روش های پیشگیری، علائم و درمان عفونت ادراری یا UTI

منبع: نمکستان

28

1401/7/24

09:21


عفونت ادراری یا UTI یک عفونت در هر بخشی از دستگاه ادراری شما است که شامل کلیه ها، مثانه، مجرای ادرار و مجرای ادرار شما می شود.

نمکستان : عفونت ادراری یا UTI یک عفونت در هر بخشی از دستگاه ادراری شما است که شامل کلیه ها، مثانه، مجرای ادرار و مجرای ادرار شما می شود. اگر زن هستید، احتمال ابتلا به عفونت ادراری زیاد است. برخی از متخصصان خطر ابتلا بهعفونت ادراری را تا ۱ تا ۲ درجه بندی می کنند، بسیاری از خانم ها طی سال های طولانی دچار عفونت های مکرر هستد. این در حالی است که از هر ۱۰ مرد حدود ۱ نفر UTI مبتلا می شوند.

 علائم عفونت ادراری

  • احساس سوزش در هنگام خم شدن
  • ادرار ابری، کدر، خونین و یا بوی عجیب و غریب
  • احساس خستگی یا لرزش
  • تب یا لرز (نشانه اینکه عفونت ممکن است به کلیه های شما رسیده باشد)
  • درد یا فشار در ناحیه پشت یا پایین شکم

روش های پیشگیری، علائم و درمان عفونت ادراری

انواع UTI

عفونت می تواند در قسمت های مختلف دستگاه ادراری اتفاق بیفتد. هر نوع بر اساس مکانی که در آن قرار دارد دارای یک نام متفاوت است.

کیستیت (مثانه): ممکن است احساس کنید که نیاز به لایه برداری زیادی دارید، یا ممکن است صدمه دیده باشد. همچنین ممکن است دچار درد شکم و ادرار ابری یا خونین شوید.

پیلونفریت (کلیه ها): این می تواند باعث تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ و درد در قسمت تحتانی یا پشت شما شود.

اورتریت (مجرای ادرار): این می تواند باعث ترشح و سوزش هنگام خم شدن شود.

علل UTI

به دلیل ایجاد UTI  پزشکان به زنان توصیه می کند که بعد از حمام حتما خود را به خوبی خخشک کنند. مجرای ادرار – لوله ای که مثانه را به بیرون بدن می برد – نزدیک به مقعد است. باکتری های موجود در روده بزرگ، مانند E. coli، بعضی اوقات می توانند از مقعد و مجرای ادرار خارج شوند. به این طریق، باکتری ها می توانند به مثانه وارد شده و عفونت ایجاد کنند. در صورت عدم درمان عفونت، می توانند به عفونت کلیه های ادامه دهند. زنان نسبت به مردان دارای مجرای ادرار کوتاهتر هستند. این باعث می شود باکتری ها  راحت تر به مثانه منتقل شوند. رابطه جنسی همچنین می تواند باکتری ها را در دستگاه ادراری شما منتقل کند.

آزمایشات و تشخیص UTI

اگر شک دارید که به عفونت ادراری مبتلا هستید ، به پزشک مراجعه کنید. برای آزمایش باکتری های UTI باید نمونه ادرار دهید. اگر به UTI مکرر مبتلا می شوید و پزشک مشکوک به وجوئ مشکلی در مجاری ادراری شود، ممکن است با سونوگرافی، سی تی اسکن یا اسکن ام آر آی یک بررسی دقیق تری را انجام دهد. پزشک همچنین ممکن است از یک لوله طولانی و انعطاف پذیر به نام سیستوسکوپ استفاده کند تا داخل مجرای ادرار و مثانه شما را بررسی کند.

درمان UTI

آنتی بیوتیک ها شایع ترین درمان عفونت ادراری است. حتماً تمام داروهای تجویز شده خود را مصرف کنید، حتی بعد از اینکه احساس بهتری پیدا کردید.  برای کمک به رفع باکتری ها از بدن، مقدار زیادی آب بنوشید. همچنین ممکن است پزشکتان برای تسکین درد به شما داروی های مسکن بدهد. حتی کمپرس آب گرم می تواند در این مورد به کمکتان بیاید.

آب زغال اخته غالباً برای جلوگیری یا معالجه UTI ترویج می شود. توت قرمز حاوی تانن است که ممکن است از باکتری E. coli – شایع ترین علت عفونت ادراری – از چسبیدن به دیواره مثانه شما جایی که می تواند باعث عفونت شود جلوگیری کند. تحقیقات نشان داده اند که این موارد در کاهش عفونت ها بسیار موثر هستند. کارشناسان همچنین به دنبال راه های جدیدی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری، از جمله واکسن ها و مواردی هستند که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند.

درمان UTI

UTI مزمن

اگر مردی مبتلا به عفونت ادراری شود، به احتمال زیاد این عفونت را از فرد دیگری دریافت می کند. حدود ۱ از ۵ زن به عفونت ادراری دوم مبتلا هستند، و برخی دیگر دوباره و دوباره به آن مبتلا می شوند. ددر بیشتر موارد، هر نوع عفونت توسط سوبه های متفاوت باکتری ایجاد می شود. برخی سویه های باکتری می توانند به سلول های بدن شما حمله کرده و تکثیر شوند و یک کلونی از باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ایجاد کنند. آن ها سپس از داخل سلول خارج شده و مجدداً به مجاری ادراری حمله می کنند.

درمان مزمن UTI

اگر سالانه چندین بار دچار عفونت ادراری می شوید، از پزشک خود بخواهید که یک برنامه درمانی را پیشنهاد کند. برخی گزینه ها عبارتند از:

  • دوز کم آنتی بیوتیک در یک دوره طولانی تر برای جلوگیری از تکرار عفونت ها
  • یک دوز واحد از آنتی بیوتیک بعد از رابطه جنسی، که یک عامل عفونت شایع است
  • آنتی بیوتیک ها به مدت ۱ یا ۲ روز در هر بار بروز علائم

نحوه جلوگیری از عفونت مجدد UTI

رعایت این نکات می تواند به شما کمک کند از UTI دیگری جلوگیری کنید:

  • مثانه خود را غالباً به محض احساس نیاز خالی کنید. عجله نکنید و مطمئن باشید که مثانه خود را کاملاً تخلیه کرده اید.
  • بعد از استفاده از توالت، بدن خود را تمیز کنید.
  • آب زیادی بنوشید.
  • در هنگام حمام کردم از دوش استفاده کنید و یا مدت زمان نشستن در وان را کاهش دهید.
  • از اسپری های بهداشتی زنانه، لوسیون های معطر و محصولات معطر خودداری کنید.
  • قبل از رابطه جنسی ناحیه تناسلی خود را تمیز کنید.
  • بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از هرگونه باکتری که ممکن است وارد مجرای ادرار شما شود، بدن خود را تمیز کنید.
  • ناحیه تناسلی خود را با پوشیدن لباس زیر پنبه ای و لباس های گشاد، خشک نگه دارید. شلوار جین و نایلونی تنگ نپوشید.این لباس ها می توانند رطوبت را به دام بیندازند و محیطی مناسب برای رشد باکتری ها ایجاد کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو