بررسی انواع چراغ قوه کاربردی و پرفروش بازار

بررسی انواع چراغ قوه کاربردی و پرفروش بازار


منبع: ماگرتا

15

1401/9/13

16:53


چراغ قوه را به جرات می‌توان یکی از مهمترین تجهیزات روشنایی با قابلیت حمل و نقل دانست که برای موقعیت‌های بسیاری ضروری است. بسیاری از محیط‌هایی که در آن حضور داریم نور کافی برای مشاهده جزئیات موقعیت را در اختیارمان قرار نمی‌دهند، در چنین حالتی خرید چراغ قوه امر ضروری به نظر می‌رسد. دامنه کاربرد این وسیله آنچنان بالاست که به عنوان یک ابزار روشنایی عمومی شناخته می‌شود. اگر اهل کمپینگ و گشت و گذارید یا اینکه قصد داشته از آن برای اهداف نگهبانی و امنیتی استفاده کنید و یا حتی کاربرد معمولی در منزل هنگام تاریکی را در سر می‌پرورانید، انواع چراغ قوه با قیمت های متفاوت برای کاربردهای گوناگون طراحی و تولید شده‌اند. 

چراغ قوه

چراغ قوه

انتخاب و خرید چراغ قوه ارتباط مستقیمی با میزان روشنایی کافی برای موقعیت مدنظرمان دارد. مسئله روشنایی همیشه جزو چالش‌های مهم برای بشر به حساب می‌آید، عدم نور کافی میدان دید امنیت و عملکرد ما را دچار اختلال می‌کند. این شرایط گاهی چندان شدت پیدا می‌کند که شما قادر به دیدن جلوی پای خودتان نخواهید بود. چراغ قوه به عنوان منبع نوری قابل حمل با ایجاد روشنایی لازم در تاریکی امکان انجام فعالیت را فراهم می‌کند. فرض کنید مسیر یا وسیله‌ای را در محیط تاریکی گم کرده‌ باشید، در چنین موقعیتی هیچ ابزاری به اندازه چراغ قوه به کارتان نخواهد آمد. همچنین از آن به عنوان ابزاری برای شناسایی افراد در تاریکی استفاده می‌شود، به همین سبب چراغ قوه پلیسی طراحی و تولید شده که به طور معمول کاربرد زیادی هم میان نیروهای انتظامی و نگهبان‌ها دارد. جدا از این در خانه نیز اغلب جزو وسایل پرکاربرد است که وجود آن ضروری به حساب می‌آید. در ادامه این مطلب از آرتا الکتریک با بررسی دقیق ساختار، عملکرد و انواع این وسیله پرداخته شده است تا بهترین مدل را انتخاب کنید.

چراغ قوه

چراغ قوه

چراغ قوه چیست؟

چراغ قوه به زبان ساده نوعی ابزار روشنایی بوده که به عنوان منبع نور شناخته می‌شود و با استفاده از انرژی الکتریکی سبب روشن شدن محیط‌های تاریک خواهد شد. نور چراغ قوه از طریق لامپ تامین می‌شود با این حال پای پیشرفت تکنولوژی به این عرصه نیز باز شده و از لامپ‌هایی با نور بالا و مصرف کم انرژی استفاده می‌گردد. چراغ قوه ظاهر ساده‌ای دارد و علاوه بر لامپ، یک پوشش شیشه‌ای جلوی آن قرار گرفته که سبب پخش نور یا بهبود وضعیت نورپردازی می‌گردد. در حال حاضر بیشتر از از لامپ‌های رشته‌ای یا ال ای دی در تولید انواع چراغ قوه به کار گرفته می‌شود. اما ماجرا فقط به لامپ ختم نمی‌گردد و هر چراغ قوه از اجزای مختلفی ساخته می‌گردد. در ادامه مطلب آرتا الکتریک مهمترین اجزای انواع چراغ قوه را به شما معرفی خواهد کرد:

  • بدنه اصلی یا محفظه لوله ای
  • ورق اتصال فلزی
  • دکمه چراغ قوه
  • رفلکتور یا بازتابنده
  • لامپ چراغ قوه
  • باطری و منبع تغذیه

نکته حائز اهمیت در مورد چراغ قوه اینکه به لطف تولید سازندگان در ابعاد مختلف، قابلیت حمل در هر شرایط و فضایی را دارا است. این ابزار روشنایی به لطف انرژی برق در شرایط تاریک و کم نور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه قدمت نمونه‌های اولیه این وسیله برقی به بیش از یک قرن می‌رسد اما امروزه به لطف فناوری، نواقص آن برطرف شده و با اضافه شدن ویژگی‌های مختلف کاربرد گسترده‌ای پیدا کرده است. به طور مثال زمانی که پای لامپ LED در ساخت چراغ قوه باز شد، توجه افراد زیادی به این مسئله جذب شد. زیرا با توجه به اندازه کوچک آنها، نور زیادی تولید می‌کنند و معضلاتی مانند حرارت بیش از حد و مصرف زیاد انرژی را ندارند. به طور معمول از نور سفید برای روشنایی چراغ قوه استفاده می‌شود زیرا هنگام شب چشم را آزار نمی‌دهد. در نمونه‌های قدیمی از باطری برای تامین انرژی چراغ استفاده می‌شد اما هم‌اکنون مدل‌های به بازار عرضه شده‌اند که قابلیت شارژ نیز دارند. 

چراغ قوه قوی و پرنور

چراغ قوه قوی و پرنور

انواع چراغ قوه چه کاربردی دارند؟

ساختار مشابه انواع چراغ قوه ما را به تعریف مشترکی از این ابزار روشنایی می‌رساند. وسیله‌ای با ابعاد کوچک که نور تولید می‌کند و ساختمان آن متشکل از باتری، سیم و لامپ است. اما نیاز بشر از بدو تولد چراغ قوه سبب تکامل این وسیله برقی شده و انواع مختلفی از آن برای کاربردهای متنوع ساخته می‌شود. با اینکه عملکرد و فعالیت چراغ قوه مشخص بوده و تمام مدل‌های موجود جهت نوردهی و روشنایی توسعه داده شده‌اند اما انواع آنها از قطعات خاصی بهره می‌برند. 

برخی از ویژگی‌های خاص و منحصربفردی که به برخی از مدل‌های موجود در بازار اضافه شده، تفاوت ایجاد می‌نمایند و هنگام خرید چراغ قوه ما را سردرگم خواهند کرد. از این رو انواع چراغ قوه برای موقعیت‌های مختلف طراحی شده که هر کدام برای شرایط متفاوتی به کار می‌روند. دلایل زیادی برای استفاده از چراغ قوه در محیط‌های تاریک وجود دارد، گاه جهت انجام فعالیت‌های نظامی، شناسایی، شکار، طبیعت گردی، پلیسی و سایر استفاده از این وسیله الزامی خواهد بود. اگرچه انواع چراغ قوه کاربردهای متنوعی دارند اما با نام‌های رایجی شناخته می‌شوند. چراغ قوه معمولی، کمپینگ، پیشانی بند، شارژی، خورشیدی، پلیسی، آویز، لیزری و چراغ اضطراری تنها نمونه‌ای از این تنوع گسترده است.  در ادامه به بررسی کامل تمامی مدل‌های محبوب در بازار می‌پردازیم. برای خرید انواع چراغ قوه، به وبسایت آرتا الکتریک مراجعه کنید. 

انواع چراغ قوه

انواع چراغ قوه

چراغ قوه معمولی

همانطور که از نام این مدل پیداست، چراغ قوه معمولی کار خاصی انجام نمی‌دهد و صرفا جهت نوردهی به صورت کلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت بیشتر با این نوع چراغ قوه سروکار داریم و استفاده عمومی آن باعث شده تا خریداران بیشتری داشته باشد. توجه داشته باشید که این مدل هیچگونه ویژگی قابل تمایزی ندارد.

چراغ قوه کمپینگ

چراغ قوه کمپینگ قابلیت تنظیم نور دارد و به طور معمول مجهز به دو دسته است. که یکی از آنها هنگا راه رفتن و دسته دیگر جهت قرار دادن چراغ قوه در چادر است. نکته جالب توجه اینکه این مدل باتری قدرتمندی دارد که باعث می‌شود مدت زمان زیادی بدون نیاز به شارژ، روشن بماند. از این مدل با نام چراغ فانوسی نیز یاد می‌گردد.

چراغ قوه پیشانی بند

چراغ قوه پیشانی بند به هدلایت نیز معروف شده و برای عملیات گردش در تاریکی شب و طبیعت گردی مناسب است. بنا به اینکه این نوع چراغ قوه روی سر قرار می‌گیرد، از آلومینیوم ساخته شده تا بسیار سبک باشند و هنگام گردش به سر آسیبی وارد نشود. این نوع لامپ نور زیادی تولید می‌کند و به راحتی مسیر حرکتی شما را روشن خواهد ساخت.

چراغ قوه شارژی

همانطور که گفتیم چراغ قوه انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می‌کند. اصطلاح چراغ قوه شارژی به سبب نوع منبع تغذیه یا همان انرژی الکتریکی لازم به وجود آمده است. با اینکه نسل جدید انواع چراغ قوه از طریق برق شهری شارژ شده و برق را در داخل خود ذخیره می‌نمایند، مدل‌های قدیمی بیشتر از باتری غیر قابل شارژ استفاده می‌نمودند.

چراغ قوه لیزری

چراغ قوه لیزری برخلاف نامی که روی آن گذاشته‌اند، هیچ گونه لیزری در آن به کار گرفته نشده است. با این وجود از لامپ‌هایی بهره می‌برد که برد بالایی داشته و تا چند کیلومتر جلوتر از شما را روشن می‌کند. به طور معمول چراغ قوه لیزری سه حالت نوردهی با نام‌های ثابت، چشمک زن و لیزر دارد.

چراغ قوه پلیسی

چراغ قوه پلیسی بسیار قوی و با روشنایی بالا فعالیت می‌کند. این چراغ قوه بیشتر توسط نیروهای پلیس، ماموران امداد و نجات، کوهنوردان و سایر استفاده می‌شود. از ویژگی‌های خاص چراغ قوه پلیسی می‌توان به قدرت زوم بالا، ضد آب، ضد ضربه بودن، بدنه مستحکم و نور قدرتمند اشاره کرد.

چراغ قوه پلیسی

چراغ قوه پلیسی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو