهای میانی برابر با ۷۲۴ کیلومتر در ساعت است. این بادها سرعتی بیشتر از گردبادهای زمینی دارند.
  • فشار هوا در سطح ناهید ۹۰ میلی بار بیشتر از فشار سطح دریاست. فشار در این سیاره به اندازه فشار آب در عمق یک کیلومتری اقیانوس بالا می باشد.
  • سیاره ناهید چرخه دارد و از این رو شبیه به ماه می باشد. هنگام قرار گرفتن بین زمین و خورشید به صورت هلال و هنگام قرار گرفتن در سمت مخالف خورشید به شکل قرص کامل است. در سال ۱۶۱۰ میلادی گالیله متوجه این حالت ها و چرخه سیاره ناهید شد.
  • این سیاره به سبب درخشندگی از دیر باز مورد توجه بوده است. فیثاغورت نخستین فردی بود که درخشان ترین ستاره در غروب و طلوع را ناهید معرفی کرد. بابلیان باستان در ۱۶۰۰ میلادی آن را در آسمان رصد کردند.
  • این سیاره به ندرت از مقابل خورشید عبور می کند و این پدیده هر چند سال یک بار اتفاق می افتد.

ساختار سیاره زهره

این سیاره از نظر ساختار مشابه زمین می باشد و دارای هسته آهنی می باشد که شعاع آن تقریبا ۳۲۰۰ کیلومتر می باشد و در بالای این هسته گوشته ای وجود دارد که از سنگ های داغ ساخته شده و به خاطر گرمای داخلی سیاره به آرامی در حال ارتعاش می باشد و سطح آن دارای پوسته نازکی از سنگ می باشد.

ساختار سیاره ناهید

آیا در سیاره ناهید می توان زندگی کرد؟

تا به الان هیچ انسانی از این سیاره بازدید نکرده و فضاپیماهایی که به سطح این سیاره فرستاده شدند دوام زیادی نداشته و به دلیل دمای بالا قطعات الکترونیکی در آن ها از بین رفته است از این رو شاید بعید باشد که فردی بتوانید در سطح ونوس برای مدت طولانی زندگی کند.

سیاره ناهید چگونه تشکیل شده است؟

زمانی که منظومه شمسی حدود چهار و نیم میلیارد سال پیش به شکل فعلی خود در آمد و زمانی که گاز چرخان و گرد و غبار به دلیل گرانش گرد هم آمدند این سیاره تشکیل شد و مانند دیگر سیارات خاکی دارای هسته، گوشته و پوسته است.

شباهت زمین و ناهید

ناهید از بین تمام سیارات منظومه شمسی نزدیک ترین شباهت را به زمین دارد و اندازه هر دو آن تقریبا برابر و همچنین ترکیب آن مشابه هم می باشد و مدار ناهید نزدیکترین مدار به زمین می باشد و هر دو دارای جو غلیظ به همراه ابر هستند اما ابرها ناهید متشکل از اسید سولفوریک سمی هستند.

شباهت زهره و زمین

گرمای سیاره ناهید

ناهید گرم ترین سیاره در منظومه شمسی می باشد، نور خورشید بعد از نفوذ در هوا کره این سیاره توسط سطح آن جذب می شود اما وجود کربن دی اکسید زیاد از خارج شدن گرمای آن در فضای بیرون پیشگیری می کند و گرمای آن به اندازه ای است که قادر به ذوب شدن فلز سرب می باشد.

در این مطلب اطلاعات نجومی مختصری درباره سیاره ونوس یا زهره ارائه شد. امیدواریم ضمن لذت بردن از مطالعه این مقاله، بر دانستنی های علمی خود در رابطه با سیاره ناهید افزوده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو