زندگینامه فردریش نیچه فیلسوف + معرفی آثار فردریش نیچه (عکس)

منبع: تالاب

57

1400/9/13

19:15


زندگینامه فردریش نیچه فیلسوف + معرفی آثار فردریش نیچه (عکس)

زندگی نامه نیچه فیلسوف مشهور و پرآوازه آلمانی

نیچه با اسم کامل فردریش ویلهلم نیچه یکی از برجسته ترین فیلسوفان و شاعران و همچنین یکی از بزرگ ترین منتقدان آثار فرهنگی بود. فردریش نیچه یکی از اساتید زبان هاي‌ یونانی و لاتین بود. نیچه یکی از تاثیرگذار ترین افراد بر فلسفه غرب و تمدن مدرن می باشد.

 

تولد و مرگ نیچه

فریدریش ویلهلم نیچه فیلسوف، شاعر، منتقد فرهنگی، آهنگساز و فیلولوژیست کلاسیک بزرگ آلمانی بود کـه در ۱۵ اکتبر ۱۸۴۴ در شهر کوچک روکن واقع در لایپزیک پروس چشم بـه جهان گشود.

 

این روز مصادف با جشن تولد چهل و پنج سالگی سلطان وقت پروس، فردریش ویلهم چهارم بود بـه همین دلیل پدرش نام فریدریش ویلهلم را برای اولین فرزندش برگزیداین فیلسوف یونانی درسال ۱۸۸۹ در سن ۴۴ سالگی، قوای ذهنیش را بـه‌طور کامل از دست داد و دچار فروپاشی کامل ذهنی شد و سال‌هاي‌ باقی‌مانده عمر خودرا تحت مراقبت مادرش و سپس خواهرش، الیزابت فورستر نیچه گذراند و سرانجام در ۲۵ آگوست ۱۹۰۰ بر اثر بیماری سفلیس درگذشت. پس از درگذشت نیچه، خواهر او الیزابت فورستر نیچه راه برادرش را ادامه داد و ویراستاری دست نوشته‌هاي‌ وی را برعهده گرفت

 

خانواده نیچه

پدر فریدریش از کشیشان لوتری بودو نياکان مادری او نیز همگی کشیش بودند. فریدریش نیچه اولین ثمره ازدواج آن ها بود. آن ها دو فرزند دیگر نیز بعد ها بـه دنیا می‌آورند: الیزابت و ژوزف. وقتی نیچه پنج سال داشت، پدرش بر اثر شکستگی جمجمه درگذشت و او بـه همراه مادر، خواهر، مادربزرگ و دو عمه‌اش بزرگ شد. این محیط زنانه و دیندارانه بعد ها تأثیر عمیقی بر نیچه گذاشت.

 

از کودکان شریر همسایه کـه لانه مرغان را خراب میکردند و باغچه‌ها را ضایع می‌ساختند و مشق سربازی می نمودند و دروغ میگفتند متنفر بود. همدرسان او  را  «کشیش کوچک» یا «عیسی در محراب» خطاب میکردند.

 

زندگینامه فردریش نیچه فیلسوف + معرفی آثار فردریش نیچه (عکس)

آثار مشهور نیچه

مباحثی  هم چون اخلاق، زیبایی شناسی، تراژدی، معرفت شناسی و خودآگاهی، نقد فرهنگی را می توان در آثارش دید.دجال نوشته‌هاي‌ وی سبک تازه‌اي در زبان آلمانی محسوب می ‌شد؛ نوشته‌هایي بسیار ژرف و پر از ایجاز، آمیخته با افکاری انقلابی کـه نیچه خود روش نوشتاری خویش را گزین گویی‌ها می‌نامید.

غروب بتان، زایش تراژدی، اراده معطوف بـه قدرت ،تاملات نابهنگام ،انسانی زیاده انسانی، سپیده دم ،حکمت شادان، چنین گفت زرتشت ،دجال و..

 

زندگینامه فردریش نیچه فیلسوف + معرفی آثار فردریش نیچه (عکس)

وقتی میخواهید تعالی یابید بـه بالا می‌نگرید اما من بـه پایین خود نظر می‌افکنم زیرا هم‌اکنون من تعالی یافته‌ام. کیست در میان شـما کـه بتواند هم تعالی یابد و هم بخندد؟کسی کـه کوه‌هاي‌ سرسخت را زیر پا میگذارد بر همه مصیبت‌ها، اعم از شوخی یا جدی میخندد. دانایی ما را آزاد، سهمگین و بی‌اعتنا می خواهد، او زن اسـت و تنها جنگجویان را دوست دارد.

 

شـما بـه من می گویید: «تحمل زندگی سخت اسـت.» چگونه اسـت کـه شـما صبح گاهان این اندازه مغرور بودید و شب هنگام این‌طور حقیر جلوه میکنید؟تحمل زندگی سخت اسـت ولی نباید چنین ضعفی را اقرار کرد!«صفحه ي77-76»

 

بشر هم مانند این درخت اسـت. هرچه بیشتر بـه سمت بلندی و روشنایی پیش میرود، بیشتر ریشه‌هایش در زمین و تاریکی و دره‌ها بـه سوی پلیدی می‌گرود«صفحه ي 80»

 

نیچه و زرتشت

این کتاب، داستانی فلسفی و شاعرانه دارد کـه نیچه ان را طی سال‌هاي‌ ۱۸۸۳ تا ۱۸۸۵ نگاشته اسـت. شخصیت اصلی این رمان فلسفی شخصی بـه نام زرتشت اسـت کـه نامش از زرتشت پیامبر گرفته شده‌اسـت. نیچه عقاید خودرا دراین کتاب از زبان این شخصیت بیان کرده اسـت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو