فردا؛ آخرین روز ششمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی | رقابت ۳۲۰ اثر از دوخت‌های سنتی تا طراحی و ساخت زیورآلات

121

1400/11/26

19:14


ششمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی در حالی فردا به کار خود پایان می‌دهد که در این دوره، ۳۲۰ اثر از هنرمندان سراسر کشور به میزبانی موزه ملی در معرض دید عموم قرار گرفت.

فردا؛ آخرین روز ششمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی | رقابت ۳۲۰ اثر از دوخت‌های سنتی تا طراحی و ساخت زیورآلات

گروه مد و لباس هنرآنلاین: جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌عنوان جوان‌ترین جشنواره فجر در حالی به ششمین گام خود رسید که بخشی از فرهنگ و هویت کشورمان را در قالب مبانی مفهومی، کاربردی و ارزشی با نمایش بالغ‌بر ۳۲۰ اثر از هنرمندان سراسر کشور به تصویر کشید.

بدون شک آنچه در ششمین دوره این جشنواره به منصه ظهور رسید، بخشی از ارزش‌های نمادین مستتر در فرهنگ و هنر غنی کشورمان است که از دل مهارت و تجربه هنرمندان این آب‌وخاک بیرون آمده و در ادامه مسیر خواهد توانست ضامن بقای هنر اصیل ایرانی در سراسر جهان باشد.

حال‌آنکه هر کدام از آثار به نمایش درآمده در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی می‌تواند در مسیر جذب گردشگران خارجی نقش بسزایی ایفا کرده و این‌رو جشنواره مذکور جایگاه ویژه‌ای در مسیر رشد و توسعه فناوری‌های بومی در بردارد و امکان پویایی و بقای هنرهای گذشته را در آینده نزدیک و دور فراهم خواهد ساخت.

ششمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در حالی فردا به کار خود پایان می‌دهد که در این دوره، ۳۲۰ اثر از میان بالغ بر 600 اثر رسیده به دبیرخانه از سوی هنرمندان سراسر کشور به میزبانی موزه ملی در معرض دید عموم قرار گرفت.

به گفته مسئولین برگزاری این رویداد، هنرمندان استان‌های تهران، مازندران و اصفهان حضور پررنگی در این دوره داشته‌اند؛ این در حالی است که امسال توجه ویژه به بخش رویش دوباره سرو با هدف شناسایی و تجلیل از بازماندگان پیشکسوتان، اساتید و نخبگانی که ادامه‌دهنده راه هنرمندان هستند در دستور کار قرار گرفته است.

امکان حضور آثاری که در جشنواره‌های فجر گذشته شرکت کرده بودند، در این دوره وجود نداشت و قرار است در آئین اختتامیه نیز شش تن از صنعتگران موفق با دریافت سرو سیمین و شش تن با دریافت دیپلم افتخار مورد تجلیل قرار گیرند.

از جمله آثار راه یافته به این دوره از جشنواره می‌توان به آثاری از رشته‌های فلزکاری، تذهیب، معرق، گلیم، طلاکوبی روی فلز، زری‌بافی، لاک‌تراشی، خراطی و سوخت‌کاری، قلم‌زنی، حکاکی سنگ، چاپ باتیک، طلاکوبی، پته‌دوزی، منبت، سرامیک، مشبک، قلم‌تراشی، سوزن‌دوزی، ملیله، سازه‌های چوبی، فلز، گلیم، شیشه دمی، احجام فلزی، زیورآلات، نقاشی روی پارچه، سوزن‌دوزی اشاره کرد.

ششمین جشنواره فجر صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی تا ۲۴ بهمن‌ماه در موزه ملی ادامه دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو