وقتی انبارهای پوشاک بنگلادش برای ایران خالی می‌شوند | نگاهی به ابعاد یک سونامی در بازار مد و لباس

58

1400/8/19

11:41


همزمان با آغاز فصل سرما و طی روزهای اخیر، اخباری مبنی بر واردات پوشاک تولید بنگلادش به بازار ایران با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از تولید داخلی به گوش می‌رسد.

وقتی انبارهای پوشاک بنگلادش برای ایران خالی می‌شوند | نگاهی به ابعاد یک سونامی در بازار مد و لباس

گروه مد و لباس هنرآنلاین: تا همین چند سال پیش، کشور بنگلادش خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده لباس معرفی کرده بود و البته در رقابتی تنگاتنگ با کشورهایی همچون چین و ترکیه، همچنان به‌عنوان غول تولید پوشاک در جهان مطرح است.

حال‌آنکه صنعت پوشاک در بنگلادش بسیار گسترده است و بزرگ‌ترین منبع صادرات این کشور به شمار می‌رود. بسیاری از زنان و دختران این کشور در کارخانه‌های بزرگ و مجهز تولید پوشاک البته با دستمزدهای نه‌چندان زیاد فعالیت می‌کنند که البته علی‌رغم رونق فعالیتشان، بارها و بارها شاهد اعتراضات وسیع در ارتباط با وضعیت پرداخت حقوق این افراد بوده‌ایم.

به‌هرروی، تولیدات بنگلادش در سراسر جهان بازارهای هدف مشخصی دارد و پوشاک این منطقه بارها و بارها حتی در قالب برندهای مطرح دیگر کشورها، سر از بازار دیگر کشورها درآورده است.

هم‌زمان با آغاز فصل سرما و طی روزهای اخیر، اخباری مبنی بر واردات پوشاک تولید بنگلادش به بازار ایران با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از تولید داخلی به گوش می‌رسد.

دنیای اقتصاد در اینباره می‌نویسد: «اخیراً لباس‌های تولید بنگلادش، بیش از گذشته در سطح خرده‌فروشی‌های تهران به چشم می‌خورد. حسن سلیمی از فعالان بازار پارچه و لباس در این خصوص گفت: کارگاه‌های تولیدی در سال مانع زدایی و پشتیبانی از تولید، خالی از کار و فعالیت و کارگران بیکار و کارفرما ورشکسته؛ اما ممالک دیگر به‌راحتی محصولات استوک و بنجل خود را به بازارهای ایران تزریق می‌کنند. چه کسانی مسئولند تا جلوی این واردات را چه اصولی و چه قاچاق بگیرند؟ این کالاها از کدامین مرز وارد می‌شود که کسی جلوی ورودش را نمی‌گیرد؟ به داد تولیدکنندگان داخلی برسید. وی افزود: از سوی دیگر گرانی انواع رنگ و کاغذ برای تولید، به‌قدری است که تولیدکننده هراس دارد به آن مواد نزدیک شود. چراکه نمی‌داند می‌تواند جنس تولیدشده را با احتساب مخارج و هزینه‌ها در بازار بفروشد یا خیر.»

مجید افتخاری عضو هیئت‌مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک نیز در گفتگویی با بیان اینکه در پی کوچک شدن بازار پوشاک اروپا به دلیل شیوع ویروس کرونا، کشور بنگلادش در حال تجاوز به صنعت پوشاک ایران است، اذعان داشته است که قیمت تمام شده یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشی است و تولیدکنندگان توان رقابت با این محصولات را ندارند.

به گفته افتخاری، سونامی کالاهای بنگلادشی به طرز عجیب‌وغریبی در حال ورود به کشور است و هیچ تولیدکننده داخلی نمی‌تواند با آن‌ها رقابت کند. چراکه کالاهای استوکی که اروپا به دلیل شرایط کرونا سفارش آن‌ها را کنسل کرده، به‌صورت تناژی و با قیمت بسیار نازل به کشور وارد می‌شود.

او با اشاره به اینکه هجمه فعلی از سوی بنگلادش به بازار پوشاک ایران بی‌سابقه بوده تصریح کرده است که بازار پوشاک ایران تاکنون تحت تأثیر چین، اروپا، امارات و ترکیه قرارگرفته، اما بنگلادش تاکنون وارد بازار ایران نشده بود. این در حالی است که اکنون بنگلادش به بازار ایران حمله کرده، به‌طوری‌که قیمت تمام‌شده یک تولیدکننده داخلی اکنون چهار تا پنج برابر محصول بنگلادشی است. تا شرایط کرونا از بین نرود و بنگلادش دوباره به بازار اروپا وارد نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت و بنگلادش بازار ایران را له خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو