مراحل خشک کردن موسیر و نکات طلایی آن

مراحل خشک کردن موسیر و نکات طلایی آن


منبع: آرگا

15

1401/8/29

18:12


موسیر گیاه خوش عطر و بویی است که از آن در تهیه انواع سالاد و غذا می توان بهره برد. در این مطلب با نحوه خشک کردن موسیر در منزل آشنا می شوید.

اگر می خواهید موسیر را در منزل خشک کنید. بدانید که کار ساده ای بوده و به وسایل خاصی نیاز نیست. تنها باید مقداری موسیر تازه تهیه و بعد از شیرین نمودن آن، موسیرها را خشک کنید. در ادامه مطلب با روش خشک کردن موسیر در منزل آشنا خواهید شد.

نحوه خشک کردن موسیر در منزل

گیاه خوش عطر و بوی موسیر و پودر آن یکی از چاشنی های مرسوم در آشپزخانه های ایرانی می باشد و از آنجا یک گیاه بهاری است. بنابراین برای استفاده در دیگر اوقات سال، نیاز است که آن را خشک کنیم. برای خشک سازی موسیر در منزل به وسایل خاصی نیاز نبوده و تنها کافی است مقداری موسیر تهیه و نسبت به خشک نمودن آن اقدام شود.

شایان ذکر است موسیر با اسم سیر کوهی یا کلاسیر هم شناخته می شود. که گیاهی شبیه سیر بوده و ریشه آن مشابه ریشه پیاز درشت و یکپارچه است. برگ های این گیاه باریک و طویل و گل های بنفش مایل به قرمزی دارد. حدود ۴۰ گونه موسیر در دنیا شناخته شده که همه در مناطق معتدل و مناطق بحر رومی رویش دارند و برخی نیز در باغ به عنوان گل زینتی کاشته می شوند.

موسیر چه خواصی دارد؟

پیاز گیاه موسیر قسمت خوراکی آن بوده که در انواع ترشی، ماست و غذاها مورد استفاده واقع می شود. بوی موسیر نسبت به سیر کمتر بوده و در ایتالیا از آن برای تهیه خوراکی های گوناگونی بهره می گیرند و حتی پیازچه موسیر را در روغن زیتون کنسرو می نمایند. باید اشاره کرد طعم ملایم موسیر، رنگ و بوی متفاوتی به انواع غذاها، سالاد، ماست و ترشی می بخشد.

از فراورده های موسیر برای کاهش قند خون افراد دیابتی و در ضمن از خواص گندزدایی آن برای دفع انگل ها همراه غذا استفاده صورت می گرفته و همچنین موسیر جهت ضد عفونی کردن آب نیز مورد استفاده بوده است. موسیر سرشار از آنتی اکسیدان بوده از این رو رشد سلول های سرطانی را کند می کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی موسیر برای سلامت و شادابی پوست و مو نیز سودمند است. همچنین یک گیاه ضد ویروس محسوب می شود که به خوبی با عفونت ها مقابله کرده و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به سلامت قلب و استخوان می شود. ضمنا برای افرادی که از آلرژی رنج می برند یا می خواهند وزن خود را کاهش دهند، استفاده از موسیر ارزشمند خواهد بود.

چگونه موسیر را خشک کنیم؟

همانطور که اشاره شد موسیر گیاهی فصلی بوده و تنها در بهار می توان آن را به صورت تازه استفاده کرد. از این رو در سایر فصول نیاز است که آن را خشک کرده و مورد استفاده قرار داد. به این ترتیب در ادامه با روش خشک نمودن این محصول خوش عطر و بو در منزل آشنا می شوید.

۱. در فصل وفور موسیر، به اندازه ای که نیاز سالانه شما است، موسیر تازه را تهیه کنید.

۲. سپس پوست موسیرها را گرفته و خوب شستشو دهید.

۳. در ادامه موسیرها را به شکل ورقه ورقه برش زده و سعی کنید که ورقه های موسیر یکدست و یک اندازه باشند. نه خیلی ضخیم و نه خیلی نازک.

۴. باید اشاره کرد موسیر تازه، طعم تند و تیزی داشته که در این مرحله باید تندی آن را بگیرید. بنابراین ورقه های موسیر را درون آب سرد ریخته و اجازه دهید ۲۴ ساعت باقی بماند. البته هر ۴ ساعت یک بار آب موسیر را تعویض نمایید.

* تندی برخی موسیرها زیاد و برخی کمتر بوده و در انواعی از موسیر، حتی با یک مرتبه تعویض آب هم به شیرینی و طعم مطلوب خواهید رسید. از این رو بهتر است در طی شیرین کردن موسیر و تعویض آب آن، اندکی موسیرها را مزه کرده و به یاد داشته باشید در شیرین سازی موسیر زیاده روی نکنید تا عطر و طعم آن حفظ شود.

۵. بعد از شیرین کردن موسیرها، آن ها را روی پارچه تمیزی پهن نموده و اجازه دهید تا کاملا خشک گردند. در صورت تمایل برای تسریع کار می توانید از پنکه استفاده کنید. و به شیوه سنتی نیز می توانید آن ها را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داده و صبر کنید تا کاملا خشک شوند.

۶. در نهایت موسیرهای سفید و تمیز خشک شده را درون یک ظرف درب دار ریخته و در مکان خشک و خنکی نگهداری نمایید. می توانید بعد از خشک شدن موسیر، هنگام مصرف، موسیر ها را درون آب ریخته تا کمی خیس خورده و شبیه موسیر تازه شده و آماده مصرف گردد. همچنین از موسیر خشک شده در تهیه انواع بورانی، ترشی موسیر و ماست موسیر استفاده می شود.

نکات طلایی

  • اگر تمایل دارید رنگ موسیرهای خشک شده، به طور کامل سفید باشد، پس از این که چند بار آب آن تعویض شد، باید ورقه های موسیر به مدت ۲۴ ساعت درون آب آهک زلال قرار گیرد. آب آهک بافت موسیر را سفید و سفت خواهد کرد. بعد از خارج کردن موسیر از آب آهک؛ باید موسیر چند ساعتی درون آب سرد باشد و سپس خوب آبکشی شود.
  • موسیر به سه شکل تازه، خشک و پودر قابل استفاده است. برای تهیه پودر موسیر، موسیرهای خشک شده را آسیاب نمایید. و با توجه به این که ادویه جات پودری، زودتر عطر و طعم خود را از دست می دهند بهتر است هر بار مقدار کمی پودر موسیر تهیه کرده و به صورت تازه مصرف کنید.
  • اگر به موسیر دسترسی نبود، می توان از ترکیب سیر و پیاز به عنوان جایگزین مناسب آن بهره برد. طعم این مواد غذایی به هم نزدیک می باشد و در صورت عدم دسترسی به پیاز، می توان هر عدد پیاز را با سه عدد موسیر تازه جایگزین نمود.

در این مطلب سعی شد همه موارد مهم درباره خشک سازی موسیر را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. از همراهی شما کمال تشکر را داریم و امیدواریم نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با تهیه ترشی موسیر و تهیه ترشی گل سیر روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو