یکی از محبوب ترین مواد غذایی که در هر آشپزخانه ای یافت می شود پیاز است. به دلیل تطبیق پذیری آن، پیاز در بسیاری از دستور العمل ها استفاده می شود، چه خرد شده یا حتی خشک شده. اگرچه خشک کردن پیاز برای استفاده در پخت و پز واقعاً محبوب نیست، زیرا روند خشک کردن پیچیده به نظر می رسد، با این روش ها و مراحل آسان می توانید پیاز را خشک کنید. در این مطلب از سلام دنیا درباره نحوه خشک کردن پیاز، با استفاده از دستگاه میوه خشک کن، در فر، مایکروفر، در منزل و یا آفتاب صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چگونه پیاز را خشک کنیم؟

1. خشک کردن پیاز با استفاده از دستگاه میوه خشک کن

اگر در خانه دستگاه خشک کردن داشته باشید، متوجه خواهید شد که این احتمالاً ساده ترین راه برای از خشک کردن پیاز است. تنها کاری که باید انجام دهید این است:

1. پیازها را خرد کرده و روی سینی ها بچینید

خشک کردن پیاز با استفاده از دستگاه میوه خشک کن1

2. آنها را داخل آبگیر بریزید و دما را روی 135 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) تنظیم کنید.

3. آن را به مدت 4 تا 12 ساعت در آنجا بگذارید تا پیازها از نظر ظاهری خشک شوند.


حتما بخوانید: خشک کردن کیوی در خانه با 3 روش ساده


4. هنگامی که پیاز داخل دستگاه آب‌گیری قرار گرفت، می‌توانید بدون نیاز به بررسی مداوم آنها، به کارهای دیگر خود ادامه دهید. اگر به‌جز پیاز، میوه‌ها و سبزیجات دیگر را دائماً خشک می‌کنید، استفاده از دستگاه آب‌گیری می‌تواند بسیار مفید باشد.

خشک کردن پیاز با استفاده از دستگاه میوه خشک کن2

2. خشک کردن پیاز در فر

یکی از راه‌های خشک کردن پیاز در خانه، استفاده از فر است. در اینجا راهنمای گام به گام خشک کردن پیاز در فر است:

1. آن را از قبل در دمای 140 درجه فارنهایت (60 درجه سانتیگراد) گرم کنید.

2. پیازهای نازک ورقه شده را به صورت یک لایه روی یک ورقه شیرینی قرار دهید و در وسط آن یک دماسنج فر قرار دهید.

3. آن را داخل فر قرار دهید و درب آن را با فاصله تقریبی 2 اینچ باز بگذارید تا هوا به جریان بیفتد.

4. درجه حرارت را هر 30 دقیقه چک کنید تا مطمئن شوید که پیازها به طور یکنواخت گرم می شوند.

5. بعد از حدود 6 تا 12 ساعت انتظار، پیازها چروک می شوند و اکنون برای نگهداری آماده می شوند.

6. از آنجایی که فر در هر آشپزخانه ای به راحتی یافت می شود، استفاده از آن برای خشک کردن پیاز یکی از ساده ترین راه ها است و تهیه آن نیاز به تکنیک خاصی ندارد. تنها عیب این فرآیند این است که درب فر را کمی باز نگه دارید زیرا ممکن است برای بچه ها یا حیوانات خانگی که در اطراف آشپزخانه بازی می کنند خطرناک باشد، بنابراین هنگام انجام این کار بسیار مراقب باشید.

خشک کردن پیاز در فر

3. خشک کردن پیاز در مایکروویو

خشک کردن در مایکروویو نیز در خشک کردن پیاز محبوبیت پیدا کرده است. مزایای بیشتری نسبت به فرآیند معمولی به دست می آورد زیرا کیفیت پیازها به دلیل قرار گرفتن کوتاه تر در معرض فرآیند کم آبی کمتر آسیب می بیند.


حتما بخوانید: خشک کردن پرتقال در خانه


1.  پیاز را به قطعات بلند و نازک برش دهید.

2. آنها را در یک بشقاب مایکروویو قرار دهید و داخل مایکروفر قرار دهید.

3. تایمر را برای 30 دقیقه تنظیم کنید و مطمئن شوید که آن را در حالت "defrost" قرار دهید تا پیازها نسوزند.

4. بعد از 30 دقیقه پیازها را چک کنید و آن را برگردانید تا بررسی کنید که آیا کاملاً خشک شده است.

5. اگرچه این فرآیند آسان‌تر و سریع‌تر است، اما مشاهده شده است که مایکروویو کردن پیاز باعث زغال‌ شدن محصول می‌شود.

خشک کردن پیاز در مایکروویو

4. خشک کردن پیاز در منزل 

یکی از راه‌های معمولی برای آب‌گیری پیاز گذاشتن آن‌ها در داخل خانه است.

برای انجام این…

1. پیازها را تمیز کنید اما آنها را با آب نشویید زیرا ممکن است باعث رشد باکتری شود.

2. این مرحله را تا زمانی انجام دهید که تقریباً یک پای پیاز داشته باشید و آن را در فضای باز خانه خود قرار دهید.

3. اگر در خانه اجاق یا دستگاه خشک کن ندارید، احتمالاً یکی از متعارف‌ترین راه‌های آب‌گیری پیاز است. اگرچه این فرآیند مقرون به صرفه است، اما این فرآیند بیشتر طول می کشد زیرا تقریباً به 2-3 هفته نیاز دارد. همچنین مطمئن شوید که پیازها را بیرون از آشپزخانه یا اتاق‌های خانه‌تان آویزان کنید تا از بوی تند پیاز خلاص شوید.

4. این فرآیند همچنین باعث تغییر نامطلوب در بافت، رنگ و طعم پیاز خشک به دلیل قرار گرفتن در معرض دما در حال تغییر می شود.

5. همچنین باید به خاطر داشته باشید که پیاز خشک شده در هوا به طور کامل آب پیاز را کم نمی کند.

خشک کردن پیاز در منزل

5. خشک کردن پیاز در آفتاب

جدای از خشک کردن در هوای خانه، روش دیگری برای خشک کردن پیاز، خشک کردن در آفتاب است. مزیت بزرگ این فرآیند این است که پیازهایی که پس از آن خشک کردن می شوند رنگ غنی و ظاهری شفاف دارند.


حتما بخوانید: طرز تهیه چیپس هویج در آفتاب و فر


1.  پیازها را بشویید و تمیز کنید و بعد خشک کنید.

2. پیازها را به طور مساوی برش دهید تا به طور مداوم خشک شوند. همچنین می‌توانید حلقه‌ها را برای تسریع فرآیند خشک کردن جدا کنید.

3. آنها را در قفسه های خشک کن یا ورق های فلزی قرار دهید و در مکانی قرار دهید که نور مستقیم خورشید باشد. اطمینان حاصل کنید که آنها دور از حیوانات خانگی قرار می گیرند تا از پیازهای خود محافظت کنند.

4. برای اینکه بدانید پیازهای شما کاملاً کم آب هستند، باید ترد و شکننده باشند، که ممکن است برای مناطق با رطوبت کم به 8 تا 11 ساعت آفتاب خشک کردن نیاز داشته باشد.

5. فقط مراقب این فرآیند باشید زیرا به نور خورشید نیاز دارد و تغییر آب و هوا می تواند زمان کم آبی را افزایش دهد و حتی ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت باعث فساد شود.

خشک کردن پیاز در آفتاب

نحوه نگهداری پیاز خشک شده

  • پس از خشک کردن موفقیت آمیز پیازها با استفاده از هر یک از روش های ذکر شده در بالا، باید آنها را به درستی نگهداری کرد. این کار برای طولانی‌تر کردن ماندگاری پیازهای کم‌آب و حفظ کیفیت آنها است. توجه داشته باشید که یکی از اهداف اصلی برای از بین بردن آب پیاز، استفاده طولانی تر از آن است، بنابراین نگهداری مناسب بسیار مهم است، در غیر این صورت، ممکن است نتوانید استفاده از آن را به حداکثر برسانید.
  • قبل از نگهداری پیازهای خشک شده، ابتدا اجازه دهید تا خنک شوند. بعد از سرد شدن، آنها را در ظرفی بگذارید و به مدت دو هفته دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و به آرامی تکان دهید و بررسی کنید که آیا هنوز قطرات آب در ظرف باقی مانده است یا خیر. اگر قطرات آب پیدا کردید، به این معنی است که هنوز کاملاً خشک نشده اند و باید بیشتر خشک شوند. اگر رطوبت پیدا نشد، می توانید پیازهای خشک شده را از قبل ذخیره کنید.

نگهداری پیاز خشک برای زمان طولانی

یکی از راه های نگهداری آنها استفاده از کیسه های  وکیوم برای جلوگیری از تخریب محصول است. همچنین می توان از ظروف دربسته برای نگهداری استفاده کرد، مشروط بر اینکه در مکانی خنک، خشک و تاریک نگهداری شوند. همچنین می توانید آنها را برای ماندگاری بیشتر در فریزر نگهداری کنید. اگر از کیسه های پلاستیکی برای نگهداری استفاده می کنید، مطمئن شوید که از کیسه های فریزر استفاده می کنید زیرا ضخیم تر از زیپلاک های معمولی هستند.پیازهای خشک شده به درستی ذخیره شده می تواند بیش از یک سال دوام بیاورد و مطمئناً، درست کردن آنها به تنهایی و استفاده از آنها، طعم جالبی به دستور العمل های شما می بخشد.

سخن آخر

دقت کنید که پیاز فورا آلودگی هوا را جذب خود می کند، پس دقت کنید در روند خشک کردن پیاز آن را در معرض هوای آلوده قرار ندهید و روشی را انتخاب کنید که پیاز سریعتر خشک شود.