شکست طرح سرمایه گذاری خارجی در قبال اقامت ۵ ساله ایران حتی بدون یک متقاضی

منبع: روزیاتو

45

1400/7/3

10:11


شکست طرح سرمایه گذاری خارجی در قبال اقامت ۵ ساله ایران حتی بدون یک متقاضی

شکست طرح سرمایه گذاری خارجی در قبال اقامت ۵ ساله ایران حتی بدون یک متقاضی

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان به منظور جذب سرمایه گذاری خارجی، طرح های اقامتی متعددی را با اعطای اقامت خود در ازای سرمایه گذاری به مبلغ خاصی در کشورشان ارائه کرده اند، سال ۱۳۹۸ بود که ایران نیز طرحی را برای اعطای مجوز اقامت ۵ ‌ساله به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کرد که بر اساس آن هر خارجی با سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در ایران می توانست اقامت ۵ ساله را بدست آورد. اکنون اما معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور می گوید که این طرح با استقبال مواجه نشده و حتی یک نفر نیز متقاضی استفاده از آن نشده است.

سال 1398 بود که ایران نیز طرحی را برای اعطای مجوز اقامت 5 ‌ساله ایران به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کرد

بابک دین پرست در این باره گفته است: «مصوبه هیات وزیران در تیرماه ۱۳۹۸ مبنی بر صدور مجوز اقامت پنج‌ساله برای خارجی‌ها در ازای سرمایه‌گذاری یا سپرده‌گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری، موفقیت‌آمیز نبود. براساس این مصوبه هر متقاضی خارجی می توانست با سرمایه گذاری یا سپرده گذاری ۲۵۰ هزار دلار در کشور، که به تایید وزارت امور اقتصادی و دارایی و یا سازمان سرمایه گذاری رسیده باشد، مجوز اقامت پنج ساله در ایران دریافت کند». دین پرست با اشاره به بالا بودن رقم سرمایه گذاری اعلام شده برای اخذ اقامت ۵ ساله ایران، تصریح می کند: «با وجود اینکه وزارت کشور با کمک دستگاه های ذیربط تمامی فرآیندهای کار و شیوه نامه ها را برای اجرای مصوبه مزبور تدوین و به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده بود اما به دلیل بالا بودن رقم سرمایه گذاری، حتی یک مورد تقاضا در این چهارچوب صورت نگرفت. از این رو اصلاحات لازم برای کاهش رقم سرمایه گذاری و افزایش میزان سود سپرده گذاری و اشکالات در فرآیند اجرای مصوبه مزبور احصا شد و به زودی نامه آن تهیه و به امضای وزیر کشور می رسد تا به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال شده و در آنجا تعیین تکلیف شود، در صورتی که این شورا مورد مزبور را تصویب کند، ادامه کار برای اجرا در دولت پیگیری می شود».

سال 1398 بود که ایران نیز طرحی را برای اعطای مجوز اقامت 5 ‌ساله ایران به سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران خارجی ارائه کرد

وی در مورد نحوه استفاده از این طرح نیز افزود: « در صورت کاهش رقم سرمایه گذاری و ساز و کار جدیدی که برای این منظور در نظر گرفته می شود، می توان شاهد صدور مجوز برای اقامت های متعدد پنج ساله برای سرمایه گذاران یا سپرده گذاران بود، قبل از اجرایی شدن این مصوبه نیز متقاضیان سرمایه گذاری یا سپرده گذاری ۲۵۰ هزار دلاری می توانند به دستگاه مربوطه مراجعه و پس از انجام آن، مجوز اقامت پنج ساله دریافت کنند». بر اساس طرح سرمایه گذاری در ایران در قبال دریافت اقامت ۵ ساله، افرادی که حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر در بازار سرمایه کشور سرمایه گذاری کنند، به همراه همسر، فرزندان پسر کمتر از ۱۸ سال و دختر مجرد و پدر و مادر (حداکثر به تعداد پنج نفر)، مجوز اقامت دریافت خواهند کرد.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو