خواص تخم شربتی برای لاغری

خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی به قدری زیاد است که می‌توان آن را یکی از سالم‌ ترین دانه های روی زمین دانست. این دانه از گیاهان بومی مکزیک و گواتمالا بوده که آن را در زبان خود دانه چیا نامیده‌ اند. چیا واژه باستانی مایاها برای قدرت است. قطعا قوم مایا ا از فوائد و خواص تخم شربتی مطلع بوده اند که نام این ریز دانه‌ ها را قدرت نامیده اند. همچنین ایرانیان نیز یکی از طرفداران تخم شربتی بوده اند و از آن برای تهیه شربت و نوشیدنی های متفاوت استفاده می کرده اند. ولیکن کاربرد تخم شربتی تنها در تهیه شربت نبوده زیرا تخم شربتی دارای خواص بی نظیزی است که انسان همواره به آن واقف بوده است.

تخم شربتی حاوی آنتی اکسیدان‌ فلانوئید است که از بدن مقابل رادیکال‌ های آزاد محافظت نموده و از ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله اختلالات کبدی، سرطان کبد و یبوست مزمن جلوگیری می نماید. از خواص دیگر تخم شربتی می توان به پاکسازی کبد از سموم اشاره داشت که از بروز بیماری کبد چرب پیشگیری می نماید. دانه‌ های کوچک ژله ای مانند تخم شربتی، سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر، آنتی‌ اکسیدان و پروتئین هستند. همچنین افزودن این دانه با آب، برای رفع عطش در فصول گرم سال بسیار موثز است. افرادی که طرفدار رژیم غذایی سالم هستند به این ذانه های سیاه رنگ کوچک علاقه مند بوده و مصرف آن را در برنامه روزانه خود قرار داده اند. در این مطلب از سایت آلامتو همراه ما باشید تا از خواص تخم شربتی در بهبود و درمان بسیاری از بیماری ها آشنا شویم. امیدواریم که مفید و موثر واقع گردد.

همچنین بخوانید: خواص چای سبز برای لاغری شکم و پهلو

خواص تخم شربتی برای لاغری

تخم شربتی بسیار کم کالری ولی در عوض حاوی مقادیر زیادی فیبر محلول در آب، آنتی اکسیدان‌ و مواد معدنی دیگر از جمله سدیم، منگنز و منیزیم است. نام دیگر تخم شربتی ریحان شیرین است که تنها خواص آن رفع تشنگی نیست. به عقیده بسیاری از متخصصان تغذیه تخم شربتی در کاهش وزن و لاغری بسیار موثر است زیرا این دانه پرخاصیت در ترکیب با آب حجیم شده و فضای بیشتری در معده اشغال می کند که به همین دلیل ایجاد سیری نموده و اشتهای کاذب را کنترل می نماید. چنانچه تخم شربتی همراه با غذا خورده شود به خاطر خاصیت ژلاتینی که دارد موجب می شود مواد نشاسته ای موجود در غذا به کندی قند خود را آزاد نموده و انرژی شما در طول روز محفوظ مانده و از پرخوری خودداری نمایید. با مصرف روزانه تخم شربتی میل به شیرینیجات و پرخوری کاهش یافته و سبب کاهش وزن و تناسب اندام می گردد.

خواص تخم شربتی برای کبد

از دیگر خواص تخم شربتی پاکسازی کبد از تجمع ذرات چربی است؛ امروزه افراد بسیاری با بیماری کبد چرب دست و پنجه نرم می کنندکه عموما در مراحل اولیه نشانه و علائم خاصی ندارد ولیکن با طولانی شدن این بیماری در کبد ممکن است باعث سو هاضمه شود. توصیه می گردد در ابتدا سبک زندگی و تغذیه خود را تغییر داده و استفاده از گیاهانی که در پاکسازی کبد موثر هستند را در رژیم روزانه خود قرار دهید. تخم شربتی از گیاهان بسیار پرخاصیت است که علاوه بر فوائد بیشماری که دارد در پاکسازی کبد نیز بسیار موثر واقع شده است.

خواص تخم شربتی برای استخوان

تخم شربتی مواد مغذی بسیاری دارد که برای بهبود سلامت استخوان ها مفید هستند. این دانه ژلاتینی سرشار از مواد معدنی از جمله فسفر، کلسیم، منیزیم و پروتئین است. به طوری که مقدار کلسیم در تخم شربتی، بیشتر از مقدار کلسیم موجود در لبنیات است. بنابراین، مصرف تخم شربتی بسیار توصیه شده و به عنوان یک منبع غنی از کلسیم مناسب برای افرادی است که به لبنیات حساسیت داشته و از مصرف آن پرهیز می کنند.

همچنین بخوانید: خواص جوانه گندم برای چاقی صورت

خواص تخم شربتی برای پوست

خواص تخم شربتی برای پوست

شایان ذکر است تخم شربتی سرشار از ویتامین K، آهن و پروتئین می باشد که برای جلوگیری از طاسی و ریزش مو موثر بوده و مصرف آن برای داشتن موهای پرپشت و سالم از نیازهای ضروری افراد است. مصرف تخم شربتی به طور مداوم منجر به کلاژن سازی در پوست شده و از پیری زودرس چلوگیری می نماید. کلاژن سلول‌های پوست را ترمیم نموده و پوستی شفاف و بدون لک به ارمغان می آورد و همچنین در راه جوانسازی پوست کمک شایانی می کند. تخم شربتی آسیاب شده در ترکیب با روغن نارگیل به عنوان یک کرم موضعی برای بهبود اگزما و خشکی پوست مفید بوده و در رفع علائم ناشی از پسوریازیس بسیار موثر واقع شده است.

خواص تخم شربتی برای چاقی صورت

در طب سنتی مصرف روزانه تخم شربتی به منظور بهره بردن از خواص بی نظیر آن بسیار اشاره شده است. یکی از خواصی که در این دانه مغذی وجود دارد حالت رطوبت بخشی به سطح پوست است. از این خاصیت است که می توان برای چاق شدن صورت بهره برده و صورتی تپل با پوستی صاف و براق داشت.

خواص تخم شربتی برای کودکان

امروزه خواص تخم شربتی بر هیچ یک از افراد پوشیده نیست. چرا که این دانه های ارزشمند سرشار از ویتامین B، ویتامین A، ویتامین E و مواد معدنی دیگر از جمله فسفر، کلسیم، پتاسیم و منیزیم هستند و در کودکان نیز به همان اندازه مفید هستند که برای بزرگسالان موثرند؛ ولیکن ممکن است مصرف تخم شربتی در کودکان مقداری خطرناک به نظر برسد از آنجا که به دلیل حالت ژلاتینی احتمال مسدود نمودن گلو را داشته و احتمال خفگی وجود دارد. بنابراین مصرف تخم شربتی برای نوزادان و کودکان خردسال توصیه نمی گردد.

خواص تخم شربتی برای یبوست

همانطور که گفته شد تخم شربتی سرشار از فیبر است که در بهبود عملکرد روده تأثیر گذاشته و باعث افزایش تحرک روده و در نهایت سهولت در عبور مدفوع و رفع یبوست می شود. علاوه بر آن حاوی ماده موثری به نام موسیلاژ نیز بوده که وظیفه حرکت مدفوع در روده ها را به عهده دارد. تحقیقات نشان می دهند که خاصیت اصلی تخم شربتی مقابله با یبوست است و مصرف آن برای داشتن دستگاه گوارشی سالم بسیار ضروری می باشد. ناگفته نماند این دانه ها ی مغذی بایستی به میزان لازم آب جذب کنند تا به طور مؤثر با یبوست مقابله کنند. لذا بهتر است با مصرف تخم شربتی نوشیدن آب یا نوشیدنی های طبیعی دیگر نیز فراموش نگردد.

همچنین بخوانید: خواص لبو؛ برای لاغری، کبد، پوست و کم خونی

خواص تخم شربتی برای یبوست

زمان مصرف تخم شربتی

بهترین زمان برای مصرف تخم شربتی اول صبح، شب قبل از خواب و هنگامی است که احساس تشنگی دارید. یکی از مواقعی که مصرف تخم شربتی لازم به نظر می رسد زمانی است که دچار عطش و گرمازدگی شده اید ولیکن این بدان معنا نیست که تخم شربتی مخصوص هوای گرم باشد! با در نظر گرفتن خواصی که از تخم شربتی عنوان شد باید از هر زمانی برای مصرف این دانه اعجاب انگیز بهره برد.