روش های پیشگیری، علائم و درمان فشار خون پایین

منبع: نمکستان

76

1401/7/14

05:38


فشار خون پایین گاهی می تواند باعث احساس خستگی یا سرگیجه شود. در این موارد، فشار خون پایین می تواند نشانه بیماری زمینه ای باشد که باید درمان شود

نمکستان :  خون با هر ضربان قلب به شریان های فشار می آورد. و فشاری که خون به دیواره های شریان وارد می کند فشار خون گفته می شود. فشار خون پایین گاهی می تواند باعث احساس خستگی یا سرگیجه شود. در این موارد، فشار خون پایین می تواند نشانه بیماری زمینه ای باشد که باید درمان شود. فشار خون هنگام ضربان قلب و در دوره های استراحت و بین ضربان قلب اندازه گیری می شود. اندازه گیری میزان پمپاژ خون به شریان ها در هنگام وارد شدن به بطن، فشار سیستولی یا سیستول نامیده می شود. اندازه گیری دوره های استراحت فشار دیاستولیک یا دیاستول نامیده می شود. فشار سیستولی بدن را با خون تأمین می کند و فشار دیاستولی با پر کردن شریان های کرونر قلب را با خون تأمین می کند. فشار خون با عدد سیستولیک بالای عدد دیاستولیک نوشته می شود. افت فشار خون در بزرگسالان به عنوان فشار خون ۹۰/۶۰ یا پایین تر تعریف می شود.

فشار خون پایین چیست؟

چه عواملی باعث افت فشار خون می شود؟

اغلب این بیماری علائم قابل توجهی را ایجاد نمی کند. شرایط خاصی می تواند  در طولانی مدت باعث افت فشار خون شود که در صورت عدم درمان خطرناک می شود. این شرایط شامل موارد زیر است:

  • حاملگی، به دلیل افزایش نیاز خون هم مادر و هم جنین در حال رشد
  • از دست دادن مقادیر زیادی خون در اثر آسیب
  • اختلال در گردش خون ناشی از سکته قلبی یا دریچه های معیوب قلب
  • ضعف و حالت شوک که گاهی با کم آبی بدن همراه است
  • شوک آنافیلاکسی، شکل شدید واکنش آلرژیک
  • عفونت های خونی
  • اختلالات غدد درون ریز مانند دیابت ، نارسایی آدرنال و بیماری تیروئید

برخی داروها ممکن است باعث افت فشار خون شوند. بتا بلاکر ها و نیتروگلیسیرین که برای درمان بیماری های قلبی مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب از عواما اصلی کاهش فشار خون هستند. دیورتیک ها، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای اختلال نعوظ نیز می توانند باعث افت فشار خون شوند. برخی از افراد به دلایل نامشخص فشار خون پایین دارند. این شکل از افت فشار خون، به نام فشار خون پایین بدون علامت مزمن، معمولاً مضر نیست.

علائم افت فشار خون

افراد مبتلا به فشار خون پایین ممکن است علائمی را تجربه کنند معمولا این علائم مربوط به افرادی است که فشار خون آن ها پایین تر از ۹۰/۶۰ باشد. علائم افت فشار خون می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • سبکی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • پوست چسبنده
  • افسردگی
  • از دست دادن هوشیاری
  • تاری دید

در برخی مواقع این علائم می تواند شدید باشند.

فشار خون پایین چیست؟

انواع افت فشار خون

فشارخون بسته به نوع افت فشار خون به چندین طبقه بندی مختلف تقسیم می شود.

افت فشار ارتوستاتیک

این نوع افت فشار خون هنگامی اتفاق می افتد که از حالت نشسته یا دراز کش به حالت ایستاده تغییر موقعیت دهید. جاذبه باعث می شود هنگام ایستادن خون در پاها جمع شود. به طور معمول، بدن با افزایش ضربان قلب و تنگ شدن رگ های خونی، تین حالت را جبران می کند، از این طریق باعث می شود که خون کافی به مغز شما باز می گردد.

اما در مبتلایان به فشار خون ارتوستاتیک ، این مکانیسم جبران کننده از کار می افتد و فشار خون افت می کند و منجر به سرگیجه، تاری دید و حتی ضعف می شود. این نوع فشار خون در هر سنی رایج است. با تنظیم بدن در تغییر موقعیت ممکن است مدت کوتاهی از سرگیجه مشاهده شود. این چیزی است که بعضی از افراد هنگام بلند شدن از آن به عنوان “دیدن ستاره” یاد می کنند.

افت فشار پس از صرف غذا

گاهی افت فشار درست بعد از صرف غذا اتفاق می افتد. افراد مسن، به ویژه افراد مبتلا به پارکینسون، احتمالاً دچار افت فشار خون بعد از غذا می شوند.

افت فشار عصبی

فشار خون طبیعی با واسطه بعد از مدت طولانی ایستادن اتفاق می افتد. کودکان این نوع از فشار خون را بیشتر از بزرگسالان تجربه می کنند. حوادث ناراحت کننده عاطفی نیز می توانند باعث این افت فشار خون شوند.

افت فشار خون شدید

افت فشار خون شدید به شوک مربوط می شود. شوک وقتی اتفاق می افتد که اندام شما خون و اکسیژن مورد نیاز خود را برای عملکرد صحیح دریافت نکند. اگر این نوع افت فشار به موقع درمان نشود، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

فشار خون پایین چیست؟

درمان افت فشار خون

درمان به علت اصلی افت فشار خون بستگی دارد. درمان می تواند شامل داروهای بیماری قلبی، دیابت یا عفونت باشد.  برای جلوگیری از افت فشار خون در اثر کم آبی آب زیادی بنوشید، به خصوص اگرحالت تهوع و یا اسهال دارید. مصرف آب زیاد همچنین می تواند به درمان و جلوگیری از علائم فشار خون عصبی کمک کند. اگر هنگام ایستادن برای مدت طولانی دچار افت فشار خون می شود، حتما استراحت کنید سپس بنشینید. و سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید و از آسیب های عاطفی خودداری کنید.

با حرکات آهسته و تدریجی فشار خون پایین را کاهش دهید. به جای ایستادن سریع، برای نشستن یا ایستادن از حرکات کوچک و آرام شروع کنید. همچنین دقت کنید در هنگام نشستن روی پاهای خود ننشینید از این طریق نیز می توانید افت فشار خود را کنترل کنید. فشار خون ناشی از شوک جدی ترین شکل بیماری است. این نوع از افت فشار باید سریعاً درمان شود. پرسنل اورژانس برای افزایش فشار خون و تثبیت علائم حیاتی مایعات و احتمالاً فرآورده های خونی می دهند.

عوامل خطرناک

افت فشار خون در هر کس می تواند رخ دهد، اما انواع خاصی از افت فشار خون بسته به سن یا عوامل دیگر متداول است:

  • سن: افت فشار خون در ایستادن یا بعد از خوردن غذا در درجه اول در بزرگسالان بالای ۶۵ سال اتفاق می افتد. فشار خون عصبی در درجه اول کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • داروها: افرادی که داروهای خاصی مصرف می کنند، به عنوان مثال داروهای فشار خون بالا مانند مسدود کننده های آلفا، خطر بیشتری برای فشار خون پایین دارند.
  • بیماری های خاص: بیماری پارکینسون، دیابت و برخی شرایط قلبی افراد را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فشار خون پایین قرار می دهد.

عوارض

فشار خون پایین حتی در موارد خفیف نیز می تواند باعث سرگیجه، ضعف، غش و خطر آسیب دید شود.

و فشار خون بسیار پایین می تواند بدن را از اکسیژن کافی برای انجام عملکرد های طبیعی خود محروم کند و منجر به آسیب به قلب و مغز شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو