مهم ترین عوامل موثر در رشد قد کدامند؟

مهم ترین عوامل موثر در رشد قد کدامند؟


منبع: آرگا

62

1401/7/10

00:09


از آنجایی که عوامل موثر در رشد قد بسیار فراوان می باشند و اغلب افراد نیز به دنبال آن می باشند ما در این مقاله قصد داریم تا به بیان این موارد بپردازیم، با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که تنها درصد اندکی از آدم های کوتاه قد هستند که می توانند قد بکشند و پژوهش ها نیز صدق این موضوع را تایید می کنند که رشد قد افراد از اواسط دهه سوم زندگی به مراتب متوقف خواهد شد به همین خاطر اگر هنوز دوره بلوغ خود را پشت سر نگذاشته اید احتمال قد کشیدنتان وجود دارد. بنابراین بهتر است شناخت کاملی از عوامل موثر در رشد قد به دست آورید و به این موارد توجه داشته باشید.

آشنایی با عوامل موثر در رشد قد

توجه داشته باشید که عوامل موثر در رشد قد یک پروسه پیچیده و تحت تاثیر عواملی مثل ژنتیک،وضعیت تغذیه ای،سطح فعالیت های فیزیکی و عملکرد سیستم غدد اندوکرین می باشد و ایجاد اختلال در هر یک از آن ها می تواند شما را با مشکل کوتاهی و نقص رشد مواجه سازد. بهتر است بدانید که کلید تشخیص رشد غیرطبیعی و شروع اقدامات پیشگیرانه استفاده از چارت رشد و کنترل وضعیت رشد کودک از دوران شیرخوارگی می باشد. همانطور که می دانید کوتاهی قد در اغلب موارد ناشی از عوامل ژنتیک است که البته به دنبال آن نیز ممکن است بیماری های دیگری نیز در فرد بروز کنند.

شناسایی عوامل موثر در رشد قد کودک

رشد قد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

بهتر است بدانید که رشد قد از زمان جنین بودن فرد داخل رحم مادر آغاز می شود و بعد از آن نیز ادامه پیدا خواهد کرد به طوری که از لحظه تولد تا دو سال اول بیشترین رشد نوزاد را متوجه خواهید شد. هر فردی هنگام تولد به طور کلی دارای ۵۰ سانتی متر قد می باشد که در سال اول ۵ سانتی متر و در سال دوم ۱۲ الی ۱۳ سانتی متر دیگر بدان اضافه خواهد شده است. پس از این دو سال از سرعت رشد کودک کاسته خواهد شد و تا زمان بلوغ حدود ۶ سانتی متر به قد او افزوده خواهد شد. همچنین در دوران بلوغ نیز جهش قد وجود دارد که در دخترها حدود ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر و در پسرها حدود ۲۵ الی ۳۰ سانتی متر به قدشان اضافه می شود. بهتر است بدانید که زمان بسته شدن صفحه رشد در دخترها بین ۱۵ الی ۱۷ سالگی و در پسرها بین ۱۶ الی ۱۸ سالگی است که با رد شدن این زمان صفحه رشد قدی دیگری نداریم و امکان افزایش قد مجددی وجود ندارد و هر گونه تبلیغاتی مبنی بر افزایش قد بعد از بلوغ برابر با کلاهبرداری می باشد.

متوقف شدن رشد قد در دوران بلوغ

موارد تاثیرگذار در رشد قد

توجه داشته باشید که بلندی قد شما تا حدود زیادی به ژنتیک و محیط بستگی دارد. اگرچه این موارد از کنترل شما خارج هستند و نمی توانید اقدامی در این باره بکنید اما ترفندها و تکنیک های زیادی وجود دارد که می توانند قبل از پایان دوره رشد و بلوغ قد شما را افزایش دهند و در ادامه با عوامل موثر در رشد قد آشنا خواهید شد:

تاثیر ورزش بر افزایش قد:

بهتر است بدانید که اگر دوران بلوغ شما به پایان رسیده باشد ورزش هیچ گونه تاثیر بر افزایش قد شما نخواهد گذاشت اما اگر هنوز دوران بلوغ خود را رد نکرده اید می توانید با یک ورزش خوب قدتان را بهبود ببخشید. توجه داشته باشید که برخی از تمرینات کششی نیز می توانند در افزایش قد شما موثر باشند و با انجام دادن آن قد خود را افزایش دهید.

تاثیر ورزش بر افزایش قد کودک

رابطه ژنتیک و افزایش قد:

همانطور که متوجه شدید قد یک صفت ژنتیکی محسوب می شد که از طریق ژن هایی بر روی قد شما تاثیر خواهند گذاشت و البته به این نکته توجه داشته باشید که داشتن پدر و مادر کوتاه قد نباید شما را ملزم به کوتاه قدی کند و یا فردی که پدر و مادرش دارای قد بلندی هستند این اصل وجود ندارد که حتما او هم بلند قد خواهد شد. قد شما تا زمانی که به اواسط دهه بیست سالگی خود برسید رشد خواهد کرد البته به این شرط که هنوز صفحه رشد شما باز باشد. برای پیش بینی قد خود از روی قد پدر و مادرتان کافی است تا قد آن ها را با یکدیگر جمع نمایید و اگر پسر هستید به علاوه ی ۱۳ کنید و سپس عدد به دست آمده را بر ۲ تقسیم نمایید ولی اگر دختر هستید بایستی از مجموع قد پدر و مادر خود عدد ۱۳ را کم نمایید و سپس تقسیم بر ۲ کنید. توجه داشته باشید که این محاسبات تقریبی می باشند و قطعی نیستند.

تاثیر عوامل محیطی بر افزایش قد:

توجه داشته باشید که مصرف مواد مخدر و یا الکل می تواند در کوتاه قدی شما تاثیرگذار باشد و همچنین سوء تغذیه نیز در کوتاه ماندن قد بی تاثیر نخواهد بود. به طور کلی کودکان یا جوانانی که سیگار می کشند و یا در معرض دود سیگار قرار می گیرند از دیگر نوجوانان کوتاه تر خواهند بود.

تاثیر عوامل محیطی بر اختلال وضعیت قدی کودک

تاثیر استرودیدها بر افزایش قد:

بهتر است بدانید که استرودیدها در بدن می توانند در مهار استخوان های کودک و نوجوانان و همچنین کاهش تولید اسپرم ها، کاهش اندازه سینه،فشارخون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشد. به همین خاطر طبق آمار به دست آمده کودکانی که به آسم دچار هستند و از اسپری استفاده می کنند دارای قدی کوتاه تر از سایر کودکان می باشند.

تاثیر خواب کافی بر افزایش قد:

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند که کودکانی که در دوران رشد به سر می برند روزانه به ۸.۵ الی ۱۱ ساعت خواب نیاز دارند زیرا هنگام خواب بدن بافت های آسیب دیده را ترمیم خواهد کرد و در نهایت در رشد بدنی و قدی شما تاثیرگذار خواهد بود. به طور کلی سعی نمایید که محیط خواب خود را آرام کرده و نورهای اضافی را خاموش نمایید و اگر در خواب رفتن مشکل دارید توصیه می کینم که قبل از خواب دوش آب گرم و یا نوشیدن یک فنجان چای بابونه را امتحان نمایید.

داشتن خواب کافی برای افزایش قد

تاثیر هورمون رشد:

به طور کلی این هورمون به صورت طبیعی داخل بدن تولید خواهد شد مخصوصا هنگامی که در خوابی عمیق هستید غده هیپوفیز تشویق به ترشح این هورمون می شود. گاهی اوقات این هورمون بر اساس دستور پزشک به بدن تزریق خواهد شد و یا به صورت قرص و دارو مصرف می شود و توجه داشته باشید که مصرف این هورمون بدون تجویز پزشک آثار مخربی را بر جای خواهد گذاشت.

تاثیر تغذیه خوب :

بهتر است بدانید که تغذیه مناسب و رشد قد رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند به همین خاطر مطمئن شوید که تمامی ویتامین ها و مواد معدنی که برای رشد خود بدان نیاز دارید را مصرف کرده اید. به طور کلی شما می توانید در طول دوران رشد خود از تمامی گروه های مواد غذایی استفاده نمایید. مطمئن شوید که به اندازه کافی کربوهیدرات و کالری مصرف کرده اید. مقدار زیادی از لبنیات و کلسیم را دریافت نمایید زیرا کلسیم به رشد استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک شایانی خواهد کرد.انواع پروتئین ها برای رشد قد را در برنامه غذایی خود قرار دهید زیرا شما با مصرف موادی مثل گوشت ،تخم مرغ،سویا و حبوبات می توانید تمامی پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید. همچنین پروتئین علاوه بر تامین نیاز بدن شما می تواند در افزایش رشد قد شما نیز تاثیرگذار باشد. به طور کلی توصیه می شود که دو وعده در طول روز را پروتئین مصرف نمایید.

داشتن تغذیه مناسب از عوامل موثر در رشد قد

همچنین توصیه می شود که با مصرف ماهی یا قارچ و یا قرار گرفتن در معرض آفتاب ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تامین نمایید زیرا وجود ویتامین D در بدن باعث سلامت عضلات و استحکام استخوان ها خواهد شد. یکی دیگر عوامل موثر در رشد قد این است که مقدار روی در بدن خود را کنترل نمایید و با مصرف غذاهایی مثل صدف، شکلات، بادام زمینی، تخم مرغ، نخود فرنگی و مارچوبه از کمبود روی در بدن خود جلوگیری نمایید زیرا کمبود این ماده در بدن باعث اختلال در روند رشد قد خواهد شد. یکی دیگر از نکات مهم این است که بایستی در طول روز سه وعده غذایی منظم داشته باشید زیرا بدن شما نیاز به تغذیه شدن در طول روز دارد و علاوه بر آن می توانید از میان وعده های کوچکی نیز استفاده نمایید.

تاثیر تمرین وضعیت درست بدن بر افزایش قد:

توجه داشته باشید که شما بایستی همواره شانه های خود را بالا گرفته و ستون فقرات خود را از خمیدگی و انحنا دور نمایید. البته برای پیدا کردن وضعیت بهتر نیز می توانید از روش الکساندر بهره بگیرید زیرا این روش ها به شما آموزش خواهد داد که در وضعیت های مختلف چه رفتاری با بدن خود داشته باشید و چگونه راه بروید.

عوامل موثر بر رشد قد و عمل ببه آن ها

ملاقات با پزشک:

اگر قبل از دوران بلوغ رشد قدتان متوقف شده و یا اگر در خانواده قد بلندی زندگی می کنید ولی از نظر قدی چندان تعریفی ندارید توصیه می کنیم که به پزشک مراجعه نمایید زیرا برخی از شرایط وجود دارند که می توانند باعث جلوگیری از رشد قد شما شوند شرایطی مثل عدم ترشح هورمون و یا بیماری های ایمنی. پزشک در صورت پیدا کردن مشکلی در روند رشد شما حتما اقدام به رفع آن خواهد کرد و رشد قدی شما را بهبود خواهد بخشید.

مراجعه به پزشک برای چکاپ کودک

تاثیر عزت نفس برای افزایش قد:

درست است که داشتن قد بلند به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد به نفس بالایی داشته باشید اما قد کوتاه نیز دلیلی برای نداشتن عزت نفس نیست و شما می توانید در باشگاه های مختلف شرکت نمایید و بر روی ویژگی های مثبت خود کار کنید. همچنین شما می توانید با انجام تمرینات یوگا نیز به بالا بردن اعتماد به نفس خود کمک کنید.

برای اطلاع از دیگر دانستنی های علمی همچون روتین برای خواب بهتر و علت گرسنگی مداوم می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو