ملاک شما برای انتخاب وکیل خوب و موفق چیست؟

منبع: دلگرم

91

1400/5/3

08:39


ملاک شما برای انتخاب وکیل خوب و موفق چیست؟

آیا وقتی می‌خواهید به پزشک مراجعه کنید در درجه اول به جنسیت، سن و سال، محل تولد و لهجه او بیشتر توجه می‌کنید یا به تخصص، سابقه، خوش‌نامی، خوش‌اخلاقی و رازداری وی؟ آیا برای فهمیدن اینها از مشتریان قبلی او سؤال نمی‌کنید؟ و اگر سایتی دارد نمی‌روید مطالعه کنید چه سابقه و اقدامات پزشکی داشته است؟

بنابراین درست نیست که فقط جوانی یا پیری، مرد و زن بودن، تازه‌کار یا باسابقه بودن وکیل برایتان مهم باشد، بلکه باید بر اساس اهمیت و پیچیدگی مشکل یا پرونده خود، متخصص حقوقی مناسب را پیدا کنید و از او مشورت بگیرید یا به او وکالت دهید. البته که این کار کمی سخت است اما با قابلیت‌هایی که در سایت بنیاد وکلا وجود دارد و حضور چند هزار وکیل و کارشناس حقوقی، مشاوره تلفنی با وکیل خوب و موفق خیلی آسان شده است.

ملاک‌های انتخاب وکیل زیاد است اما در این یادداشت به برخی ملاک‌های مهم انتخاب وکیل اشاره می‌کنیم.

ویژگی‌های وکیل خوب و موفق

وقتی افراد با مشکل حقوقی روبرو می‌شوند مهم‌ترین دغدغه آنها انتخاب وکیل مناسب با آن مشکل است؛ زیرا معلوم است که همه نمی‌توانند حقوق خوانده باشند و اگر اهل مطالعه قوانین و مباحث حقوقی هم باشند تسلط کافی را ندارند؛ ضمن اینکه برای بعضی موارد مثل حضور در دادگاه و دفاع از متهم، فقط وکیل رسمی دادگستری قانوناً مجاز است. بنابراین وکالت خودش یک حرفه و تخصص است و تشکل صنفی و اداری دارد.

یک نکته دیگر تفاوت مشاوره حقوقی و دادن وکالت است. مشاوره حقوقی، چه تلفنی، چه آنلاین و چه حضوری، می‌تواند با وکیل رسمی یا دیگر کارشناسان و متخصصان حقوقی انجام شود و همه آنها در جایگاه مشاور حقوقی می‌توانند برای درک مشکل و یافتن بهترین مسیر و راهکار قانونی کمک خیلی زیادی بکنند؛ اما صلاحیت و محدوده وظایف قانونی وکیل رسمی قضایی خیلی گسترده‌تر از کارشناس حقوقی است.

در ادامه در دو عنوان با چند ویژگی مهم و حیاتی وکیل آشنا می‌شوید تا در در انتخاب وکیل به آنها توجه داشته باشید.

ملاک شما برای انتخاب وکیل خوب و موفق چیست؟

مسئولیت‌پذیر و پاسخگو

یکی از وظایف وکیل خوب این است که قبل از جلسه رسیدگی دادگاه با مطالعه کامل پرونده از اتهامات موکل خود در جایگاه متهم به طور کامل و دقیق آگاه شود و با گفتگو با موکلش درستی یا نادرستی محتوای پرونده و نکات مهم برای دفاع قوی و شایسته را به دست آورد و در نهایت در جلسه دفاع تمام تلاش خود را بکند. همچنین اگر از جانب شاکی وکیل است همین حس مسئولیت و تلاش را برای فهمیدن حق و احقاق حق موکل خویش داشته باشد. این وکیل پاسخگو در هر طرف که باشد، مصلحت موکل خود را هم رعایت می‌کند و خیرخواه اوست.

و البته یک وکیل مثل یک پزشک، وسیله نجات است و تضمین صد در صدی وجود ندارد؛ اما یک وکیل خوب و موفق نسبت به موکل خود احساس مسئولیت دارد و در برابر اقدامات خود پاسخگو هست. بنابراین مسئولیت‌پذیری، دفاع شایسته و پاسخگویی از صفات وکیل حرفه‌ای و موفق است.

برای یافتن وکیل خوب و متخصص در سراسر کشور و در زمینه مشکل قانونی یا قضایی خود، از طریق سامانه انتخاب وکیل بنیاد وکلا اقدام کنید که امکانات خوب و عالی برای جستجو و بررسی وکیل از جهت تخصص، سابقه، تعداد خدمات حقوقی و نظر مشتریان دارد.

امانت‌دار و راستگو

در ابتدا مطلب وکیل را با پزشک مقایسه کردیم. در اینجا هم به این مقایسه برمی‌گردیم؛ زیرا این دو متخصص دارای ویژگی‌های اخلاقی و حرفه‌ای مشترکی هستند. یکی از آنها امانت‌داری و رازداری است. وقتی به پزشک مراجعه می‌کنیم او را امین خود می‌دانیم و اسرار شخصی خود را با هدف درمان به او می‌گوییم. همین قضیه درباره وکیل هم صادق است. وکیل با اسرار و رازهای زیادی از موکل خود آشنا و باخبر می‌شود؛ بنابراین باید تحت هر شرایطی از آنها حفاظت کند. البته روشن است که هم وکیل و هم پزشک در موارد قانونی مجاز یا مکلف به بیان اطلاعات بیمار یا موکل خود در همان محدوده قانونی هستند اما وکیل خوب و باتجربه از نظر شخصیتی و ویژگی فردی باید آدم رازدار و امینی باشد. این صفت عالی حتی باعث می‌شود آن وکیل مشتری بیشتری پیدا کند.

ملاک شما برای انتخاب وکیل خوب و موفق چیست؟

واقع‌بین و خیرخواه

وکیل امین، صداقت هم دارد و به موکل خود وعده دروغ یا امید واهی یا قول تضمینی پیروزی را نمی‌دهد، بلکه به تلاش و گرفتن نتیجه متعهد است و مانند یک پزشک با جراح، اگر در مسیر دادرسی مسائلی پیش بیاید به موکل خود خبر و مشورت لازم را می‌دهد. بنابراین وکیل خوب و با وجدان، هم واقع‌بین است و بر اساس واقعیت‌های پرونده و الزامات قانونی اقدام می‌کند و هم در عمل و رفتار خود با موکلش صداقت و شفافیت را رعایت می‌کند. همین صفت صداقت و راستگویی باعث می‌گردد موکل خود را به بیراهه و راه‌های غیرقانونی و خلاف عرف و اخلاق نکشاند و فقط به دریافت حق‌الوکاله فکر نکند.

وکیل راستگو و باتجربه، مسائل حقوقی و مفاد قانونی را به زبان ساده برای موکل خود توضیح می‌دهد، نه اینکه آن را پیچیده کند و بخواهد موضوع را خیلی بزرگ‌تر از آنچه هست نشان دهد. همچنین در رسیدگی به پرونده به قاضی کمک می‌کند تا دادرسی پیچیده و طولانی نگردد؛ زیرا یک وکیل دقیق و دلسوز می‌تواند بر اساس دانش و مهارت خود و مستند به قانون و مقررات، قاضی دادگاه یا پرونده را به مسیر درست راهنمایی کند و با هدف روشن شدن حق و استیفای آن، روی رسیدگی به پرونده و روند قضایی تاثیر مثبت و صحیح بگذارد و از روش‌های ناعادلانه با اهداف نادرست و غیرقانونی یا غیر اخلاقی پرهیز کند.

نکته پایانی اینکه در بعضی پرونده‌ها محاسبات حقوقی وجود دارد و باید بر اساس نرخ روز حساب شود؛ مانند محاسبه دیه و مهریه به نرخ روز حکم یا پرداخت (یوم الاَداء) یا محاسبه ارث در فرض‌ها و مثال‌های مختلف. برای این موارد از سامانه رایگان محاسبات حقوقی بنیاد وکلا استفاده کنید که کار کردن با آن آسان و راحت است.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو