آیا بارداری پس از عمل لاغری امکان پذیر است؟

منبع: فرزند

214

1400/7/10

11:39


آیا بارداری پس از عمل لاغری امکان پذیر است؟

برخی از رایج‌ترین سوالاتی که ذهن خانم‌هایی که قصد انجام عمل لاغری را دارند، به خود مشغول می‌کند سوالاتی مانند: آیا بارداری پس از عمل لاغری ممکن است؟ آیا انجام عمل چاقی روی بارداری تاثیر منفی می‌گذارد؟ آیا بعد از انجام جراحی‌های لاغری باز هم می‌توان باردار شد؟ چقدر باید از انجام عمل بگذرد تا بتوان اقدام به بارداری کرد؟ آیا حاملگی پس از عمل لاغری دارای شرایط و رژیم غذایی است؟ و… می‌باشند.

در این مطلب که توسط دکتر سید حامد قدسی یکی از جراحان برتر چاقی و لاپاراسکوپی تهیه و تالیف شده است قصد داریم به تمامی سوالات شما در این زمینه بپردازیم و بفهمیم که آیا بارداری بعد از عمل لاغری امکان پذیر است یا نه؟ توصیه می‌کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و آشنایی با این نوع عمل‌ها به صفحه “جراحی چاقی” مراجعه نمایید.

آیا بارداری پس از عمل لاغری خطرناک است؟

اگر شما هم جزء بانوانی هستید که قصد انجام جراحی‌های لاغری را دارید و می‌خواهید در آینده مادر شدن را تجربه کنید، ممکن است این سوال برایتان ایجاد شده باشد که حاملگی پس از عمل لاغری چه خطری دارد؟ پیرو پاسخ به این سوال لازم است بدانید، غالب خانم‌هایی که از اضافه وزن رنج می‌برند بیشتر از سایرین در معرض بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت، تغییرات هورمونی و… می‌باشند.

بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که هر یک از این بیماری‌ها در دوران بارداری، ممکن است سبب ایجاد شرایط خطرناک برای مادر و جنین شوند یا در مواردی باعث شوند بارداری به تاخیر بیفتد. بنابراین در پاسخ به این سوال می‌توان اظهار کرد که بارداری پس از عمل لاغری نه تنها خطری در پی ندارد، بلکه خطرات ناشی از اضافه وزن را هم کاهش می‌دهد.

چه مدت پس از انجام عمل لاغری می‌توان باردار شد؟

توجه داشته باشید که بعد از جراحی لاغری، وضعیت جسمی و روحی فرد دچار ثبات کاملی نیست و دوران نقاهت آن حدود یک سال طول می‌کشد. یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر داشته باشید، رسیدن به وزن ایده آل و ثابت ماندن آن است؛ بنابراین جهت اقدام به بارداری پس از عمل لاغری، بهتر است تا رسیدن به یک وزن ثابت صبر کنید.

همچنین بعد از انجام عمل، بدن طی دوران نقاهت ویتامین‌ها و مواد مغذی از دست می‌دهد؛ به همین جهت توصیه ما به شما عزیزان این است که پیش از اقدام برای بارداری حتما با پزشک خود در این رابطه مشورت کرده و ویتامین‌ها، هورمون‌ها و مواد مغذی مورد نیاز جنین در دوران حاملگی را مورد بررسی قراردهید. پیشنهاد پزشکان متخصص برای فاصله زمانی بین عمل لاغری تا بارداری زمانی حدود ۱۸ ماه تا دو سال می‌باشد.

طی بارداری بعد از عمل لاغری جهت سلامت مادر و جنین چه اقداماتی باید انجام شود؟

طبیعی است که فرد بعد از هر کدام از جراحی‌های لاغری دچار کاهش اشتها می‌شود و  کالری دریافتی بدن او به میزان قابل توجهی کم می‌شود. همچنین در طول دوران نقاهت بعد از عمل، بدن مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد مغذی خود را از دست می‌دهد؛ بنابراین تمامی بانوانی که قصد بارداری پس از عمل لاغری را دارند، بدن آنها باید تحت نظر پزشک به مقدار کافی مکمل‌های ویتامین و مغذی لازم را دریافت کند.

رژیم غذایی و تغذیه برای خانم‌هایی که حاملگی پس از عمل لاغری را تجربه می‌کنند، چگونه است؟

این موضوع که رژیم غذایی فرد بعد از جراحی دستخوش تغییرات اساسی می‌شود، کاملا طبیعی است. اما برای بانوانی که بعد از اتمام فاصله مورد نیاز عمل قصد بارداری دارند، این رژیم غذایی کمی متفاوت‌تر هم خواهد بود. قطعا به دلیل مواد مغذی‌‌ای که در دوران نقاهت بدن از دست می‌دهد، از شما درخواست می‌شود تا این مواد مغذی از دست رفته را با خوردن مکمل‌ها جایگزین کنید.

توصیه دکتر قدسی در این زمینه به شما عزیزان این است که حتما پیش از اقدام به بارداری با جراح چاقی (https://drhamedghodsi.com/) خود مشورت کرده تا مکمل‌های لازم برای شما تجویز شود. همچنین شما ماما یا پزشک زنان خود را در جریان تمامی داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، قرار دهید.

آیا حاملگی پس از عمل لاغری روی تغذیه نوزاد هم تاثیر می‌گذارد؟

یکی دیگر از موضوعاتی که ذهن خانم‌ها را به خود مشغول می‌کند، تاثیر عمل لاغری روی رشد و تغذیه نوزاد آنها بعد از به دنیا آمدن است. در این رابطه لازم است بدانید در صورتی که شما تحت نظر پزشک معالج خود، ویتامین‌ها و مکمل‌های لازم را دریافت کرده باشید، جایی برای نگرانی این موضوع باقی نمی‌ماند.

توجه داشته باشید که نوزاد شما، مواد مغذی مورد نیاز برای رشد را جذب خواهد کرد و طی سه ماهه نخستین دوران حاملگی نیازی به خوردن میزان غذای اضافه ندارید اما این احتمال وجود دارد که در طول سه ماهه سوم دوران بارداری، لازم باشد چیزی حدود ۲۰۰ کالری اضافه‌تر به بدن خود وارد کنید.

آیا بعد از جراحی لاغری نوزاد می‌تواند از شیر مادر تغذیه کند؟

در رابطه با این سوال که آیا عمل جراحی لاغری تاثیر منفی روی شیر دادن به نوزاد دارد یا ممکن است باعث مشکل خاصی در این باره شود باید بدانید که هیچ گونه تغییری در این زمینه در بدن شما رخ نخوهد داد.

شما مادران عزیز می‌توانید بعد از عمل هم به راحتی نوزادتان را با شیر خودتان تغذیه کنید. حتی می‌توان اظهار داشت که این کار به دلیل کاهش وزن اضافه‌ای که داشتید، برایتان راحت‌تر هم خواهد بود. تنها نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه کنید، مشورت با پزشک و خوردن مکمل‌ها و مواد مغذی لازم است.

جهت بارداری پس از عمل لاغری چه مکمل‌هایی باید مصرف کنید؟

بدیهی است که پس از انجام هر یک از عمل‌های مربوط به کاهش وزن، بدن شما به مکمل‌هایی نیاز پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است بدن طی هر یک از انواع عمل‌های لاغری مانند بای پس معده، مواد مغذی خاصی را از دست بدهد البته این امر در مورد عمل پیکر تراشی صدق نمی‌کند.

لازم به ذکر است که بدن شما چه نوع مکملی و چه دوزی از آن را نیاز دارد موضوعی که است باید پزشک متخصص براساس نتایج آزمایش‌هایی که از شما گرفته می‌شود، تجویز می‌کند.

در حالت کلی، به جز ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای که مخصوص خانم‌های باردار و دوران حاملگی است، بدن شما برای بارداری پس از عمل لاغری ممکن است به موادی مانند: کلسیم، آهن، ویتامین D و سایر مواد مغذی نیاز داشته باشد که می‌توانید به تجویز پزشک خود و در قالب مکمل آنها دریافت کرده و نیاز بدنتان را رفع نمایید.

انتخاب هوشمندانه پزشک؛ عاملی مهم در کاهش عوارض بارداری پس از عمل لاغری

یکی از اصلی‌ترین و نخستین نکاتی که در این زمینه باید به آن توجه کنید و در انتخاب آن دقت لازم را به کار ببرید، پزشک است. به دلیل حساسیت بالای عمل‌های جراحی لاغری، باید به پزشکی مراجعه کنید که علاوه بر دانش و تخصص کافی، سابقه و تجربه لازم را هم در اختیار داشته باشد.

دکتر سید حامد قدسی، از پزشکان برتر در زمینه جراحی‌های چاقی مانند عمل اسلیو معده یا بای پس معده و متخصص لاپاراسکوپی هستند که نه تنها سابقه کاری درخشانی در زمینه این نوع عمل‌ها دارند، بلکه با تسلط و دانش بروز خود توانسته‌اند به خانم‌هایی که قصد انجام این عمل را دارند در جهت رسیدن به وزن ایده آل و کاهش هر چه بیشتر عوارض بارداری پس از عمل لاغری کمک کنند.

شما عزیزان می‌توانید در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۶۶۳۲۸۴ تماس گرفته یا به وب سایت دکتر قدسی به آدرس “drhamedghodsi.com” مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو