فرصت همراهی صنعتگران نساجی و پوشاک حلال در یک نمایشگاه بین‌المللی | مروری بر آئین‌نامه پوشاک حلال در ایران

77

1400/5/8

14:47


نمایشگاه محصولات حلال کشور ترکیه در پاییز امسال، فرصت مناسبی برای فعالان ایرانی است که در سایه تحقق اهداف مندرج در آئین‌نامه پوشاک حلال، بسترهای لازم را به منظور معرفی دستاورهای ملی در عرصه‌های بین‌المللی فراهم آورند.

فرصت همراهی صنعتگران نساجی و پوشاک حلال در یک نمایشگاه بین‌المللی | مروری بر آئین‌نامه پوشاک حلال در ایران

گروه مد و لباس هنرآنلاین: حدود پنج سال قبل بود که نگارش آئین‌نامه‌ای در راستای تشریح و تبیین سیاست‌های تولید منسوجات و پوشاک حلال در دستور کار مسئولان وقت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و بر اساس آن اهدافی همچون معرفی توانمندی‌های حوزه مد و لباس اسلامی ایران به مخاطبان بین‌المللی، برقراری ارتباط مستقیم با فعالان این حوزه در سایر کشورها و تبادل اطلاعات، ترغیب و تشویق طراحان برای پرداختن به طرح‌های اسلامی ایرانی با محوریت حلال، کمک به اشتغال‌زایی از طریق توسعه صنعت مد و پوشاک اسلامی، نمایش ارزش جایگاه خاص طراحان پوشاک ایران اسلامی در داخل و خارج از کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در اکسپوهای حلال از جمله امور رسانه‌ای با هدف تبلیغ اهداف فرهنگی و اقتصادی ایران ذیل این آئین‌نامه مد نظر قرار گرفتند.

در این آئین‌نامه به ۱۷ ویژگی لباس از دیدگاه اسلام اشاره شده که شامل در تضاد نبودن با کمالات انسانی، تشابه نداشتن لباس زنان و مردان، تشابه نداشتن به کفار، رعایت آراستگی و پاکیزه بودن، شهرت نبودن لباس، پوشش کامل لباس، غصبی نبودن، مهیج نبودن، لباس وسیله‌ای برای تذکار یاد خدا، حفظ زیبایی در لباس، آراستگی و نظافت لباس، طراحی لباس‌ها با رعایت موزاین شرعی، براساس عرف زمان و اجتماع، عدم تقلید از لباس دشمنان دین، عدم تک‌نما شدن انسان در جامعه، استفاده از لباس‌های شادتر برای شادی‌های مشروع، جلوگیری از اسراف در تولید و مصرف و ملایم و لطیف بودن لباس می‌شود.

همچنین در این آئین‌نامه موضوعاتی همچون جایگاه رنگ لباس، آداب لباس پوشیدن در اسلام، اهمیت پوشش، نهی از برهنگی و آداب پوشش مورد بحث قرار گرفت. البته با ثبت این عنوان در مجامع بین‌المللی، ایران نخستین کشوری به شمار می‌رفت که از عنوان پوشاک حلال استفاده کرده بود.

حال قرار است نمایشگاه محصولات حلال در کشور ترکیه از 4 تا 7 آذرماه ۱۴۰۰ در شهر استانبول کشور ترکیه برگزار شود و طی آن مجموعه‌ای از محصولات حلال در بخش‌های مختلف از جمله پوشاک و نساجی و همچنین مواد غذایی و پزشکی حلال در معرض دید عموم قرار گیرد.

بدون شک این رویداد فرصت مناسبی برای فعالان ایرانی است که در سایه تحقق اهداف مندرج در آئین‌نامه پوشاک حلال، بسترهای لازم به منظور معرفی دستاورهای ملی را در در عرصه‌های بین‌المللی فراهم آورده و به فرصت‌های لازم به منظور تبادل و تعامل تجاری با شرکت‌های مختلف و کارشناسان حوزه های وابسته دست یابند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو