ردیابی گوشی گم شده از طریق شماره تلفن

منبع: گهر

9

1401/8/29

01:06


ردیابی گوشی گم شده یا سرقت شده با شماره تلفن یکی از راه کارها برای یافتن موبایل افراد است. در طی چند سال اخیر به علت ریجستری شدن گوشی های همراه سرقت آن کاهش یافته است. اما در صورت گم شدن یا دزدیده شدن موبایل تان می توانید از طریق اپراتورهای سیم کارت خود آن را ردیابی کنید. از بهترین اقداماتی که می توانید  پس از مفقود شدن یا به سرقت رفتن تلفن همراه خود انجام دهید رفتن به کلانتری و اطلاع دادن به پلیس است.

ردیابی گوشی گم شده یا سرقت شده با شماره تلفن

ردیابی گوشی گم شده از طریق شماره تلفن, جدید ۱۴۰۱ -❤️ گهر

تصور کنید وقتی را که حس می کنید گوشی تان گم شده، روی جیبتان دست می‌گذارید و می‌بینید که گوشی در جای همیشگی‌اش نیست! استرس حس مشترک همه کسانی است که این تجربه را داشته اند. در بهترین حالت گوشی را در منزل، ماشین یا محل کارتان جا گذاشته اید. حالا اگر کسی گوشی‌تان را سرقت کرده باشد دیگر به سادگی نمی توان آن را پیدا کرد. اما اگر قبلا به فکر این ماجرا بوده باشید، پیدا کردن گوشی گم‌ شده چندان هم سخت نخواهد بود.

اگر گوشی شما خاموش شده و حالا چه عمدا و یا تمام شدن شارژ، تنها راه پیدا کردن گوشی گم شده استفاده از سیم‌کارت است. سیم‌ کارت های همراه اول و ایرانسل تا مدتی پیش این فیلد را در سایت خود گنجانده بودند اما در حال حاضر این امکان را از خروجی سایت خود برداشته اند. اما بهرحال با کمی پیگیری می‌توانید به این ویژگی دسترسی داشته باشید. سامانه‌های دو اپراتور اول و دوم، تا ۱۰ روز به دنبال گوشی شما خواهند گشت و هر روز مدام آن را چک می‌کنند تا در صورت روشن شدن گوشی و پیدا شدن مکان آن به شما اطلاع دهند.

​مرحله بعد از گم شدن گوشی

مراجعه به دادگاه نیز راه دیگری برای ردیابی گوشی گم شده است که الزام آن البته داشتن IMEI (شماره سریال گوشی موبایل) می باشد. با ارائه IMEI به مراجع قضایی آن ها دستور ردیابی تلفن همراه را صادر می‌کنند. اما در صورتی که گوشی اندرویدی داشته باشید، به راحتی می‌توانید از سایت گوگل هم گوشی تان را پیدا کنید.

شما با کلیک روی این بخش https://myaccount.google.com/dashboard، می توانید به دستگاه‌های اندرویدی که در اکانت تان به ثبت رسیده دسترسی داشته باشید. اگر لوکیشن دستگاه روشن باشد، می‌توانید به راحتی گوشی را پیدا کنید. همچنین می توانید به مدت ۵ دقیقه گوشی را در حال زنگ خوردن قرار دهید تا طی این ۵ دقیقه بتوانید آن را بیابید.

از طرفی، دو امکان دیگر نیز توسط گوگل پیش بینی شده است؛ یکی قفل کردن گوشی و خارج شدن از اکانت و همچنین ارسال پیام برای آن می‌باشد. امکان دیگر، پاک کردن گوشی از طریق است که می توان تمام اطلاعات ان را حذف کرد و به طور کامل گوشی را به تنظیمات کارخانه باز گرداند.

استفاده از اپلیکیشن ها برای پیدا کردن گوشی گم شده

گوشی‌های آیفون نیز امکانات ویژه ای برای این اتفاق ناگوار تدارک دیده اند! به راحتی می توانید از طریق اپل آیدی خود موقعیت دقیق گوشی تان را پیدا کنید که در قسمت‌های بعد حتما به آن اشاره خواهیم کرد. اپل و گوگل البته در این بخش مانند یکدیگر عمل کرده اند و تقریبا تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

اما تجربه استفاده از اپلیکیشن‌ها برای پیدا کردن گوشی گم شده تلفن همراه‌های هم یک تجربه موفق در بین کاربران بوده است. بسیاری از اپلیکیشن ها هستند که این امکان را به رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند. یکی از نرم افزارهای خوب این زمینه، GPS SMS Phone Finder است که باید آن را روی گوشی تان نصب کرده باشید. وقتی گوشی گم شد، عبارتی رمزی را با یک خط دیگر به خطی که داخل گوشی است ارسال کنید که در این صورت مکان دقیق گوشی از طریق لینک برای شما ارسال خواهد شد.

برندهای مختلف نیز در این مورد چاره های مختلفی اندیشیده اند تا اگر از دیگر روش ها نتیجه ای نگرفتید، به سراغ برند گوشی تان بروید. مثلا سامسونگ در سایت http://bia2safa.net/goto/web/url/1074306 وارد حساب کاربریتان شوید و مکان گوشی گم شده‌تان را روی نقشه ببینید.

 با سامانه همیاب، راهی برای یافتن گوشی گم شده

شاید فکر کنید با گذاشتن گوشی روی فلایت مد یا خارج کردن سیم‌کارت ارتباط شما با شبکه موبایل قطع می‌شود، اما احمقانه است اگر کسی فراموش کند که دیگر ردیابی نخواهد شد، چه گوشی شما اندروید باشد چه آیفون؛ سیستم عامل دیگری که دائما در حال فعالیت است فریمور مودم نام دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کار فریمور چیست! پس خوب است بدانید فریمور شناسایی دکل‌های موبایل و تشخیص اتصال به هر یک را در پس‌زمینه انجام می‌دهد.حتی با خارج کردن سیمکارت هم فعالیت این بخش متوقف نشده و در هر زمان میتواند متوجه شود که کدام یک از دکل‌های موبایل در موقعیت شما وجود دارد.

اگرگوشی شما گم شده و یا به تازگی به سرقت رفته، دیگر نگران نباشید. سامانه همیاب ۲۴ از طریق همکاری با اپراتورها، دادگستری ها، کلانتری ها و اصناف موبایل و کامپیوتر سراسر کشور به سرعت و از راه قانونی گوشی گم شده یا سرقت شده شما را ردیابی می کند! محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در این خصوص طرح رجیستری برای مردم را یک منفعت دانست و گفت این راه میتواند تا حدود زیادی از سرقت گوشی که مسائل زیادی را بوجود آورده جلوگیری نماید.

در ادامه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آقای جوشقانی درباره گوشی‌های رجیستری و پیدا شدن آنها اظهار داشت: گوشی ها بصورت زوج شماره سیم کارت و شماره IMEI در سامانه ما ثبت میشوند. و در صورتی که یک گوشی گم شود میتوان آن را ردیابی کرده و در صورتی که سرقت شده باشد از فعالیت آن جلوگیری کرد؛ که این از مزایای طرح رجیستری است.

راهکار اپراتورها برای گوشی گم شده

در صورتی که گوشی همراه سیمکارتتان گم شود یا به سرقت برود، میتوانید از راه‌حل‌هایی که اپراتورها در نظر گرفته اند بهرمند شوید.

گوشی گم شده و اپراتور همراه اول

مشترکین همراه اول میتوانند شماره سریال گوشی یا کد IMEI که بر روی جعبه آن هنگام خریداری درج شده را توسط خطوط دائمی همراه اول ارسال و بعد از آن سرویس ردیابی گوشی را فعال نمایید حتی در صورت نداشتن جعبه میتوانید وارد پنل کاربری خود در سامانه همتا شوید و کد IMEI گوشی گم شده خود را مشاهده نمایید. فقط توجه داشته باشید که این سرویس تا ۱۰ روز بعد از دریافت شماره سریال؛ گوشی مفقود شده را جستجو میکند.

اگر در ردیابی گوشی موفق باشد مشترکین را توسط پیامک از نتیجه جستجو مطلع ساخته تا مشترک بتوانند باقی مراحل قانونی را از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری نماید. و اگر عکس این اتفاق رخ دهد و ردیابی موفقیت آمیز نباشد، مشترک در صورت تمایل خود می تواند مجددا سرویس را برای ردیابی فعال کند.

ارسال کدها به شرح ذیل است:

  • – کد #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰* را با یکی از خطوط همراه اول شماره‌گیری کنید.
  • – فعال‏سازی سرویس : #سریال گوشی*۲۱۴۱*۱۰*
  • – غیرفعال سازی سرویس: #۲۱۴۰*۱۰*
  • – دریافت راهنما: #۲۱۴۳*۱۰*

گوشی گم شده و اپراتور ایرانسل

ایرانسل نیز همانند همراه اول قابلیت پیگیری و ردیابی گوشی را ارائه کرده است؛ این روش همانند همراه اول باید کد IMEI گوشی گم شده مورد نظرتان را داشته باشید. ایرانسلی‌ها در این مواقع ابتدایی‌ترین کاری که باید انجام دهند اینکه سیم‌کارت خود را مسدود نمایند. بعد از ۵ روز که از مسدود شدن خطتان مشترک باید  کد #۶۱۰۱* را از یک خط ایرانسلی شماره‌گیری کند.

در نهایت بعد از این مرحله پیامهایی که دریافت می کنید در رابطه با: ضوابط استفاده از سرویس، سیم‌کارتی که در زمان گوشی فعال است، یا مدت زمان و مراحل مسدودی سیم کارت است. پس از آن کافی است کاربر شماره سریال ۱۵ رقمی گوشی (درج‌شده روی جعبه گوشی) گم شده را وارد کند.

مراحل ارسال کد با خطوط ایرانسل:

  • – کد #۶۴۰۱* را از دایلر گوشی شماره گیری کنید.
  • – عدد ۱ را ارسال کنید تا هزینه ردیابی و پیگیری گوشی سرقت شده که معادل مبلغ ۱۰۰ تومان است از حساب شما کسر شود.
  • – با ارسال عدد ۱ یا دو عدد پیشنهادی دیگر اپراتور سیم کارتی که در گوشی گم شده شما فعال بوده را مشخص کنید.
  • – کد IEMI گوشی را ارسال نمایید.

بدین صورت قابلیت پیگیری گوشی گم شده یا سرقت شده در اپراتور ایرانسل فعال می‌شود. ایرانسل ظرف ۴۸ ساعت نتیجه بررسی و ردیابی صورت گرفته را از طریق پیامک برایتان ارسال خواهد کرد. بنابراین با دریافت این نتیجه می‌توانید سایر مراحلی قانونی و پیگیری های لازم را انجام دهید.

گوشی گم شده خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیدا کنید!

اگر به هر دلیلی نخواهید از سرویس ردیابی اپراتورهای ایرانسل یا همراه اول برای ردیابی گوشی خود استفاده نمایید. به نظر شما آیا راه حل دیگری وجود دارد؟ در خبری دیگر میتوایند اطلاعات جامع تری برای پیدا کردن  گوشی مفقود شده را مطالعه نمایید، باید به شما نوید این را بدهیم که میتوانید از چندین روش دیگر هم برای پیگیری گوشی گم شده یا سرقت شده خود استفاده کنید که برایتان شرح خواهیم داد:

– اولین اینکه مجدد با گوشی همراه خود تماس بگیرید؛ این را بدانید که همیشه گم شدن به معنای سرقت و دزدیده شدن گوشی شما نیست! امکان دارد بر اثر سهل انگاری خودتان موبایلتان را در مکانی جا گذاشته باشید، و شانس خوبی داشته باشید که فردی آن را پیدا کرده باشد و بدلیل قفل صفحه گوشی شما راه ارتباطی برای تماس و اطلاع را نداشته باشد و شما بتوانید با برقراری تماس از سوی خود با فرد مورد نظر ارتباط گرفته و بدون هیچ دردسری گوشی را تحویل بگیرید و از آن پس حواستان را بیشتر جمع کنید. پس راه اول تماس با گوشی گم شده می باشد.

ردیابی گوشی گم شده با GPS: اگر اینترنت سیم کارت گوشی شما و قابلیت GPS در آن فعال باشد می‌توانید با استفاده از این دو ویژگی و البته فعال بودن قابلیت Find My iPhone در آیفون‌ها یا Android Device Manager در گوشی های اندرویدی نسبت به پیگیری گوشی گم شده یا سرقت شده خود وارد عمل شوید.

با استفاده از دو ویژگی که نام بردیم شما می‌توانید موقعیت مکانی تقریبی گوشی خود را روی نقشه پیگیری کنید، که علاوه بر ردیابی دستگاه با استفاده از این دو قابلیت، می‌توانید از راه دور بر روی نمایشگر دستگاه پیغامی ارسال کنید یا زنگ آن را به صدا در آورید و حتی اطلاعات گوشی را به طور کامل حذف کنید. اما در نظر داشته باشید که در این حالت حتما باید گوشی شما از اینترنت سیم کارت بهره‌مند بوده و قابلیت GPS هم در آن فعال باشد.

حادثه خبر نمیکند، گم کردن گوشی هم آمادگی میخواهد

ما همیشه مانند یک پزشک توصیه میکنیم که قبل از درمان پیشگیری انجام دهید، یعنی قبل از آنکه گوشی خود را گم کنید و با مشکلات بعدی مواجه شوید خودتان را کاملا آماده کنید و اقدامات زیر را فراگیرید:

  1. ۱- ابتدایی‌ترین کار اینکه گوشی خود را رجیستر کنید: حتما بعد از خرید یک گوشی در سریع ترین زمان ممکن آن را در سامانه همتا ثبت و به نام خودتان رجیستر کنید. چون امکان دارد سارق در آن شرایط قادر نباشد که مالکیت گوشی را تغییر دهد و با سیم‌کارت دیگری از آن استفاده کند.
  2. ۲- با گذاشتن پسورد خیال خود را هم راحت کنید: البته فکر نکنم هنوز فردی وجود داشته باشد که برای گوشی خود پسورد نگذاشته باشد حتما این شرایط شامل همه گوشی ها میشود ولی افرادی هم که نمایشگر گوشیشان قفل ندارد باید به آن دسته حداکثری بپیوندند، تا سارق یا کسی که گوشی برای مدتی در دستش است به محتوای گوشی دسترسی نداشته باشد، و ایمن‌ترین نوع پسورد همان روش اثر انگشت در گوشی‌هایی با این قابلیت و در صورت نبودن این امکان از پسورد استفاده کنید.
  3. ۳- پیغامی کوتاه روی صفحه گوشی اندروید: این امکان برای گوشی های اندروید هست که بتوانند یک پیغام بر روی لاک اسکرین دستگاه ضمیمه کنند. این پیغام می تواند گذاشتن یک شماره ثانویه از گوشی در دسترسی باشد، تا اگر فردی گوشی شما را پیدا کرد بتواند خودتان را هم پیدا کند.
  • ۴- قابلیت Find My iPhone یا Android Device Manager را فعال کنید: همانطور که قبل از این هم گفته شد حتما قابلیت هایی همچون Find My iPhone را در آیفون های اپل یا Android Device Manager را در گوشی های اندرویدی فعال کنید. بدین صورت قادر خواهید بود که نسبت به ردیابی یا پیگیری گوشی سرقت شده‌تان وارد عمل شوید. فراموش نکنید که همیشه موبایل دیتا و قابلیت GPS گوشی خود را هم فعال باقی بگذارید.
  • ۵- فعال کردن ضروری جیمیل یا اپل آیدی: فعال کردن جیمیل یا اپل آیدی منجر می‌شوند تا بتوانید از قابلیت های Find My iPhone و Android Device Manager استفاده کنید، بنابراین عملا با فعال سازی دو قابلیت مذکور باید جیمیل یا اپل ایدی در گوشی شما فعال باشد. اما فعالسازی این دو مسئله یک نقطه امنیتی دیگر را هم به وجود می‌آورد. برای مثال آیفونی که به اپل آیدی خاصی متصل باشد بعد از ریست کردن و ریستور اطلاعات از کاربر می‌خواهد تا مشخصات اپل آیدی را وارد کند و اگر وی به مشخصات اپل آیدی دسترسی نداشته باشید با صفحه Activation Lock مواجه خواهد شد و قادر به فعالسازی گوشی نخواهد بود. روند مشابه در اندروید هم وجود دارد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو