تغییرات آب‌وهوایی موجب اضطراب زیست‌محیطی در کودکان می‌شود

77

1400/6/27

15:34


تغییرات آب‌وهوایی موجب اضطراب زیست‌محیطی در کودکان می‌شود

سلامت نیوز:نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که عدم فعالیت درباره تغییرات آب‌وهوایی منجر به ایجاد «اضطراب زیست محیطی» در کودکان نگران آینده خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، روان‌شناسان در تحقیقی جدید اظهار کردند: تغییرات آب‌وهوایی باعث افزایش بلایای مرگبار و هشدارهای شدید علمی درباره آینده بدتر می‌شود در نتیجه جوانان در مورد آینده کره‌ زمین و زندگی خود با اضطراب زیست‌محیطی مواجه خواهند شد و احساساتی مانند خشم، ترس و ناتوانی در آنان مشاهده می‌شود. دولت‌ها برای تغییر باید تلاش کنند و همه افراد باید نجات کره‌ زمین را نبرد شخصی خود بدانند تا بتوانند تغییری مثبت ایجاد کنند.


کارولین هیکمن، روان‌درمانگر و نویسنده اصلی مطالعه‌ای بین‌المللی که قرار است در مجله پزشکی The Lancet منتشر شود، عنوان کرد: اضطراب زیست‌محیطی نشانه‌ای از سلامت روان و پاسخی کاملا مناسب به موارد در حال اتفاق است.


لوئیزا نووباور، یکی از فعالان اقلیمی آلمان گفت: بی توجهی رهبران جهان نسبت به گرم‌ شدن کره زمین به‌عنوان موضوعی بسیار نگران کننده است.
همچنین محققان اظهار کردند: مشاهده نابودی جهان برای جوانان، در حالی‌که راهکار و عوامل موثر در توقف آن وجود دارد، بی‌معناست.در ذیل نتایج بررسی ۱۰ هزار کودک و نوجوان در ۱۰ کشور جهان درباره افزایش خطرات بهداشت روانی مرتبط با آب‌وهوا در جوانان ارائه شده است.


چه تعداد از کودکان و نوجوانان نگران خطرات آب‌وهوایی هستند؟


بیش از نیمی از افراد مورد بررسی در کشورهای هند، برزیل، نیجریه، بریتانیا، استرالیا و ایالات‌متحده گفتند که آنان از امنیت خانواده خود هراس دارند و اضطراب بر توانایی آنان در خوابیدن، مطالعه، غذاخوردن یا بازی تاثیر دارد.


چهار نفر از هر ۱۰ نفر گزارش کردند: تهدیدات آب‌وهوایی آنها را در داشتن فرزند با تردید مواجه کرده است.هیکمن، از اعضاء هیأت مدیره اتحادیه روان‌شناسی آب‌وهوا در بریتانیا می‌گوید: ما از دیدن این اعداد و مقیاس ناراحتی وحشت کردیم. بیش از ۹ نفر از هر ۱۰ جوان فیلیپینی و برزیلی در این نظرسنجی اعلام کردند که نگران آینده هستند، البته در این بررسی کشورهای ثروتمند نیز میزان بالایی از نگرانی را ابراز کردند.نووباور افزود: تصور می‌کنم که افراد بیشتری به ویژه جوانان نگرانی خطرات زندگی در بحران اقلیمی را تصدیق می‌کنند.


ناامیدی و ترس چگونه بر کودکان و نوجوانان تاثیر می‌گذارد؟

نتایج بررسی نشان داد که سطوح بالای ناراحتی و احساس نگرانی بر زندگی روزمره و سلامت روانی کودکان و نوجوانان تاثیر خواهد داشت.
برخی از روان‌شناسان بیان کردند که گاهی پیوستن به اعتراضات اقلیمی و یا خوردن گوشت کمتر می‌تواند احساس ناتوانی را کاهش دهد و از سلامت روانی افراد محافظت کند اما هیکمن گفت: فکرکردن، راهکار درمان اضطراب زیست‌محیطی نیست و اقدام فوری دولت‌ها نیاز است.نووباور افزود: فشارهای طولانی برخی از جوانان را افراطی می‌کند و برخی را به کنار کشیدن سوق خواهد داد.

چه مواردی خطرات سلامت‌روانی کودکان و نوجوانان را کاهش می‌دهد؟

نووباور اظهار کرد: اینکه بسیاری از افراد مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی را موضوعی مرتبط با دولت‌ها بدانند درست نیست و این مورد می‌تواند به همه مرتبط شود. همچنین این ایده که نوجوانان و جوانان می‌توانند تغییردهنده باشند نیز برای آنان فشارسنگینی است و همه افراد باید در این موضوع شرکت کنند. البته ساده‌ترین راه برای کاهش فشارهای روانی بر کودکان، افزایش اقدامات دولت و سایر مقامات برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو