آموزش کاشت گل کاملیا و پرورش آن

آموزش کاشت گل کاملیا و پرورش آن


منبع: آرگا

130

1400/5/20

12:58


گل کاملیا گیاه آپارتمانی زیبا و دارای گل های به رنگ صورتی، قرمز و ارغوانی که در پایان فصل تابستان و پاییز ظاهر می‌شوند. بهترین زمان برای کاشت گل کاملیا فصل بهار و مناسب‌ترین روش از طریق قلمه است. آب و هوای معتدل و مرطوب و کناره‌های پنجره نیز از مناسب‌ترین مکان‌ها برای کاشت کاملیا است.

گل کاملیا یک درختچه کوچک زینتی و همیشه سبز است که بومی منطقه آسیای شرقی می باشد. گل هایی که گیاه کاملیا می دهد بسیار زیبا و شبیه گل رز هستند و دارای رنگ های زیبا و خیره کننده در اندازه های مختلف می باشد که معمولا در انتهای ساقه به صورت تک گل و یا جفتی گل می دهد که کاشت گل کاملیا در رنگ و اندازه های متفاوت امکان پذیر است.

 

راهنمای نگهداری وکاشت گل کاملیا

کاملیا در اصل درختچه‌ای همیشه سبز است که در محیط بومی و فضای آزاد می‌تواند تا حدود ۲۰ متر نیز رشد کند. اگرچه سرعت رشد در گونه های مختلف کاملیا متفاوت است اما  معمولا گل کاملیا رشد سریعی دارد که گونه پر رشد ان می تواند هر سال ۳۰ سانتی متر رشد کند. گل کاملیا درختچه ای کوچک است که معمولا بین ۱.۵ تا ۶ متر بلند می شود.

نحوه و زمان کاشت گل کاملیا

درباره کاشتن و پرورش گل کاملیا باید گفت که معمولا کاشت این گل در فصل بهار یا پاییز و برای این گیاه مناسب است.

آموزش کاشت گل کاملیا

نیاز های گل کاملیا

آبیاری

گل کاملیا به آبیاری مناسب و متعادلی نیاز دارد . خشکی کشیدن برای این گیاه ضرر دارد و قادر به تحمل آن نیست به همین دلیل نحوه آبیاری آن بسیار مهم است زیرا شکل نادرست آبیاری گل کاملیا از اصلی ترین دلایل ریزش گل های آن است.آبی که برای آبیاری  آن استفاده می کنید باید بدون املاح باشد. بهترین راه زمان آبیاری خشک شدن سطح گیاه است .
نور

محیطی روشن و اما به دور از تابش مستقیم نور خورشید مناسب ترین مکان برای نگهداری و کاشت گل کاملیا است. در نوع این گل، گل هایی که به رنگ قرمز هستند قادر به تحمل نور مستقیم آفتاب هستند.

گیاه کاملیا مکانی را که از رطوبت بالایی برخوردار است را بهتر از مکان هایی که هوایی خشک دارند می پسندد به همین علت باید گیاه را از تابش مستقیم نور خورشید حفظ کرد.

 نحوه کاشت گل کاملیا

خاک

خاک مناسب برای نگهداری و کاشتن گل کاملیا، خاکی حاصلخیز، اسیدی و غنی و همچنین قدرت زه کشی بالا است. بهترین ترکیب خاکی برای کاشتن گل کاملیا ۵۰ درصد پیت موس ۸۰ درصد پوست کاج کاملا پوسیده شده و ۵۰ درصد خاک لوم و ۲۰ درصد پرلایت است.

رطوبت

برای کاشت گل کاملیا به رطوبت ۷۰ الی ۹۰ در صدی احتیاج داریم که برای تامین رطوبت غبار پاشی هفته ای یکبار با آب ولرم و سبک پیشنهاد می گردد، موقعی که گیاه در زمان گل دهی به سر می برد  غبار پاشی را متوقف نمایید.

برای تامین رطوبت دائمی مورد نیاز گیاه  باید از  مقداری سنگ ریزه در زیر گلدانی گیاه  استفاده شود تا با آب زیاد در ارتباط نباشد.

دما

دمای مورد نیاز کاملیا بسته به نوع رقم این گیاه متفاوت است. کاملیا دما را از نزدیکی صفر تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد تحمل می‌کند اما دمایی که در آن می‌تواند به رشد خود ادامه دهد حداکثر ۲۱ و حداقل  ۱۳ درجه سانتیگراد است.گرمای نامناسب محیط در زمان غنچه دهی این گیاه از دلایل ریزش غنچه های گل است.

کود دهی

کود دهی گل کاملیا را باید  بعد از تمام شدن  دوران گل دهی شروع کرد. برای تغذیه کامل و کاشتن گل کاملیا ازکود هایی استفاده کنید که دارای مواد مغذی فراوانی باشد.

هرس

برای نگهداری گل کاملیا نباید از هرس کردن آن غافل بمانید این عمل را معمولا بعد از عمل گل دهی و قبل از جوانه زنی انجام می دهند ، هرس کردن به موقع گیاه باعث می شود رشد و نمو بهتر و بیشتری داشته باشد.

درختچه زیبای کاملیا

پرورش وکاشت گل کاملیا

تکثیر گیاه :

کاشتن کاملیا به دو صورت امکان پذیر است :

قلمه زنی گیاه:

یکی از روش های تکثیر گل کاملیا, استفاده از قلمه می باشد. بهتر است قلمه های آماده شده را ابتدا در هورمون ریشه زایی و بزنید و زمان کاشتن گل کاملیا از وجود رطوبت هوا مطمئن شوید.

برای تهیه قلمه بافت مستحکم و جوان گل کاملیا را انتخاب کنید. سپس یک قلمه مناسب از ناحیه زیر گره پنجم را انتخاب و برگ های پایین ساقه را  بکنید. برای ریشه دهی سریع تر پوست این قلمه باید حدود یک و نیم سانتی متر از قسمت پایین  جدا کنید.

 بذر کاملیا :

روش دوم کاشتن گل کاملیا می باشد . زمانی که میوه کپسولی گیاه دیده می شود یعنی بذر گل تولید شده است. این کپسول ها شکاف دارد و معمولاً در وسط پاییز قابل دیدن است .که برای کاشتن باید این بذر ها را از گیاه جدا کنید و سپس بذر ها را در مخلوطی از سنگ ریزه و و پیت ماس قرار دهید. برای جوانه زنی باید مدت زمان ۲ تا ۴ ماه منتظر بمانید.

بعد از جوانه زدن  و رشد کردن به اندازه کافی باید عمل انتقال به گلدان بزرگتر را انجام داده و سپس شرایط مناسبی را برای رشد آن فراهم کنیم. پرورش گل کاملیا  می تواند گزینه مناسبی برای کاشت در بیرون از منزل در حیاط و یا در گلخانه باشد.

کاشتن گل کاملیا

آفات و بیماری گل کاملیا

نگهداری از این گل همچون هر گل و گیاه دیگری نیاز به روشهای نگهداری و مراقبتی خاصی می باشد، در زیر به معرفی حالت های مختلف بیماری گیاه می پردازیم :

  • در صورتی که گل کاملیا کمرنگ باشد، دلیل آن می تواند استفاده از مواد براق کننده شیمیایی باشد.
  • حشرات موجب بروز لکه های شبیه دیسک روی برگ گیاه می شوند، بنابراین باید هفته ای یکبار از حشره کش برای سم پاشی استفاده شود.
  • در صورتی که برگ های گیاه خشک شده باشند، یعنی اینکه گیاه کاملیا در معرض بیش از حد تابش مستقیم آفتاب قرار گرفته است.
  • همچنین زرد شدن و افتادن برگ های گل کاملیا نیز می تواند به دلیل آبیاری بیش از حد آن باشد.
  • در فصل زمستان شاخه های گیاه به شکل ناموزون و کج رشد می کنند و فاقد غنچه هستند، در صورت بالا بودن دمای اطراف گیاه آن را جای خنکی انتقال دهید و از آب ولرم و بدون املاح برای غبار پاشی گیاه استفاده کنید. افتادن برگ های گیاه در زمستان نیز طبیعی است.
  • در صورت وجود گرد سفید رنگ بر روی برگ های گل، باید تمیز شوند و برای این کار می توانید یکبار در ماه از مواد شیمیایی براق کننده استفاده کنید.
  • در صورت افتادن غنچه های نشکفته این گل نیز بهتز است از کود آهن استفاده کنید و آب مورد نیاز برای آبیاری باید بدون املاح (مخصوصاً کلسیم) باشد.
  • در صورت بودن تار عنکبوت در زیر برگ های گیاه، می توانید اقدام به از بین بردن آفت کنه کوچک قرمز نمایید، برای این منظور با استفاده از پارچه ای مرطوب یا اسفنج این نواحی را تمیز کنید.
  • همچنین در صورت موثر نبودن ترفند بالا، می توانید سم پاشی گیاه را هر دو هفته یکبار انجام دهید، ضمن اینکه مرطوب بودن محیط زندگی گیاه در کاهش آفات تاثیرگذار می باشد.
  • کوچک بودن برگ ها و گل ندادن گیاه کاملیا به نشانه آن است که این گیاه نیازمند کوددهی است.
  • در صورتی که برگ های گیاه پر رنگ نباشند، باید غبار پاشی با املاح را انجام دهید، البته نباید آب سنگین باشد.

کاشت گیاه کاملیا

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما دوستان عزیز و خوانندگان این بخش سپاسگزاریم، ضمن اینکه امیدواریم این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با انواع پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو