۱۳ مزیت کاربردی نرم افزار CRM برای کسب و کارها

۱۳ مزیت کاربردی نرم افزار CRM برای کسب و کارها


منبع: فوت و فن

24

1401/8/22

11:03


در این راهنما، با نگاهی به 13 مزیت کاربردی نرم افزار CRM برای کسب ‌و کارها، به روزترین ویژگی‌های ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

۱۳ مزیت کاربردی نرم افزار CRM برای کسب و کارها

در این راهنما، با نگاهی به 13 مزیت کاربردی نرم افزار CRM برای کسب ‌و کارها، به روزترین ویژگی‌های ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

1. نرم افزار CRM خدمات مشتریان را بهبود می‌بخشد

CRM مخفف عبارت مدیریت ارتباط با مشتریان است و کلید شما برای باز کردن قفل ارتباطات طولانی و پربار با مشتری. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا تعاملات با کیفیت‌تری با مشتریان‌تان داشته باشید. این تعاملات ممکن است به صورت پاسخ دادن به سؤالات مشتریان، ارائه پیشنهادات شخصی سازی شده، درک اطلاعات جمعیتی آن‌ها یا یادداشت کردن درخواست‌های آن‌ها باشد.

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری اطلاعات یکپارچه در مورد مشتری را در دسترس همه اعضای تیم قرار می‌دهد. این بدان معناست که هنگامی که مشتری در مورد یک درخواست با کسب و کار شما تماس می‌گیرد، نیازی نخواهد بود مشکلش را چندین مرتبه برای کارشناسان مختلف توضیح دهد.

اطلاعات صحیح فوراً در دسترس هستند. این به مشتری نشان می‌دهد که شما به طور فعالانه به درخواست‌ها و نگرانی‌های او گوش می‌دهید و در نهایت باعث می‌شود احساس کند برای کسب و کار شما یک مشتری ارزشمند است.

2. نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری میزان فروش را افزایش می‌دهد

لازمه فروش، درک کردن مشتری است. اینجاست که نرم افزار CRM می‌تواند ارزش زیادی برای کسب و کار شما ایجاد کند. مطالعات اخیر انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که کسب و کارها با استفاده از این ابزار قادر خواهند بود تا 29 درصد افزایش فروش را تجربه کنند.

هرچه بیشتر در مورد مشتری و نیازهای او اطلاعات در اختیار داشته باشید، ارائه یک پیشنهاد شخصی سازی شده که رد کردن آن برای مشتری بالقوه دشوار است آسان‌تر خواهد شد.

همچنین می‌توانید از این نرم افزار برای پیگیری وضعیت مشتریانی که مدتی است از آن‌ها خبری نداشته‌اید هم استفاده کنید. می‌‌توانید به آن‌ها ایمیل ارسال کرده و آن‌ها را از آخرین پیشنهادات کسب و کارتان مطلع کنید.

3. گزارش دهی در زمان واقعی

یکی دیگر از مزیت‌های نرم افزارهای مدرن CRM این است که مجموعه‌ای کامل از گزارش‌ها را برای سازمان یا کسب و کار شما فراهم می‌کنند. بیشتر این گزارشات به صورت بلادرنگ در دسترس بوده و تصویری دقیق از یکی از حیاتی‌ترین جنبه‌های کسب و کارتان یعنی فروش را به شما ارائه می‌دهد.

با استفاده از نرم افزار سی آر ام و پیش‌ بینی‌های دقیق، می‌توانید به طور مؤثر برنامه ‌ریزی کرده و از انتظارات مشتریان پشتیبانی کنید. این برنامه ریزی به عنوان مثال می‌تواند در جهت افزایش فضای انبارداری برای ارسال سریع‌تر یا افزایش تولید باشد.

همچنین می‌توانید از گزارش‌های نرم افزار سی آر ام برای نظارت بر عملکرد تیم فروش نیز استفاده کنید. با بررسی ارقام فروش هر یک از اعضای تیم، می‌توانید به کارکنان‌تان به طور منصفانه پاداش دهید و زمانی که نشانه‌های اولیه عملکرد ضعیف وجود دارد، به موقع مداخله کنید.

همچنین می‌توانید مطمئن شوید که تیم شما به طور مناسب سرنخ‌ها را پرورش می‌دهد. نظارت بر تماس‌های فروش، پیگیری‌های به ‌موقع و پاسخ‌ گویی به سوالات به این معنی است که هیچ مشتری بالقوه‌ای را فراموش نخواهید کرد، حتی در شلوغ‌ترین زمان‌های کاری.

4. خودکارسازی فرآیندها

مراقبت از مشتریان به طور سنتی یک فرآیند فشرده برای هر سازمان بوده و هست. همینطور که کسب و کار شما رشد می‌کند، آنچه اغلب اتفاق می‌افتد این است که سطح ارتباطات کاهش یافته یا هزینه‌های کارکنان افزایش می‌یابد.

اما اگر جنبه‌هایی از خدمات مشتری شما وجود داشته باشد که بتوانید آن‌ها را خودکارسازی کنید چطور؟

این بدان معنا است که شما به عنوان مثال می‌توانید فرآیندهای ساده‌‎ای مانند پیام‌های پیگیری خودکار پس از خرید مشتری را برای ارسال تنظیم کنید. نرم افزار CRM، استاد خودکارسازی فرآیندها است.

خودکارسازی فرایندها با نرم افزار CRM

5. پشتیبانی از کار تیمی

شما به سیستمی نیاز دارید که همکاری را تشویق کند و به آسان‌تر شدن برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری ایده‌ها و داده‌ها بین اعضای مختلف تیم کمک کند.

اینجاست که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری باز هم مفید واقع می‌شود. با بهره گیری از نرم افزار CRM، اعضای تیم بیشتر با هم صحبت کرده، مشکلات را حل می‌کنند و رویکردی فعالانه برای مدیریت ارتباط با مشتری اتخاذ خواهند کرد.

6. سیستم‌های فناوری اطلاعات یکپارچه

اکثر نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری امکان یکپارچه سازی پلتفرم‌های مختلف مانند وب سایت، منابع انسانی، امور مالی و بازاریابی را برای کسب و کارها و سازمان‌ها فراهم می‌کنند.

این بدان معنا است که می‌توانید از ورود داده‌های تکراری یا خطاهای احتمالی بکاهید که در نهایت منجر به عملیات روان‌تر در همه جوانب برای کسب و کار شما خواهد شد.

7. رسیدگی بهتر به نارضایتی‌ها

هیچ کسب و کاری از شکایت مشتری خوشش نمی‌آید. اما حتی بهترین شرکت‌ها در جهان نیز باید هر از گاهی به شکایات رسیدگی کنند. برای مقابله با این مسائل در صورت بروز به فرآیندهای قوی نیاز دارید. نرم افزار CRM به شما کمک می‌کند تا شکایات را پیگیری کرده و به سرعت به آن‌ها پاسخ دهید.

همچنین می‌توانید از بخش گزارش‌های CRM برای مشاهده الگوهای گسترده‌تر در مورد شکایات و نارضایتی‌های مشتریان‌تان استفاده کنید. انجام این کار می‌تواند به شما در مقابله با علت اصلی شکایات مکرر کمک کند.

این مورد یکی از مزایای خوب نرم افزار سی آر ام به شمار می‌آید.

رسیدگی به شکایات با نرم افزار CRM

8. می‌توانید میزان درآمد و سود را پایش کنید

برای اطلاع از عملکرد مالی کسب و کارتان، نیازی به تکیه بر یک پلتفرم حسابداری یا تیم مالی ندارید. CRM شما حاوی اطلاعات به روز در مورد فروش، درآمد و سود کسب و کارتان خواهد بود.

به این ترتیب الگوهایی را در فعالیت های فروش کسب و کارتان مشاهده خواهید کرد که به شما کمک می‌کنند تا شکاف‌ها و فرصت‌های موجود را شناسایی کنید. به عنوان مثال تیم فروش شما می‌تواند مشتریانی را هدف قرار دهد که درآمد و سود بیشتری را برای کسب و کار شما به ارمغان می‌آورند.

9. نرم افزار سی آر ام از تیم بازاریابی پشتیبانی می‌کند

آیا کسب و کار شما برای تولید کمپین‌های بازاریابی جدید و نوآورانه‌ای که از رقبای شما متمایز باشند، دچار مشکل شده است؟

یکی از مزایای کلیدی استفاده از نرم افزارهای CRM دسترسی به اطلاعات و داده‌های ارزشمند است. یک کسب و کار هوشمند می‌تواند از این اطلاعات برای بهینه سازی کمپین‌های بازاریابی خود استفاده کند.

10. می‌توانید بازار هدف را تقسیم بندی کنید

با جهانی شدن تجارت و از بین رفتن موانع سنتی بازار، دستیابی به مشتریان بالقوه به یک چالش تبدیل شده است.

با این حال، شما یک سلاح مخفی در اختیار دارید. این سلاح تقسیم بندی بازار است. با تقسیم‌بندی مشتریان خود به گروه‌های کوچک‌تر بر اساس نیازها و عادات آن‌ها، می‌توانید پیام‌های بازاریابی تاثیرگذارتری برای آن‌ها تنظیم و ارسال کنید.

11. فرآیندهای کسب و کار را بهینه سازی کنید

فرآیندهای تجاری نامتعارف و نامرتبط برای کسب و کارها هزینه داشته و زمان‌بر هستند. این به معنای نیاز به آموزش بیشتر پرسنل، تلاش بیشتر و ناکارآمدی بیشتر است. راه‌اندازی فرآیندها در یک نرم افزار سی آر ام، یک راه عالی برای شناسایی مشکلات و یکی از مزایای کلیدی استفاده از این ابزار است.

همینطور که به تیم‌های مختلف ملحق شده و وظایف را خودکارسازی می‌کنید، طبیعتاً مناطقی را پیدا خواهید کرد که می‌توانید با پرداختن با آن‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی را در فرآیندهای کسب و کارتان ایجاد کنید.

برای مثال، شاید متوجه شوید که کارشناسان خدمات مشتریان شما نیمی از زمان خود را صرف پاسخ دادن به پنج سوال تکراری مشتریان می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید با قرار دادن یک راهنمای “پرسش‌های متداول” در دسترس مشتریان قبل از اینکه با پشتیبان تماس بگیرند، با این موضوع مقابله کنید.

12. کسب و کارتان را رشد دهید

رشد کسب و کار به ندرت  به صورت تصادفی اتفاق می‌افتد. برای رسیدن به این هدف به یک مسیر و یک استراتژی برنامه ریزی شده نیاز دارید. بینشی که از این نرم افزارها به دست می‌آورید، نقطه شروع شما برای تنظیم یک استراتژی رشد قوی خواهد بود.

13. دسترسی به داده ها از راه دور

یک نرم افزار CRM مبتنی بر فضای ابر به شما این امکان را می‌دهد تا در هر کجا که هستید به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته‌باشید. این به معنای تماس و ارتباط با تمام بخش‌های مربوطه برای پیشبرد وظایف حتی از راه دور است.

نرم افزار CRM مبتنی بر فضای ابر

کلام آخر

حال که از مزایای متعدد استفاده از نرم افزار CRM در کسب و کارتان مطلع شدید، آماده هستید تا رشد کسب و کارتان را سرعت بخشیده و مدیریت فروش سازمان‌تان را جدی بگیرید؟ می‌توانید با نگاهی به مقایسه نرم افزارهای CRM اولین قدم را در این مسیر بردارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو