طبع به لیمو : به لیمو سرد است یا گرم ؟

منبع: دلگرم

107

1400/5/23

11:06


طبع به لیمو : به لیمو سرد است یا گرم ؟

طبع به لیمو چیست ؟

به لیمو یک گیاه دارویی با عطر خوش لیمو است. خاستگاه این گیاه، آمریکای جنوبی است. این گیاه در کشور‌های آرژانتین، شیلی و پرو به صورت طبیعی رشد کرده و از آنجا به نقاطی از جمله ایران آمده است و کشت می‌شود.

گیاه به لیمو درختچه‌ای به ارتفاع ۲ متر و گاهی بیشتر دارد. کشت گیاه به لیمو در استان‌های شمالی و باغ‌های ایران انجام می‌گیرد. دارای برگ‌های ساده سرنیزه‌ای به طول ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر با قاعده گره‌ای و عموما بصورت دسته‌های سه‌تایی در هر گره است.

گل آذین انتهایی و بصورت خوشه‌های باریک، جام گل کوچک و بطور مشخص واجد دو لب، ارغوانی رنگ پریده، میوه هستکی و دارای ۲۱ عدد بذر است.

به لیمو نام یک گیاه دارویی معطر است که بوی خوشایند لیمو را دارد. برگ‌ها بخش دارویی این گیاه هستند و بویی شبیه لیمو دارند. برگ‌ها را در اواخر تابستان جمع آوری می‌کنند. پودر برگ گیاه به لیمو به رنگ سبز مات و دارای بوی معطر، طعم آن تند و کمی تلخ است.

طبع به لیمو

طبع به لیمو گرم و خشک است و اگر طبع سردی دارید گزینه‌ی خوبی برای شماست اما در صورتی که شما نیز دارای طبع گرم هستید، باید در مصرف به لیمو احتیاط کنید.

مصلحات به لیمو

مصلحات به لیمو عبارتند از آویشن، رازیانه یا اسطوخودوس. می توانید برای متعادل کردن طبع به لیمو، آن را به همراه مصلحاتش میل کنید.

طبع به لیمو

طبع به لیمو در طب سنتی

خواص به لیمو

1. به لیمو آرامش بخش است

عامل اصلی تخریب نورونی در خیلی از اختلالات عصبی استرس اکسیداتیو است. دارو‌های گیاهی که خاصیت آنتی اکسیدان بالایی دارند همانند به لیمو می‌توانند استرس اکسیداتیو را کاهش داده

و در نتیجه تخریب نورونی کاهش می‌یابد و به این صورت است که باعث درمان اختلالات عصبی می‌گردد.

2. به لیمو ضد تشنج است

به لیمو به دلیل داشتن آلکالوئید و فلاونوئید خاصیت ضد تشنجی دارد وباعث به تأخیر انداختن تشنج و کاهش مدت زمان آن می‌شود.

3. به لیمو برای بهبود عملکرد مفاصل و ماهیچه‌ها

گیاه به لیمو خواص آنتی اکسیدانی قوی و بالایی دارد و از این جهت می‌تواند به عنوان داروی مکمل در افزایش تحرک مفاصل و پایین آوردن درد کلی مفاصل استفاده شود.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ در مجله فیزیولوژی اروپا درباره مصرف به لیمو منتشر شد حاکی از آن است که در صورتی که به مدت ۲۱ روز عصاره‌ی به لیمو مصرف شود در افرادی که روزانه حداقل به مدت ۹۰ دقیقه کار می‌کنند، موجب کاهش آسیب‌های عضلانی خواهد بود.

4. خواص به لیمو در بهبود عملکرد دستگاه گوارش

خاصیت ضد انقباضی (ضد اسپاسم) چای یا دمنوش به لیمو، باعث جلوگیری از نفخ و سوء هاضمه شده و معده را آرام می‌نماید. به لیمو می‌تواند اختلالات گوارشی را درمان و هضم غذا را آسان نماید.

5. به لیمو برای تنظیم فشار خون

فلاونوئید‌های موجود در به لیمو باعث تنظیم فشار خون و در نتیجه کاهش اضطراب می‌شود. همچنین می توانید تپش قلب را نیز کنترل نماید.

6. به لیمو خاصیت ضد باکتریایی دارد

پژوهش‌ها حاکی از آن است که خاصیت آنتی باکتریال و اثر ضد باکتریایی عصاره اتانولی برگ به لیمو به صورت قوی تری در برابر باکتری‌های گرم مثبت نسبت به باکتری‌های گرم منفی عمل می‌کند.

طبع به لیمو

به لیمو سرده یا گرم ؟

موارد منع مصرف به لیمو

  • اگر طبعتان گرم و صفراوی مزاج هستید، در مصرف آن دقت بیشتری کرده و از زیاده‌روی اجتناب کنید.
  • برگ‌های به لیمو در برخی افراد ایجاد حساسیت می‌کند و ممکن است تماس عصاره برگ‌های تازه آن با پوست باعث خارش شود.
  • مصرف این نوشیدنی برای بیماران دچار نارسایی کلیوی و همچنین در دوران بارداری و شیردهی با ضررهایی همراه بوده و بایستی با احتیاط مصرف شود. ‏

شیوه مصرف به لیمو

برای آشپزی، می‌توانیم مقداری به لیموی تازه را چیده و آن را تفت داده یا در سالاد بریزیم. همچنین می‌توانیم از به لیموی خشک برای طعم‌دار کردن ماهی، گوشت و مرغ استفاده کنیم زیرا عطر لیموی تازه را به غذا می‌دهد.

برای درست کردن شربت به لیمو برگ به لیمو (۵۰ گرم) را در ۶ لیوان آب بجوشانید، سپس میوه به (۳۰۰ گرم) را رنده و به آن اضافه کنید و در نهایت یک لیوان گلاب و مقداری سکنجبین به ترکیب به دست آمده اضافه کنید تا شربت نهایی به دست آید.

برای تهیه چای به لیمو یک قاشق غذاخوری برگ به لیمو را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می‌توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

همچنین بخوانید:

گشنیز گرم است یا سرد ؟

طبع اسطوخودوس : گیاه اسطوخودوس گرم است یا سرد ؟

طبع انیسون : بادیان رومی سرد است یا گرم ؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو