مرکز دندانپزشکی کودکان

منبع: برترین ها

61

1400/5/6

18:59


کودکان نیز مانند افراد بزرگسال با مشکلات دندانی مواجه می‌شوند. یافتن بهترین مرکز دندانپزشکی کودکان کار ساده‌ای نیست، اما ما راهنمای شما خواهیم بود.

کودکان نیز مانند افراد بزرگسال ممکن است دچار آسیب‌های دندانی شوند. مراجعه به بهترین مرکز دندانپزشکی کودکان می‌تواند رد این مواقع تنها راه و بهترین راه باشد. اما سوال این است که چگونه می‌توانیم بهترین دندانپزشک کودک و یا بهترین مراکز دندانپزشکی کودکان را بیابیم. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا شما را در یافتن بهترین مرکز یاری نماییم.

مرکز دندانپزشکی کودکان

کودکان از چه سنی مسواک زدن را باید شروع کنند؟

به محض رویش اولین دندان در دهان کودکان که حدودا ۶ ماهگی (دو تا سه ماه کمتر یا بیشتر) باید شروع شود، خمیر دندان‌ها براساس غلظت فلورایدشان طبقه بندی می‌شود. غلظت فلوراید در خمیر دندان با واحد پی پی ام سنجیده می‌شود که روی اطلاعات همه خمیر دندان‌ها نوشته شده است. نهایت غلظت خمیردندان برای کودکان تا شش سال ۱۰۰۰-۵۰۰ پی پی ام است و بیشتر از آن باعث مسمومیت خواهد شد. تا سن ۲ سالگی غلظت خمیردندان مورد استفاده اسمیر لایر (لایه خیلی نازک سطحی) است.

غلظت خمیر دندان از سن ۲ تا ۶ سال به اندازه یک نخود برای کودکان کافیست. گاهی پیش آمده که کودکان در برابر مسواک زدن مقاومت سرسختی دارند و این موضوع والدین را اذیت می‌کند، حتی قبل از رویش دندان کودک خود از مسواک لثه‌ای (مسواک استوانه‌ای مخصوص خاراندن لثه ها) استفاده کنید، حدودا زمانی که می‌خواهید مسواک بزنید هر روز دو بار این مسواک استوانه‌ای را در دهان نوزاد خود ببرید، لثه‌ها را ماساژ دهید تا کودک به آن عادت کند و موقعی که به سن مسواک زدن نیز رسید راحت‌تر آن را قبول می‌کند. گریه، قهر و عصبانی شدن کودک در این حین امری طبیعی است، شما با اطلاع از اینکه کار درست را برای سلامت نوزاد خود انجام می‌دهید تسلیم این موضوع نشوید و کار خود را انجام دهید.

فلوراید چگونه باعث کاهش میزان پوسیدگی می‌شود؟

فلوراید در خمیر دندان ها، دهانشویه ها، بعضی نخ دندان ها، آب شرب شهری و مواد غذایی (روی آن‌ها درج شده است) وجود دارد. وقتی که فلوراید در کنار ساختار دندان قرار می‌گیرد به عمق ساختمان نفوذ می‌کند و جزئی از دندان می‌شود. این ساختمان جدید که از مواد جدید تشکیل شده است خواص جدیدی هم پیدا می‌کند، از جمله اینکه نسبت به اسید‌ها مقاوم‌تر می‌شود، اسید‌هایی که از طریق خوردن مواد غذایی ترش به صورت مستقیم یا تخمیر مواد غذایی توسط باکتری‌ها در محیط دهان تولید می‌شوند و در مجاورت با ساختار سخت دندان‌ها قرار گرفته و باعث حل شدن آن در خود می‌شود، به این روند شروع پوسیدگی می‌گوییم.

هرچقدر دندان‌ها زمان و میزان بیشتری در معرض فلوراید باشند مقدار بیشتری فلوراید به خودشان جذب کرده و ساختمانشان مستحکم‌تر می‌شود. امروزه توصیه می‌شود مسواک زدن و مصرف دهانشویه در زمان‌های متفاوت انجام شود و بلافاصله پشت سر هم نباشند تا دندان‌ها زمان بیشتری را در معرض فلوراید باشند.

مرکز دندانپزشکی کودکان

از چه سنی مصرف دهان شویه توصیه می‌شود؟

براساس رفرنس‌های مختلف بین سنین ۶ تا ۸ سال و با توجه به اینکه کودک تا چه حدی می‌تواند مایع دهانشویه را کنترل کند، بچرخاند و قورت ندهد بین کودکان مختلف متفاوت است.

فلوراید اگر به صورت سیستمیک مثل قطره، قرص و یا مقدار کمی که در آب شرب وجود دارد مصرف شود، باعث سیستم جذب و گردش خون می‌شود و قبل از رویش دندان‌ها هم در ساختار دندان هم اثر دارد.

عمده تاثیر و اهمیت فلوراید بعد از رویش دندان هاست و زمانی که دندان به صورت موضعی در معرض فلوراید (در قالب خمیردندان، دهانشویه، ژل وارنیش و...) قرار می‌گیرد.

فیشور سیلانت چیست؟ آیا باعث از بین رفتن دندان کودکان می‌شود؟

اگر پیشتر به مرکز دندانپزشکی کودکان مراجعه کرده باشید، حتما نام فیشور سیلانت به گوشتان خورده است. فیشور یک عنوان تخصصی با معانی مختلف در بخش‌های مختلف علوم پزشکی است، اما در دندانپزشکی به شیار‌های روی سطح جونده دندان‌های آسیا گفته می‌شود. این شیار‌ها روی هر دندان و هر فرد متفاوت هستند. در بعضی افراد این شیار‌ها خیلی باریک و یا خیلی عریض هستند به طوری که تمیز کردن آن‌ها با مسواک زدن یا هر وسیله دیگری بسیار سخت است و تمیز نمی‌شوند.

بعضی از این شیار‌ها به خاطر داشتن شکل و ظاهر خاص حتی اگر بهترین روش مسواک زدن را هم داشته باشید (چون الیاف مسواک به آن نواحی نمی‌رسند) مواد غذایی و باکتری‌ها در آن منطقه باقی می‌مانند و در نهایت باعث شروع پوسیدگی و درگیری عصب دندان و ... می‌شوند.

مرکز دندانپزشکی کودکان

برای پیشگیری از این اتفاق چکار می‌توان کرد؟

به محض رویش دندان‌های دائمی آسیای کودکانتان، دندانپزشک باید این دندان‌ها را چک کند و اگر حاوی شیار‌های باریکی باشند برای پیشگیری از مشکلات آتی درمان‌های پیشگیرانه انجام شود که یکی از آن‌ها فیشور سیلانت است. دنداپزشک با مواد خاصی این شیار‌ها را پر می‌کند و باعث می‌شود که مواد غذایی در این شیار‌ها تجمع پیدا نکنند. از زمان رویش دندان‌ها تا چهار سال بهترین فرصت برای انجام فیشور سیلانت است.

ماده‌ای که با آن فیشور سیلانت انجام می‌شود همچنین فلوراید آزاد می‌کند و باعث استحکام دندان‌ها و پیش گیری بیشتر از پوسیدگی می‌شود.

بهترین مرکز دندانپزشکی کودکان را چگونه بیابیم؟

در صورتی که دندان‌های کودکتان با هرگونه مشکلی مواجه شد، لازم است سریعا به یک مرکز دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید. از آن‌جایی که کودکان دندان‌ها، فک و لثه حساس‌تری نسبت به بزرگسالان دارند، لازم است در انتخاب بهترین مرکز، نهایت دقت را به کار گیرید. یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای یافتن بهترین مرکز دندانپزشکی کودکان، پرس و جو از نزدیکانتان است. اگر در میان دوستان یا آشنایان خود کسی را دارید که به تازگی کودک خود را به دندانپزشکی برده، می‌توانید راجع به عملکرد دندانپزشک کودک با او مشورت کنید. در غیر اینصورت پیشنهاد مکا این است که دقت کنید مرکز دندانپزشکی کودکان، حتما ویژگی‌های یک گزینه عالی را داشته باشد. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

بهترین مرکز دندانپزشکی کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

به طور کلی اگر دیدید که یک مرکز تخصصی دندانپزشکی کودکان ویژگی‌های زیر را داراست، سریعا برای درمان کودک خود وقت بگیرید. اصلی‌ترین ویژگی‌ها به شرح زیر هستند:

  • برخورد صحیح و مناسب با کودکان
  • نوبت دهی مرتب
  • نظم و انضباظ حاکم بر مرکز
  • احترام به کودک و والدین
  • دندانپزشکان متخصص
  • استفاده از ابزارهای مناسب دندانپزشکی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو