طرز تهیه بورانی بادمجان ، خوشمزه و مجلسی

7

1401/9/16

08:40


طرز تهیه بورانی بادمجان در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه بورانی بادمجان…

طرز تهیه بورانی بادمجان

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ شما را با طرز تهیه بورانی بادمجان خوشمزه و مجلسی آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

بورانی یک پیش غذا یا چاشنی غذا است که در سفره غذای ما ایرانیان حضور پر رنگی دارد. بورانی ها از ترکیب سبزیجات پخته و ماست چکیده تهیه می شوند. بورانی بادمجان یا ماست بادمجان بیشتر در شمال کشور طبخ می شود و به دلیل طعم تند و تیزی که دارد نوعی مزه نیز به حساب می آید. شهرت این پیش‌غذای خوشمزه جهانی‌ست و در خارج از کشور به این پیش‌غذا دیپ ماست و بادمجان ایرانی گفته می‌شود. در ادامه با آموزش کامل طرز تهیه بورانی بادمجان با ما همراه باشید.

طرز تهیه بورانی بادمجان

مواد لازم برای بورانی بادمجان

  • بادمجان متوسط ۳ عدد
  • ماست چکیده یا پر چرب ۲ پیمانه
  • سیر ۲ حبه
  • پودر گردو ۱/۴ پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
  • سبزیجات خشک در صورت تمایل

طرز تهیه

برای تهیه بورانی بادمجان ابتدا ، بادمجان ها را بشویید و با پوست روی آتش، گاز یا داخل فر قرار دهید و کبابی کنید. روی بادمجان ها شیارهای عمیق ایجاد کنید و آنها را در سینی فر بچینید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه در فر بماند تا مغز پخت شود. پس از این کار گریل را روشن کنید و اجازه دهید یک طرف کاملا برشته و دودی شود و پس از آن بادمجان را برگردانید تا طرف دیگر هم کبابی شود.

در ادامه پوست بادمجان های کبابی را جدا می کنیم و روی تخته گوشت قرار می دهیم. در این مرحله بادمجان ها را با چاقو ساطوری می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن زیتون درون آن اضافه می کنیم. در ادامه بادمجان های ساطوری را به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

بادمجان ها را به خوبی تفت می دهیم تا آب اضافی شان به طور کامل کشیده شود و به روغن بیفتند. پس از اینکه بادمجان ها به روغن افتادند، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم و اجازه می دهیم به طور کامل خنک شوند.

پوست سیر را جدا می کنیم، سپس با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم. ماست را در ظرف بریزید و نمک و فلفل را همراه سیر رنده یا له شده به آن بیافزایید.

ماست و بادمجان را همراه پودر گردو با هم ترکیب کنید. اگر دوست دارید یک قاشق چایخوری نعناع خشک یا سبزیجات معطر مانند ریحان، ترخون و … به بورانی بادمجان  اضافه کنید تا بورانی بادمجان خوش عطر تری داشته باشید.

طرز تهیه بورانی بادمجان

نکته :

  • بادمجان ها را بلافاصله بعد از کباب کردن پوست بگیرید تا رنگ بادمجان تیره نشود.

  • اگر بادمجان پر تخم بود تا جایی که ممکن است آنها را جدا کنید.
  • موسیر رنده شده یا پودر موسیر را هم می توانید جایگزین سیر کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو