طرز تهیه عدس پلو گیلانی

عدس پلو گیلانی , طرز تهیه عدس پلو گیلانی , دستور پخت عدس پلو گیلانی

عدس پلو گیلای یکی از انواع غذاهای سنتی استان گیلان است که معمولا با طعم ترش مزه سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه عدس پلو گیلانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ نفر
عدس۱ و نیم پیمانه
پیاز۳ عدد
رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری
آب نارنج یا آبلیمو۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
برنج۳ پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
گوشت۲۵۰ گرم
آرد سوخاری۳ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه، نمک و سماقبه مقدار کافی

طرز تهیه عدس پلو گیلانی

مرحله اول

برای تهیه عدس پلو گیلانی خوشمزه ابتدا گوشت را به تکه های کوچک تقسیم می کنیم، سپس درون چرخ گوشت قرار می دهیم و درون یک کاسه مناسب چرخ می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله دوم

حالا عدس را می شوییم، سپس درون قابلمه می ریزیم. در ادامه قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم و مقداری نمک به آن اضافه می کنیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم عدس به طور کامل بپزد.

مرحله سوم

پس از گذشت ۴۰ دقیقه وقتی عدس ها کاملا پخت آن را آبکش می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه برنج را به همراه مقداری نمک درون یک کاسه می ریزیم، سپس آب اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برنج خیس بخورد.

مرحله چهارم

حالا پس از گذشت ۱۵ دقیقه برنج را آبکش می کنیم، سپس درون یک قابلمه جداگانه برنج را همراه با یک قاشق چایخوری نمک می ریزیم، سپس ۴ پیمانه آب به آن اضافه می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا جوش بیاید.

مرحله پنجم

در این مرحله اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند. در همین حین پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت می گذاریم و مقداری روغن درون آن می ریزیم.

مرحله ششم

حالا پیاز را درون تابه می ریزیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را درون تابه می ریزیم و بلافاصله فلفل سیاه و آب نارنج یا آبلیمو را اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا رب کاملا سرخ شود.

مرحله هفتم

در این مرحله عدس پخته را درون تابه می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم و از روی حرارت بر می داریم. در ادامه وقتی برنج نیم پز شد، آن را آبکشی می کنیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه یک پیاز را به صورت ریز رنده می کنیم.

مرحله هشتم

حالا آب پیاز را جدا می کنیم، سپس به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه نمک، فلفل سیاه، سماق و آرد سوخاری را به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم، سپس ورز می دهیم تا مواد مخلوط شده و یکدست شوند.

مرحله نهم

در این مرحله روی مخلوط گوشت چرخ کرده را با سلفون می پوشانیم و درون یخچال قرار می دهیم. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم، سپس مقداری روغن درون قابلمه می ریزیم و نان را به عنوان ته دیگ کف قابلمه فیکس می کنیم.

مرحله دهم

حالا مقداری از برنج و مقداری از مخلوط عدس را به ترتیب لایه به لایه درون قابلمه می ریزیم. در لایه آخر برنج می ریزیم و زعفران دم کرده را به صورت پخش روی برنج می ریزیم، سپس روی درب قابلمه دم کنی قرار می دهیم و درب آن را می بندیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله حرارت را روشن می کنیم، سپس شعله پخش کن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم. در ادامه اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۵ دقیقه به طور کامل دم بکشد.

مرحله دوازدهم

حالا مخلوط گوشت چرخ کرده را از یخچال خارج می کنیم، مجددا ورز می دهیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن درون آن می ریزیم و اجازه می دهیم روغن به طور کامل گرم شود.

مرحله سیزدهم

در این مرحله به اندازه یک فندق از گوشت چرخ کرده را بر می داریم، سپس درون دست به شکل توپ درست می کنیم. در ادامه گوشت های قلقلی را درون تابه می چینیم و به طور کامل سرخ می کنیم، سپس روی دستمال حوله ای قرار می دهیم.

مرحله چهاردهم

در نهایت اجازه می دهیم روغن اضافی گوشت ها کشیده شود. پس از گذشت ۴۵ دقیقه عدس پلو را درون ظرف مورد نظر می کشیم، سپس گوشت های قلقلی را روی آن قرار می دهیم و همراه با ترشی سرو می کنیم. نوش جان.