طرز تهیه نان تاجیکی

نان تاجیکی , طرز تهیه نان تاجیکی , دستور پخت نان تاجیکستانی

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان تاجیکی یک نان حجیم است که فیلینگ خاصی ندارد و به راحتی در فر با ساده ترین روش پخته می شود. شکل این نان بسیار زیبا است و نیاز به تزیین خاصی این نان را می توان در وعده صبحانه یا عصرانه در کنار چای یا قهوه سرو نمود یا در کنار انواع سالاد و خوراک به عنوان وعده ناهار یا شام تهیه و سرو کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان تاجیکی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ عدد نان
آرد۴۸۰ گرم معادل تقریبا ۴ لیوان
شیر۱۳۰ گرم معادل نصف لیوان
آب۱۷۰ گرم معادل سه چهارم لیوان
خمیر مایه۵ گرم معادل ۱ قاشق مربا خوری
روغن مایع۴۰ گرم معادل یک چهارم لیوان
شکر۴۵ گرم معادل ۳ قاشق غذا خوری
نمک۴ گرم معادل ۱ قاشق مربا خوری
مواد لازم برای رومال
زرده تخم مرغ۱ عدد
خامه صبحانهنوک قاشق غذا خوری
وانیلکمی

طرز تهیه نان تاجیکی

مرحله اول

برای تهیه نان خوشمزه و مخصوص  صبحانه به روش تاجیکی در ابتدای کار، شیر ولرم را درون یک کاسه می ریزیم. خمیر مایه و نوک قاشق چای خوری شکر را درون آن ریخته و ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت می دهیم تا به عمل آید.

مرحله دوم

در یک ظرف جدا گانه، بقیه شکر و آب و روغن و نمک را با هم مخلوط می کنیم. سپس خمیر مایه به عمل آمده را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم. آرد را کم کم اضافه کرده و ورز می دهیم. آرد را کنترل شده می ریزیم.

مرحله سوم

آنقدر آرد اضافه می کنیم تا خمیر منسجم و کمی چسبناک بدست آید. سپس ده دقیقه ورز می دهیم تا چسبندگیش از بین برود. خمیر را در یک ظرف در بسته به مدت یک ساعت استراحت می دهیم. بعد از یک ساعت، خمیر را به دو چانه تقسیم می کنیم.

مرحله چهارم

هر چانه را به سه قسمت مساوی تقسیم می کنیم. سپس یکی از چانه ها را با وردنه باز می کنیم. دو چانه دیگر را رول کرده و بهم می بافیم. خمیر بافته شده را دور خمیری که پهن کرده ایم می گذاریم. به همین صورت بقیه خمیر ها را هم می پیچیم.

مرحله پنجم

در سینی فر کاغذ روغنی قرار می دهیم و خمیر ها را درون آن می چینیم. سپس روی خمیر ها را نایلون چرب شده می کشیم و اجازه می دهیم نیم ساعت استراحت کند. سپس مواد رومال را درون یک کاسه با هم ترکیب می کنیم.

مرحله ششم

سپس روی خمیر ها را با آن رومال می کنیم. فر را از قبل با دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. سینی فر را درون فر قرار داده و اجازه می دهیم تا بپزد. سپس از فر خارج کرده و وقتی از دما افتاد، آن را از سینی جدا کرده و در ظرف مناسب سرو می کنیم.