غذا خوردن با دست چه فوایدی دارد؟

غذا خوردن با دست چه فوایدی دارد؟


منبع: آرگا

36

1401/7/27

14:11


باور اغلب افراد بر این است که غذا خوردن با دست کاری غیر بهداشتی است در حالی که مطابق تحقیقات این کار بهداشتی بوده و دارای خواص و فواید بسیاری هم می باشد.

یافته ها نشان می دهد غذا خوردن با دست و انگشتان امری سالم و بهداشتی بوده و از ابتلا به بیماری های بسیاری جلوگیری می کند. در این مطلب از آرگا به فواید غذا خوردن با دست می پردازیم. با ما همراه باشید.

فواید غذا خوردن با دست

بیشتر افراد عقیده دارند که نحوه صحیح غذا خوردن با قاشق و چنگال مناسب تر بوده اما یافته ها نشان می دهد غذا خوردن با دست و انگشتان سالم تر است و از ابتلا به بیماری های بسیاری جلوگیری می کند. ولی این تنها فایده غذا خوردن با دست نبوده و موارد مهمی در این راستا وجود دارند که در این مطلب به آن ها اشاره می شود.

قابل ذکر است در همه دنیا اکثر افراد روش صحیح صرف غذا را استفاده از قاشق و چنگال دانسته ولی مطالعات علمی و پزشکی نشان می دهد که استفاده از دست برای این کار سالم تر بوده و می تواند ابتلا به بیماری های مختلفی را پیشگیری کند. ناگفته نماند برخی از ملیت ها هنوز هم به شیوه سنتی غذای خود را با دست تناول می کنند.

همانند مردم کشور هند که اصولا قاشق و چنگالی حین غذا خوردن به کار نمی برند. از این رو می توان آن ها را افرادی خاص دانست. هندی ها این کار را از سر عادت انجام می دهند و فقط در مراسمات خاص یا رستوران و مهمانی های بزرگ از کارد و چنگال کمک می گیرند.

این شیوه تناول کردن غذا فواید بسیاری دارد زیرا غذا خوردن با دست سبب بهبود گردش خون و افزایش جریان خون در بدن می شود. غذا خوردن و حفظ سلامتی به تمدن و علم و صنعت ربطی نداشته و جالب است بدانید که برخی مظاهر تمدن بیشتر سبب شده که سلامتی افراد به خطر بیفتد.

غذا خوردن دارای آدابی است که تاثیر مستقیم روی حفظ سلامتی و شادابی انسان داشته و نشاط را به همراه می آورد. حال سوال اینجاست که صرف غذا با دست چه فواید و مزیتی دارد؟ در پاسخ باید گفت هر غذایی را نمی توان با دست میل کرد مانند آش، سوپ و .. ولی بقیه غذاها را می توان با دست مصرف کرد. مانند ماهی پلو، چلو گوشت و …

یکی از دلایل خاص این کار وجود مقداری انرژی در انسان است که در دو قسمت از بدن یعنی نوک انگشت ها و چشم های انسان بیشتر از دیگر قسمت ها وجود دارد. به این ترتیب بهتر است هنگامی که پای سفره می نشینید ابتدا به غذا خوب نگاه کنید تا نشاط اولیه ایجاد شود بعد با سه انگشت شست، سبابه و وسطی شروع به غذا خوردن نمایید.

با نگریستن به غذا، انرژی موجود در غذا به مغز انسان وارد می شود و دوباره از سوی انگشتان دست به بدن وارد می شود. به بیان دیگر به خاطر نگاه کردن به غذا بخصوص اگر غذا گیاهی بوده و رنگ های مختلفی داشته باشد. سلسله اعصاب توسط چشم تحریک شده و انرژی های مثبتی در فرد ایجاد می شود.

به این ترتیب فرد هم اشتها و هم اشتیاق به غذا خوردن پیدا کرده و انرژی های ساطع شده بار دیگر توسط انگشتان به بدن بر می گردد. این شیوه حرکتی همچون یک تمرین روزانه می باشد که سبب تقویت ماهیچه های دست نیز می گردد. در ادامه با فواید بیشتر تناول غذا با دست آشنا می شوید.

۱. سیر شدن با حداقل غذا

یکی از مشخصات عمده بدن انسان این است که پذیرنده اشیای خارجی نیست. و قاشق نیز یکی از این اشیا می باشد. در حالی که انگشتان دست جز این بوده و بدن در برابر آن ها هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد. میل کردن غذا با سه انگشت سبب سیر شدن با حداقل غذا و پیشگیری از بیماری های مختلف می باشد.

۲. احساس شادابی و نشاط

پیشتر نیز اشاره شد که استفاده از انگشتان دست سبب شده انرژی های ساطع شده از مغز بدون واسطه به دهان وارد شده و حس شادابی و نشاط ایجاد شود. با نگاه به غذا و لمس آن با انگشتان، اشعه آلفای مغز فعال شده و توسط انگشتان دوباره به بدن برمی گردد. به طور کلی تناول کردن غذا با دست سبب ایجاد حس لذت، آرامش اعصاب و نشاط روح و روان می گردد.

همچنین این عمل سبب تحریک سیستم گوارشی و ترشح آنزیم های معده و شیره گوارشی خواهد شد. که این نیز عامل مهمی در هضم و جذب غذا و تامین سلامتی انسان می  شود.

۳. افزایش جریان خون در بدن

مردم برخی مناطق دنیا به ویژه کشور هند با دست غذا را میل می کنند و این عمل آن ها را واقعا خاص می نماید. این تمرین منظمی است که اغلب هرگز به آن فکر نکرده و فقط هنگامی که در مهمانی یا رستوران باشند از قاشق استفاده می کنند. این روش به صورت مستقیم به بدن انسان سود رسانده و استفاده از دست برای میل غذا سبب افزایش جریان خون در بدن می گردد.

درست مانند این که شما تمرین خاص ورزشی را روزی چند مرتبه انجام می دهید. و هیچ جیز همچون حرکت های ساده ولی تکرار شونده نمی توانند ضامن سلامتی دستگاه قلب و عروق باشد. به عبارتی خوردن با دست نوعی ورزش ماهیچه ای بوده که گردش خون را افزایش می دهد.

۴. افزایش ارتباط با غذا

اگر تاکنون مشاهده نموده باشید، وقتی هندی ها دال و برنج را با دست میل می کنند، ارتباطی ناگفته با غذا را حس می کنند که فاقد کارد و چنگال است. به گفته متخصصین تغذیه خوردن با انگشتان به برقراری ارتباط با آنچه می خورید کمک خواهد کرد.

۵. تاثیر مستقیم روی چاکرا

همانطور که می دانید چاکرا مرکز انرژی در بدن بوده که در همه موجودات زنده وجود دارد. چاکراهای اصلی موجود در بدن، سبب کنترل ارگان ها می شوند. در علم چاکرا نوک انگشتان به شبکه عصبی، قلب، چشم سوم، اندام جنسی و گلو ارتباط دارد. وقتی غذا را با دست میل می کنید، با لمس غذا چاکرا فعال شده و می تواند به گوارش فرد کمک کند. چاکراها می توانند تاثیرات مثبتی روی گوارش، تقویت اندام های بدن، استعداد و خلق و خوی افراد بگذارند.

۶. بهداشتی بودن

ممکن است این کار برای بسیاری افراد تهاجمی و غیر بهداشتی به نظر برسد. ولی در مقایسه با قاشق و چوب غذاخوری دست انسان خیلی بهداشتی است. برخلاف تصور، افرادی که عادت دارند غذا را با دست بخورند، همواره قبل از شروع دست های خود را خوب می شویند. البته بهداشت دست ها در همه جا یک عادت بوده ولی قاشق و چنگال که عموما سریع مورد شستشو قرار می گیرند، همیشه هم کاملا تمیز نخواهند بود.

۷. سنسور دمایی

از آنجا که دست ها می توانند همچون یک سنسور عمل نمایند، اگر غذا با دست میل شود، متوجه دمای آن شده و می توان گرما و داغ بودن آن را تست کرد. در نتیجه از بافت زبانی در برابر داغ بودن غذا محافظت کرد. و مسلما هنگامی که غذا با قاشق یا چنگال تناول می شود فرصت آنالیز نداشته که گرمای آن چه میزان است.

۸. راحت بودن

گاه میل کردن غذا به وسیله قاشق، چنگال و کارد دشوار است. در صورت منصفانه نگاه کردن به این موضوع متوجه می شوید که تناول غذا با دست چقدر راحت بوده و به سادگی می توان غذا را به قسمت های کوچکتری تقسیم نمود بدون این که به چاقو نیاز باشد.

۹. هضم بهتر غذا

با قرار دادن غذا توسط انگشتان در دهان، اندام های حسی فعال می شوند که سبب می شود انرژی متعادل بماند. به این ترتیب غذا به خوبی هضم شده زیرا وقتی دست غذا را لمس می کند، اعصاب موجود در نوک انگشتان آن را دریافت کرده و سیگنال هایی را به مغز ارسال می کنند که بدن را برای ترشح آنزیم های گوارشی کمک می رساند. شاید به این خاطر است که طعم غذا با دست بهتر حس می شود.

۱۰. کمک کاهش وزن

خوردن با دست در واقع سرعت تناول کردن غذای شما را کنترل خواهد کرد و عمل گوارش و هضم به خوبی صورت می گیرد. در نتیجه برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند توصیه می شود که مدتی این کار را نیز تست کنند.

۱۱. کاهش خطر ابتلا به دیابت

هنگامی که با قاشق غذا میل می شود بدون این که متوجه باشید، مواد غذایی سریعتر وارد بدن می شود که این امر سبب بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می گردد. در حالی که غذا خوردن با انگشتان این سرعت را کنترل کرده و به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می کند. از این رو افرادی که با دست غذا می خورند به طور طبیعی راحت تر و سریعتر می توانند به کاهش وزن برسند.

۱۲. خوردن غذاهای حاوی استخوان

از آنجا که بیشتر غذاها گیاهی نبوده و غذایی هم هستند که حاوی استخوان می باشند. به این ترتیب بدون استفاده از دست نمی توان برخی غذاها را میل کرد.

از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید از شما بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم نهایت استفاده را از مطالب ارائه شده برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود برای اطلاع از  پیشنهاد می کنیم از این لینک ها بازدید کنید.

حالا که با فواید سرو غذا با دست آشنا شدید به منظور مطالعه دیگر اطلاعات عمومی در رابطه با خواص انگشتر عقیق برای زنان و عوارض سوتین تنگ می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو