اختصاصی/ دوز یادآور برای خانم‌های باردار لازم است یا خیر؟

63

1400/8/12

15:15


کارشناسان معتقدند تزریق دوز سوم یا یادآور برای سلامتی مادر و جنین مفید است.

اختصاصی/ دوز یادآور برای خانم‌های باردار لازم است یا خیر؟

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز،‌ همه‌گیری کرونا طی حدود دو سال گذشته، بارداری که رویدادی حساس و استرس زا در زندگی است، به عرصه‌ای بیش از پیش حساس تبدیل کرده است. افراد باردار با ممنوعیت اولیه مراجعه به بیمارستان در حین زایمان، محرومیت از شرکت در مطالعات اولیه واکسیناسیون و آسیب جدی ناشی از سویه دلتا مواجه شدند؛ ویروسی که تنها در ماه اوت جان ۲۲ مادر باردار را گرفت -بالاترین تعداد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ از ابتدای همه‌گیری، در یک ماه و در بین افراد باردار.
از ژانویه ۲۰۲۰، حداقل ۱۸۰ خانم باردار بر اثر کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. بنا به درخواست‌های اخیر مقامات بهداشت فدرال، همه افراد باردار باید در اسرع وقت واکسینه شوند. اما اکنون که مساله دوز یادآور مطرح است، این تقویت کننده چه معنایی دارد؟
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، بارداری را به عنوان یک وضعیت پزشکی ویژه فهرست می‌کند که فرد واجد شرایط می‌تواند دوز تقویت‌کننده کووید۱۹ دریافت کند. دستورالعمل‌های رسمی اعلام می‌کنند که اگر معیارهای خاصی را داشته باشید، «باید» تقویت‌کننده دریافت کنید -به عنوان مثال، اگر در شغلی پرمخاطب کار می‌کنید، مانند پرستاری یا معلمی (هر دو حرفه که اتفاقاً دو شغل رایج در میان مادران باردار است) و یا کارگری. اما دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که افرادی که در سایر گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند، از جمله آن‌هایی که تنها باردار بوده و شاغل نیستند، خطرات و مزایای دریافت دوز تقویت‌کننده را سنجیده و سپس اقدام به تزریق کنند.
طبق توصیه‌های پزشکان، خانم‌های باردار باید علاوه بر خطرات و عواقب ناگوار ابتلا به نوع شدید کووید۱۹ در دوران بارداری توجه داشته باشند که سطح ایمنی بدن آنها در این دوران کاهش یافته و همین امر می‌تواند بدن آنها را مستعد ابتلا به عفونت نماید. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که افراد باردار آنقدر که قبلاً تصور می‌شد دچار نقص ایمنی نیستند، اما سیستم ایمنی آنها در طول هر مرحله از بارداری به شکلی منحصربه‌فرد تغییر کرده و دریچه‌هایی از آسیب‌پذیری در برابر کووید۱۹ باز می‌شود.
علاوه بر این تغییرات، تغییرات فیزیکی بارداری -فشار ناشی از رشد جنین بر دیافراگم و ریه‌ها، افزایش فشار روی سیستم قلبی عروقی- افراد باردار را در معرض خطر بیشتری برای بستری شدن در بیمارستان و مرگ بر اثر کووید۱۹ (بدون دریافت بدون واکسن) قرار می‌دهد.
به گفته محققان، در دوران بارداری هر چه زودتر دوز تقویت کننده دریافت شود، بهتر است. دریافت هر چه زودتر دوز تقویت کننده به احتمال زیاد به معنای احتمال کمتر ابتلا به عفونت است (که می‌تواند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد). همچنین مانند سایر واکسن‌های توصیه شده در بارداری، تزریق زودتر می‌تواند آنتی‌بادی‌های بیشتری را به جنین منتقل کند.
دلیل دیگری که افراد باردار واجد شرایط نباید منتظر دریافت نوبت برای تقویت کننده باشند این است که انواع آنتی‌بادی‌هایی که از بند ناف عبور کرده با آنتی‌بادی‌هایی که از شیر مادر عبور می‌کنند متفاوت است. پادتن‌های منتقل شده از طریق خون که از بند ناف عبور می‌کنند، با عمر بسیار طولانی‌تر از آنتی‌بادی‌هایی هستند که عمدتاً از طریق شیر مادر منتقل می‌شوند. با دریافت تقویت‌کننده در دوران بارداری، کودک از هر دو، سود می‌برد.

منبع:‌ NewYorkTimes/ اکتبر ۲۰۲۱
مترجم:‌ لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو