کاخ سفید همزمان با برگزاری اجلاس جهانی آب و هوایی گلاسکو با هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، در سیاستی متناقض و دوگانه در دو عرصه محیط زیست و انرژی، سازمان اوپک، روسیه و متحدان را متهم کرده که با مخالفت با تولید بیشتر نفت، احیای اقتصادی در جهان را با خطر مواجه ساخته اند.

پس از اینکه ائتلاف اوپک پلاس شامل عربستان سعودی و روسیه به درخواست های کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت از جمله آمریکا برای افزایش تولید نفت توجهی نکرد، دولت بایدن گفت که از تمام ابزارهای در اختیارش  برای تقویت انعطاف پذیری و اعتماد عمومی استفاده خواهد کرد.

به گزارش سی ان ان، یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دیدگاه ما این است که احیای جهانی نباید به دلیل عدم تطابق بین عرضه و تقاضا به خطر افتد. به نظر می‌رسد اوپک پلاس تمایلی به استفاده از ظرفیت و قدرت خود در این لحظه حساس احیای اقتصاد جهانی ندارد.

پس از یک سال رکود در اقتصاد جهان به دلیل همه گیری کرونا، قیمت نفت خام برنت در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر شده و به ۸۱ دلار در هر بشکه رسیده است.

بانک آمریکا پیش بینی می کند که  رشد قیمت نفت خام ادامه داشته باشد و تا ژوئن ۲۰۲۲ به ۱۲۰ دلار در هر بشکه  برسد.

سی ان ان در ادامه گزارش خود نوشت: قیمت رو به رشد نفت بر قیمت بنزین تاثیر صعودی می گذارد و به صورت گسترده تر به رشد تورم کمک  می کند. این امر به خانوارهای آسیب پذیر صدمه می زند و در این زمان حساس، احیای اقتصاد جهانی را تضعیف می کند.

آمریکا، ژاپن و هند از سازمان اوپک پلاس خواسته‌اند که برای کمک به کاهش قیمت‌ها، تولید نفت خود را افزایش دهد.

افزایش قیمت بنزین می تواند پیامدهای سیاسی برای دموکرات هایی که به انتخابات میان دوره ای سال آینده نگاه می کنند، داشته باشد.

قیمت بنزین در آمریکا به بالاترین سطح هفت ساله خود یعنی ۳.۴۰ دلار در هر لیتر رسیده است و در ایالت های نوادا، واشنگتن و اورگان قیمت بنزین به ۴ دلار در هر لیتر رسیده است.

 قیمت بنزین و گازوئیل در بخش هایی از اروپا و انگلیس نیز به بالاترین حد خود رسیده است.

وزیر انرژی آمریکا که کشورش ادعای رهبری تلاش‌های جهانی برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی را دارد، در رفتاری متناقض با این ادعا،  در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی، «کارتل» اوپک را متهم کرد که مسبب افزایش قیمت بنزین در آمریکا بوده و از این گروه خواست تا صادرات نفت را افزایش دهد.

جنیفر گرنهولم (Jennifer Granholm) به این شبکه آمریکایی گفت: قیمت بنزین بر اساس بازار جهانی نفت تعیین می‌شود و آن بازار نفت نیز در کنترل یک کارتل بوده و آن کارتل اوپک است؛ بنابراین این کارتل مسئولیت بیشتری در مورد اوضاع فعلی دارد.

به نوشته فایننشیال تایمز، از زمان روی کار آمدن جو بایدن، قیمت بنزین در آمریکا حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و این موضوع به نگرانی‌ها از تورم متعاقب دامن زده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده که بهای انرژی مصرفی خانگی در زمستان امسال به‌شدت افزایش یابد.

از سوی دیگر جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم که عدم تولید بیشتر نفت از سوی عربستان سعودی، روسیه و دیگر تولیدکنندگان عمده صحیح نیست.

پیش‌تر یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا گفته بود که بایدن موضوع «عدم تعادل کوتاه‌مدت عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی انرژی» را در گفت‌وگو با سران گروه ۲۰ و از جمله عربستان سعودی مطرح خواهد کرد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز پیش از اجلاس گلاسکو گفته بود: اگرچه آمریکا عضوی از اوپک نیست، اما به فشارهای خود علیه کشورهای عضو برای پرداختن به مساله عرضه ادامه می دهیم.

وی تصریح کرد ما از تاثیر افزایش قیمت سوخت بر زندگی مردم آمریکا با خبر هستیم و از هر اهرم نفوذ که در اختیار داریم، استفاده خواهیم کرد.