ده نکته مهم هنگام درخواست آمبولانس

منبع: فوت و فن

89

1400/9/8

09:25


ده نکته مهم هنگام درخواست آمبولانس

مواقع تماس با آمبولانس یکی از بحرانی ترین لحظاتی است که هر فردی در زندگی خود تجربه می کند. طبیعتاً حفظ آرامش و تصمیم گیری در این شرایط کار راحتی نیست. به همین دلیل آشنایی با اقدامات قبل از رسیدن آمبولانس به شما کمک می کند تا در موقعیت اضطراری جان خود یا عزیزانتان را نجات دهید.

در این مطلب ده نکته مهم که  هنگام درخواست آمبولانس خصوصی باید به آن ها توجه کنید را مرور می کنیم. رعایت این نکات باعث می شود تا هم از آسیب بیشتر به مصدوم جلوگیری شود و هم کادر درمان بتوانند راحت تر و سریع تر کار خود را انجام دهند.

قبل از رسیدن آمبولانس چه کار کنیم؟

در مواقع تماس با آمبولانس، معمولا اوپراتور پشت خط با توجه به شرایط شما و فرد مصدوم، دستورالعمل هایی را به شما ارائه می دهد تا خودتان قبل از رسیدن کادر درمان، اقدامات اولیه را انجام دهید. اما از آن جایی که معمولا در این شرایط استرس و اضطراب انسان را فرا می گیرد، خوب است که از همین حالا با اقدامات قبل از رسیدن آمبولانس آشنا باشید تا بتوانید در شرایط اورژانسی آماده نجات جان مصدوم و جلوگیری از وخیم تر شدن حال او باشید.

به طور کلی نکات قبل از رسیدن آمبولانس خصوصی را می شود در ده مورد اصلی و اساسی خلاصه کرد که در اینجا آن ها را توضیح می دهیم:

۱- آرامش خود را حفظ کنید

این جمله در شرایط فوریت های پزشکی آنقدر تکرار شده که دیگر تبدیل به یک کلیشه شده است. اما با این حال نباید اهمیت آن را دست کم بگیرید. مواجه شدن با یک شرایط اضطراری که خودتان یا یکی از نزدیکانتان نیاز فوری به پزشک و آمبولانس دارد، می تواند هر انسانی را مضطرب و عصبی کند.

برای آن که بتوانید قدرت تفکر منطقی و تصمیم گیری خود را حفظ کنید، لازم است که قبل از هر چیز تا جای ممکن آرامش خود را به دست بیاورید و سپس اقدامات قبل از رسیدن آمبولانس را شروع کنید. چند نفس عمیق به شما کمک خواهد کرد تا راحت تر فکر کنید و اقدامات عجولانه انجام ندهید.

۲- مراقب خودتان باشید

هنگام بروز یک حادثه گاهی افرادی که برای کمک به مصدوم می شتابند، خودشان دچار مصدومیت می شوند. مخصوصا در صحنه هایی مثل تصادف در خیابان و جاده های شلوغ که هر لحظه امکان تصادف ماشین های در حال تردد با افرادی که دور مصدوم جمع می شوند وجود دارد.

بنابراین اگر می خواهید قبل از رسیدن آمبولانس به مصدوم کمک کنید، اول محیط اطراف را با دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که خطری خود شما را تهدید نمی کند. مصدومیت شما باعث خواهد شد تا کادر درمان نتواند به راحتی روی مصدوم اصلی تمرکز کند و در روند درمان اختلال ایجاد شود.

۳- وضعیت مصدوم را بررسی کنید

همانطور که اشاره کردیم، در مواقع تماس با آمبولانس خصوصی یا دولتی، اوپراتور پشت خط تلفن به شما برای نجات جان مصدوم کمک می کند. اما این کمک تا حد زیادی به اطلاعاتی که شما از شرایط مصدوم می دهید بستگی دارد.

بنابراین سعی کنید تا جای ممکن، وضعیت مصدوم را به شکل دقیق و روشن توضیح دهید. علائمی مثل میزان هوشیاری مصدوم، احتمال آسیب نخاعی، علائم حیاتی، خونریزی، مشکلات تنفسی و موارد مشابه را با دقت بررسی کنید. همچنین ارائه یک شرح کوتاه از شرایط بروز حادثه نیز به اوپراتور کمک خواهد کرد.

۴- از دارو یا خوراکی دادن به مصدوم پرهیز کنید

یکی از خطرناک ترین اقدامات قبل از رسیدن آمبولانس، دادن دارو یا خوراکی های طب سنتی به بیمار است. در شرایط فوریت های پزشکی، هرگز خودسرانه به بیمار چیزی برای خوردن ندهید.

بعد از آن که علائم مصدوم را به اوپراتور توضیح دادید، اگر لازم باشد اوپراتور به شما خواهد گفت که چه دارویی را برای کنترل وضعیت بیمار باید به او بدهید. در غیر این صورت، اکیدا از دادن دارو به مصدومی که شرایط اورژانسی دارد خودداری نمایید.

۵- آمادگی برای CPR

آمادگی برای احیای قلبی و یا CPR یکی از مهم ترین نکات قبل از رسیدن آمبولانس است که می تواند جان بیمار را نجات دهد. اگر بیمار نفس نمی کشد و یا حدس میزنید که دچار مشکل قلبی شده است، فورا و بلافاصله CPR‌ را شروع کنید. برای این کار باید با هر دو دست به شکل محکم و پشت سرهم، وسط سینه بیمار را فشار دهید. البته اوپراتور نیز دستورالعمل CPR را به شما خواهد گفت.

۶- جلوگیری از خونریزی شدید

هنگام خونریزی شدید نیز شما باید بلافاصله برای متوقف کردن خونریزی اقدام کنید. به خصوص اگر خونریزی در نواحی شاهرگ باشد. برای اینکار، از هر پارچه ای که در دسترس است استفاده کنید و با آن روی محل خون ریزی فشار وارد کنید. در این شرایط، لازم نیست نگران کثیفی پارچه باشید چرا که جان بیمار در خطر است.

۷- اطلاعات خانوادگی و سابقه مصدوم

اگر از سابقه بیماری های مصدوم اطلاعی دارید، حتما هنگام درخواست آمبولانس خصوصی و یا دولتی آن را با اوپراتور در میان بگذارید. همچنین توصیه می شود اطلاعات تماس با خانواده را نیز به کادر درمان بدهید چرا که معمولا خانواده هر فرد نسبت به سوابق بیماری او آگاه است.

۸- باز کردن راه برای کادر درمان

یکی از اقدامات قبل از رسیدن آمبولانس که باعث می شود کادر درمان راحت و سریع به مصدوم رسیدگی کند، این است که راه را برای آن ها باز کنید. مثلا اگر در خانه هستید، وسایل اضافی را از سر راه ورودی خانه بردارید و دور مصدوم را خلوت کنید. همچنین اگر حیوان خانگی دارید، آن ها را در اتاق نگه دارید چرا که گاهی حیوانات خانگی در شرایط بحرانی، دچار استرس می شوند و به افراد غریبه حمله می کنند.

۹- راهنمایی کادر درمان هنگام رسیدن آمبولانس

به خصوص اگر در ساعات تاریکی هوا و نصفه شب به آمبولانس زنگ می زنید، یکی از نکات قبل از رسیدن آمبولانس که باید به آن توجه کنید این است که شخصی را برای هدایت آمبولانس مامور کنید. مثلا اگر در یک کوچه با تعداد زیادی آپارتمان هستید، حتما یک نفر را به کوچه بفرستید تا وقتی که آمبولانس رسید، خیلی سریع آن ها را به سمت مصدوم هدایت کند.

۱۰- پرهیز از حمل بار با آمبولانس

شاید بشود گفت این مورد بیشتر مربوط به اقدامات بعد از رسیدن آمبولانس است تا اقدامات قبل از رسیدن آمبولانس. اما در هر صورت خوب است این نکته را در نظر داشته باشید که قرار نیست وسایل شخصی بیمار با آمبولانس به بیمارستان حمل شوند. این کار هم وقت آمبولانس را خواهد گرفت و هم فضای آمبولانس را با وسایل غیر ضروری اشغال می کند و کار درمان در آمبولانس را با مشکل مواجه می کند.

آمبولانس های خصوصی تمام تجهیزات لازم برای رسیدگی و درمان را در خود دارند و نیازی به بار اضافه نیست. اگر می خواهید وسایل شخصی بیمار را به بیمارستان برسانید، از خودروی شخصی برای این کار استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو