۱۱ تصادف توسط اتومبیل خودران گوگل

۱۱ تصادف توسط اتومبیل خودران گوگل


منبع: فوت و فن

106

1400/9/14

12:43


۱۱ تصادف توسط اتومبیل خودران گوگل

شرکت گوگل با انتشار مطلبی در Backchannel، جزئیات بیشتری از تصادفات خودران گوگل منتشر کرد. این اتومبیل اولین بار ۶ سال پیش، در خیابان‌ها مورداستفاده قرار گرفت.
در کل ۱۱ فقره تصادف توسط این خودران صورت گرفته که همگی تصادف‌های خفیف محسوب می‌شوند. طبق ادعای شرکت گوگل، مقصر این تصادف‌ها، اتومبیل این شرکت نبوده است. ۷ فقره از این تصادف‌ها به دلیل برخورد اتومبیل‌های دیگر از عقب، ۲ فقره مالیدن از پهلو و ۱ فقره به دلیل رد کردن چراغ‌قرمز توسط اتومبیل دیگر اتفاق افتاده‌اند. در کل شرکت گوگل بر دو نکته تأکید دارد؛ اول این که حسگرها و الگوریتم‌های این اتومبیل از نظر آماری بسیار دقیق‌تر از راننده انسان بوده و کمتر احتمال خطا دارد. دوم این که رفتارهای مستعد خطای انسان‌های اطراف خودران گوگل باعث می‌شود که الگوریتم‌های بهتری به دست آید و در نهایت اتومبیل خودران گوگل را ایمن‌تر از قبل می‌کند.

مطلب توجیهی گوگل تصادفات را طوری توصیف می‌کند که اتومبیل‌های خودرانش بهتر به نظر برسند. علاوه بر این، اگر فرض کنیم آمار ارائه شده، درست هستند، این خودران‌ها خوب به نظر می‌رسند. این یک پیام هوشمندانه است که برای مردم جهان منتشر شده است. این در حالی است که شهر، ایالت و دولت‌های فدرال در مورد قوانین موردنیاز برای قانونی کردن وسایل نقلیه خودران جر‌وبحث می‌کنند.
در نتیجه باید بگوییم گوگل و شرکت‌های دیگری که بر روی این فناوری کار می‌کنند، نشان داده‌اند که این فناوری به منظور پیشگیری از تصادف این اتومبیل‌ها با مردم، اتومبیل‌های دیگر، دوچرخه‌‌سواران وجود دارد و در کل اطمینان می‌دهد که این اتومبیل‌ها کار عجیبی در جاده نمی‌کنند.

مشکل زمانی به وجود می‌آید که این اتومبیل‌ها بیش‌ازاندازه ایمن هستند. گاهی اوقات به یک انسان نیاز دارید تا از نظر کامپیوتر، ناایمن باشد.
یکی از پروژه‌های Smart Mobility شرکت فورد، Remote Repositioning نام دارد که اجازه می‌دهد فردی پشت یک کامپیوتر بنشیند و از راه دور، یک وسیله نقلیه را که هزاران مایل از وی فاصله دارد، کنترل کند. این پروژه تنها با کمک یک اتصال LTE و چند دوربین و حسگر عمل می‌کند. از این فناوری می‌توان در جاهای مختلفی استفاده کرد. یکی از مشکلات اتومبیل‌های خودران این است که تصور کنید در چین هستید و می‌خواهید به سمت چپ بپیچید؛ اما افراد زیادی در حال عبور از خیابان هستند. اگر قرار باشد اتومبیل خودران در این وضعیت کنترل را به دست گیرد، احتمالاً کل روز را بایستی منتظر عبور افراد باشید؛ اما یک راننده انسان با حرکت تدریجی اتومبیل می‌تواند کاری کند که افراد بایستند و اتومبیل رد شود. در این شرایط یک راننده از راه دور می‌تواند بهتر از اتومبیل خودران، اتومبیل را هدایت کند.

همچنین طبق دیدگاه گوگل در مورد استقلال وسایل نقلیه، یک اتومبیل هرگز نمی‌تواند تصور کند یا حداقل امیدوار باشد که یک عابر پیاده در مقابل او متوقف می‌شود یا از سر راه کنار می‌رود؛ اما یک راننده انسان می‌تواند این کار را انجام دهد. گاهی اوقات فرآیند ساده حرکت به درجه‌ای از کابویی نیاز دارد که اتومبیل‌های خودران باهوش، هرگز نمی‌توانند داشته باشند. بایستی راهی وجود داشته باشد که اتومبیل بگوید «من نمی‌توانم این تصمیم احمقانه را بگیرم؛ اما می‌توانم از یک انسان بخواهم به جای من تصمیم بگیرد».

تحقیقات گوگل در مورد فناوری خودران و کمپین توجیهی گسترده‌ای که در مورد این فناوری به راه انداخته است، بیش‌ازاندازه بر روی حذف خطرات ممکن تمرکز کرده‌‌اند. با این حال، این فرآیند در درجه اول واقعیات مهم انسان برای حرکت اتومبیل‌ها را نادیده گرفته‌ است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو